.

Ecranele desktop-urilor și ale laptop-urilor nu mai sunt suficiente pentru cele mai mari portaluri ale lumii, și anume Google, Yahoo și MSN. Pe măsură ce competiția pe segmentele de căutare și publicitate se înăsprește, expansiunea mobilă a acestor portaluri uriașe se îndreaptă spre etapa în care le vor oferi audiențelor mobile conținutul și aplicațiile lor bogate pentru a prinde ceva din veniturile în creștere din mobilitate.

Primii pași făcuți de Yahoo și MSN au însemnat mobilizarea aplicațiilor de email și mesagerie instantanee. Câțiva operatori din America de Nord și Europa, precum Verizon, Sprint Nextel, Cingular și T-Mobile oferă acum Yahoo și MSN pe baza unui abonament separat ca parte a propriilor servicii de portaluri. Google nu se lasă nici el mai prejos, lansându-și deja, în lumea mobilă aplicațiile de top, Google Search și Google Map. Categoric va fi interesant de urmărit toate cele trei companii menționate. De la planificata lansare a unui terminal SBC-Yahoo la un model de marketing mobil al Google, cu siguranță etapele următoare vor avea un impact semnificativ asupra pieței mondiale.

Cum stăm la capitolul Perspective?
- Conținutul se îndreaptă acolo unde sunt și utilizatorii: mobilizarea globală îi face pe furnizorii de conținut să își spună cuvântul. Lumea devine întru totul mobilă, iar Google, Yahoo și MSN vor bucata lor din această lume. Peste 1,4 miliarde de abonați mobili foloseau date mobile '“ inclusiv mesagerie și acces la Internet '“ la sfârșitul lui 2005, față de doar 1 miliard ce accesează Internetul prin conexiuni fixe. Până în 2010, aproape 2,5 miliarde de oameni vor accesa date de pe terminalele mobile, în timp ce numărul utilizatorilor de Internet fix va stagna din cauza penetrării scăzute a PC-urilor în piețele emergente. Numărul utilizatorilor de Internet mobil va fi, bineînțeles, mai scăzut decât cel al pasionaților de SMS-uri, însă Yahoo și Google s-au gândit la asta și au lansat servicii de căutare bazate pe SMS (deocamdată serviciul este disponibil doar în SUA).
- Accesul la email și mesagerie instantanee nu a fost niciodată mai facil. Mobilizarea celor mai mari furnizori de email și mesagerie instantanee promite să facă pentru consumatorii mobili ceea ce a făcut Blackberry pentru utilizatorii mobili de business, adică să le ofere o alternativă pentru aplicațiile favorite la Internetul fix. Viziunea aceasta de accesare a aceluiași conținut personalizat de pe orice dispozitiv se potrivește perfect cu planurile unui nou val de operatori convergenți pentru a oferi o experiență media mobilă superioară. Și de vreme ce interesele operatorilor telecom și ale portalurilor se suprapun, vom vedea în curând oferte combinate și parteneriate din partea celor două categorii.
- Încă un pas spre VoIP mobil '“ oare vor ține cont operatorii mobili de această tendință?  De la mesagerie instantanee și căutare locală, mai e doar o chestiune de timp până când Communicator-ul Yahoo, messenger-ul MSN și Google Talk să fie disponibile pe terminalele mobile. Operatorii mobili, care pentru moment văd răspunsul la această provocare prin blocarea celor de genul Skype, ar trebui să își regândească planurile în această direcție. Recentul parteneriat dintre Skype și E-Plus este precursorul multor mișcări similare ce vor urma.
- Ce urmează pentru cei 3? Lansarea de către Yahoo a unui terminal brandat în parteneriat cu SBC reprezintă un mare pas în ograda serviciilor mobile. Până acum, parteneriatele cu furnizorii telecom care controlează accesul la utilizatorii finali s-a dovedit a fi o alegere înțeleaptă: în timp ce BT și Verizon sunt interesate de conectivitate fixă și mobilă, Yahoo s-ar putea axa pe căutare și conținut. Și oare operatorii mobili vor fi la fel de deschiși la înlocuirea brandului cu cel al lui Yahoo, așa cum s-au dovedit partenerii broadband? Dacă nu, atunci a urma traseul Virgin și al ESPN și spațiul MVNO (Mobile Virtual network Operator) pare a fi cea mai logică alegere. 
- Publicitatea mobilă '“ cine se înscrie? Intrarea pe terenul mobilității va duce la creșterea piețelor adresabile și a veniturilor pentru toate cele 3 companii, dar vom vedea și alte mișcări prin faptul că modelele lor de publicitate din prezent se vor transfera în lumea mobilă. Publicitarii online nu au descoperit încă 'bogățiile' marketingului mobil, dar probabil că o nouă oportunitate se va ivi de la sine sub forma căutării mobile bazate pe context.

Transformările aduse de IPTV: noi modele de afaceri, competiția și provocarea conținutului
Într-un context în care operatorii ficși caută noi surse de venituri pentru a compensa deteriorarea rapidă a veniturilor din serviciile de voce '“ sursa lor tradițională de venituri '“ IPTV-ul a apărut ca o potențială soluție la provocările operatorilor telecom, sunt de părere analiștii de la Pyramid Research. În timp ce potențialul veniturilor este foarte atractiv pentru operatorii ce se confruntă cu presiunea competiției, IPTV-ul aduce noi provocări și implicații diverse pentru întreaga piață info-comunicațională.