.

Compania Naţională Poşta Română (CNPR) a anunțat azi un profit brut de 19,6 milioane de lei (4,4 milioane de euro), în creştere cu 5% faţă de perioada similară din 2015. Rezultatul net s-a ridicat la 15,8 milioane de lei (3,5 milioane de euro), pe același interval temporal, în creştere cu 2,5% faţă de primele şase luni ale anului trecut. Chiar dacă pare o cifră relativ mică, comparativ cu mărimea primului angajator din România, CNPR a recidivat cu performanță financiară pentru o mega-companie de peste 27.000 de angajați. Tot azi, alți giganți multinaționali au anunțat pierderi în România, deși aceștia nu au fost amendați de către Consiliul Concurenței cu un total de 25 milioane de euro, ca CNPR. La noi, statul amendează statul, pe baza unui vid legislativ. Atenție, procesul e pe rol, deci nu putem spune mai mult, acum...

Creșteri pe linie la venituri
Din punct de vedere financiar și contabil, s-au înregistrat creşteri la majoritatea categoriilor de venituri pentru intervalul de referinţă. Astfel, veniturile din colete au crescut cu 17,8% faţă de primele şase luni ale anului trecut, iar cele din serviciul Confirmare de primire (AR) - cu 11%. Serviciul Express (PrioriPost) a crescut cu 10,7%, iar veniturile din poşta de scrisori au înregistrat un avans de aproape 7%. Pe de altă parte, migrarea clienţilor spre plata facturilor prin bănci sau prin alte mijloace electronice a influenţat uşor indicatorul final. Astfel, veniturile totale s-au diminuat cu 0,4% faţă de aceeaşi perioadă din 2015, până la 562 milioane de lei (faţă de 564 milioane de lei în primele şase luni din 2015).


În condiţiile unor resurse financiare limitate şi a unei concurenţe în creştere, Poşta Română a reuşit să securizeze veniturile pe principalele categorii de servicii. Lansarea unor produse inovative ca PostCollect, transferul de bani online sau îmbunătăţirea modalităţilor de furnizare a serviciilor pe segmentul de coletărie au influenţat pozitiv cifra de afaceri a companiei. Pe de altă parte, lipsa investiţiilor în tehnologie, cheltuielile fără cap şi risipa din trecut au afectat segmente precum încasarea de facturi. Nu ne mai permitem ca tot profitul obţinut să meargă spre plata datoriilor istorice. Orice disponibilitate financiară a companiei trebuie canalizată spre investiţii corect fundamentate, care să asigure un profit sigur şi consistent pentru operatorul naţional de servicii poştale”, susține Alexandru Petrescu, directorul general al CNPR.

Cheltuielile - în scădere ușoară
În acelaşi timp, cheltuielile Poştei Române au scăzut, în primele şase luni ale anului, până la 543 de milioane de lei, faţă de 546 de milioane de lei în perioada similară din 2015. Reducerea unor categorii importante de cheltuieli (carburanţi, chirii, încălzire, energie electrică), ca efect al încheierii unor contracte mai avantajoase, a influenţat semnificativ acest indicator. Pe de altă parte, creşterea cheltuielilor cu personalul a avut o influenţă nefavorabilă. Avansul s-a datorat corelării salariilor din Poşta Română cu salariul minim brut pe economie (majorat în iulie 2015 şi mai 2016) şi creşterii cheltuielilor cu plăţile compensatorii, ca efect al eşalonării la plată a acestor drepturi pentru salariaţii disponibilizaţi în ultimul trimestru al anului 2013.

Profit operațional anulat de amenzi
Poşta Română a încheiat anul 2015 cu un profit operaţional de 6,8 milioane de lei. Rezultatul final a fost afectat negativ de amenda Consiliului Concurenţei (33 de milioane de lei), pentru fapte presupus a fi săvârşite în perioada 2011 – 2012 şi pe care Poşta Română a contestat-o în instanţă. În Bugetul de Venituri şi Cheltuieli al companiei pentru anul 2016 este prevăzut un rezultat brut pozitiv de 4 milioane de lei. CNPR se află în faza finală a aprobării unui credit de peste 46 milioane de euro pentru modernizarea activității generale și a infrastructurii, preconizată a se definitiva la sfîrșitul lunii viitoare.

 

Sursa: Ion VACIU