.

Ziua de 23 septembrie 2011 marchează 150 de ani de la nașterea lui Robert Bosch (foto). „Prefer să pierd bani decât încrederea clienților" este unul dintre cele mai cunoscute citate ale lui. Valori precum credibilitatea, încrederea și legalitatea au fost principii de bază ale activității sale antreprenoriale – chiar și azi sunt la fel de actuale pentru compania pe care a fondat-o. Ele ghidează puterea inovatoare, standardele de calitate, orientarea internațională și responsabilitatea socială corporativă ale Grupului Bosch. Pe lângă aniversarea a 150 de ani de la nașterea fondatorului său, în 2011, Grupul Bosch aniversează și 125 de ani de la înființarea firmei.

Transformarea unui simplu atelier într-o companie internațională

Robert Bosch s-a născut pe 23 septembrie 1861, în Albeck, lângă Ulm, în sudul Germaniei. După o perioadă de ucenicie ca mecanic de precizie și după ce a lucrat pentru mai multe companii în afara Germaniei, el a deschis „Atelierul de mecanică fină și electrotehnică" în Stuttgart, la 15 noiembrie 1886. Referitor la acești ani, Bosch a afirmat: „După eforturi îndelungate și obositoare, afacerea mea, care inițial era foarte mică, a început să se dezvolte din ce în ce mai rapid.’’ Încă de pe atunci, succesul s-a datorat spiritului său inovator și standardelor înalte de calitate ale produselor sale. În 1887, la cererea unui client, Bosch a produs primul dispozitiv de aprindere cu magnetou, care genera scânteia electrică necesară pentru arderea amestecului de aer-carburant într-un motor staționar cu ardere internă. Bosch a fost primul producător care a adaptat sistemul de aprindere cu magnetou de joasă tensiune la motorul unui autovehicul. Acesta a fost urmat, în 1902, de sistemul de aprindere cu magnetou la înaltă tensiune Bosch. Astfel, succesul comercial a fost asigurat, compania fiind propulsată pe poziția de lider în furnizarea de tehnologie auto. Dezvoltând un sistem de aprindere fiabil, Bosch a găsit soluția ideală pentru una dintre cele mai mari probleme tehnice din primii ani ai industriei de automobile. Inovația a reprezentat, de asemenea, primul capitol din povestea de succes a companiei Bosch ca furnizor de piese auto. În 1901, Robert Bosch a reușit să-și deschidă propria fabrică în domeniu, cu un număr de 45 de angajați.

Sub îndrumarea lui Robert Bosch, compania a dezvoltat o serie de inovații tehnice și tehnologice care au făcut viața cotidiană și munca oamenilor mult mai sigure, confortabile și eficiente. Exemplele includ ștergătoarele de parbriz, pompa de injecție diesel și sculele electrice.

Bosch a fondat prima sa filială în afara Germaniei, în Regatul Unit al Marii Britanii, în anul 1898. Acesta a fost începutul unei expansiuni globale, noi sedii și locații de producție fiind înființate în toate colțurile lumii. Decizia timpurie de a cultiva prezența globală a companiei și de a transforma afacerea într-o rețea internațională de dezvoltare, producție și vânzări a fost una dintre cele mai importante inițiative strategice întreprinsă de Robert Bosch.

Responsabilitate și angajament social

Robert Bosch a fost un antreprenor cu conștiință socială. „Angajatorul și angajatul sunt în mod egal dependenți de soarta companiei lor", a scris într-un eseu datând din anul 1920. În 1906, când a devenit unul dintre primii angajatori care a introdus programul de lucru de opt ore, Bosch s-a dovedit a fi încă o dată un vizionar. Prin reducerea orelor de lucru, Robert Bosch a ușurat munca lucrătorilor săi, și, în același timp, a crescut productivitatea prin introducerea unui al doilea schimb. Cu alte cuvinte, aceasta a fost o decizie antreprenorială prin care au beneficiat în egală măsură atât compania, cât și forța de muncă. Pe lângă faptul că a făcut mai multe donații pentru inițiative civice și cauze caritabile, Robert Bosch a dotat complet un spital din Stuttgart, care încă îi poartă numele. În plus, pregătirea continuă a asociaților săi a reprezentat un subiect extrem de important pentru Robert Bosch. În 1913, a înființat un departament de ucenicie, cu un atelier de pregătire propriu. Și în prezent, pregătirea asociaților ocupă un loc important în compania Bosch. Numai în 2010, fiecare asociat din întreaga lume a participat, în medie, la două cursuri de pregătire.

Testamentul său – la fel de actual și astăzi

Robert Bosch a murit la Stuttgart, în data de 12 martie 1942. În testamentul său, el a stabilit principiile fundamentale pe care trebuie să le urmeze succesorii săi. Independența financiară și autonomia companiei Robert Bosch GmbH au fost deosebit de importante pentru el, din moment ce acestea ar asigura viitorul și succesul pe termen lung al companiei. După finalul celui de-al doilea război mondial, testamentul lui Robert Bosch a trasat calea pentru dezvoltarea companiei sale către furnizorul global de tehnologie și servicii din zilele noastre – în 2011 se așteaptă ca asociații companiei (aproximativ 300.000) să genereze vânzări de peste 50 de miliarde de euro. Creșterea încununată de succes a companiei a fost marcată de progres tehnologic și responsabilitate socială corporativă - exact așa cum și-ar fi dorit fondatorul companiei.