.

A cincea ediție a Mobile World Congress 2010 (MWC) de la Barcelona poate fi sumarizată cu greu, pentru că a însemnat pentru noi un volum uriaș de muncă. Probabil că dacă am fi fost vreo zece persoane la MWC și nu doar două am fi reușit să acoperim cu brio cele câteva sute de evenimente, lansări, interviuri, conferințe de presă, conferințe de afaceri și meeting-uri de colaborare pe care ni le-am propus la București. O parte din ele au fost însă acoperite, sperăm noi cele mai interesante, și vi le voi prezenta în continuare. Ca o idee principală, la Barcelona nimeni nu a vorbit de criză, ci de soluțiile de depășire a acesteia, ceea ce a revigorat puțin depresia noastră cu care venisem de la București.

Nu noutăți, ci promisiuni de înnoire

Într-o ordine pur cronologică, duminică, 14 februarie, cu o zi înaintea deschiderii oficiale a congresului, Samsung a lansat smartphone-ul Samsung Wave și Platforma Bada, însoțite de noua sa viziune strategică: democratizarea erei smartphone. Totul într-un spectacol multidimensional de gală, a cărui rațiune nu am descifrat-o total decât abia a doua zi. Când… Microsoft și-a anunțat noua strategie vizând mobilitatea prin lansarea Windows Phone Seria 7, într-o mega-conferință care a întrecut și așteptările Microsoft. A trebuit să stăm în ploaie circa 30 de minute în fața Hotelului Catalonia, din Piața Spaniei (vis-a-vis de Fira-de-Barcelona) pentru ca Microsoft să amenajeze și alte săli pentru cei peste 500 de jurnaliști prezenți la mega-lansarea sa. Atât Samsung, cât și Microsoft au avut un set de idei comune, cu democratizarea smartphone (în traducere prețuri mici, accesibile la smartphone pentru toată lumea), ce ne-a dus către un viitor puțin de-colorat în roșu socialist. Astfel, chiar dacă noi nu mai credem demult în el, capitaliști pretinzând a fi, chinezii au reușit să îl rafineze, ajungând pe „culmi nebănuite" de succes. Nu putem să încheiem introducerea fără să amintim că TOPEX este singura companie românească prezentă la Barcelona, acum la a doua ediție, ceea ce spune mult despre vizibilitatea (redusă) a României la acest for internațional al industriei.

Copacul conectat, cel mai surprinzător utilizator telecom

În același timp cu Samsung, Sony Ericsson și-a programat lansări de terminale și viziuni despre strategia de date, însă din păcate neputând fi în același timp în spații diferite, nu am reușit să surprindem și noile promisiuni ale joint-venture-ului nipono-suedez. Am compensat însă, printr-un interviu video extins asupra celor mai noi terminale HTC, 4 noi modele, prezentate de către directorul HTC al regiunii din care face parte și țara noastră. Dacă ar fi fost să prezentăm terminale, nu ne-ar fi ajuns probabil nici o jumătate de an, pentru că ofertele s-au extins anul acesta considerabil, până și Puma lansând un Puma Phone. De aceea, ne-am orientat atenția cu predilecție către clienții noștri tradiționali: operatorii. Aceștia și-au reamintit în 2010 cât de mare este acest business, propunând noi abordări ale vocii și SMS-ului acum peste LTE. Astfel, de la CTO-ul AT&T și până la CTO-ul GSMA, toți oficialii prezenți la dezbaterea anuală cu presa a organismului de reprezentare a industriei de comunicații (GSMA – organizatorul MWC) au punctat nevoia de continuare a soluțiilor de voce unificate cu cele de mesagerie text și video, în noua strategie bazată pe LTE. Nu s-a vorbit despre o killer application peste LTE, deci nu putem să ne hazardăm să vedem noi orizonturi acolo unde încă se plimbă fata Morgana. Cu toate acestea, trebuie remarcată orientarea inspirată și pragmatică a Vodafone către sponsorizarea unui salon de aplicații, App Planet, unde se puteau analiza pe îndelete multe zile și săptămâni, soluțiile și inovațiile companiilor de software. Cu toate acestea, ce ne-a impresionat cel mai mult în această direcție a fost abordarea Ericsson, care a venit la Barcelona cu un proiect de comunicare între om și regnul vegetal: copacul conectat. Este vorba despre noua filozofie a suedezilor care doresc, după conectarea celor peste 6 miliarde de pământeni să treacă la următoarea graniță: cele 50 de miliarde de ființe ale planetei, vegetale și animale. Despre acest experiment vă vom pregăti un film pe TelecomTV dar și o descriere amănunțită în ediția viitoare a revistei noastre, cea aniversară, cu numărul 100. Lipsa Nokia cu stand în această ediție de târg nu a impresionat pe nimeni, ba chiar a produs un avantaj de vizibilitate competitorilor Samsung, RIM, LG, Motorola și HTC, care au profitat din plin de tristețea finlandezilor, care s-au rezumat în 2010 să închirieze niște hoteluri în Barcelona pentru conferințe și întâlniri la care nouă ne-a fost imposibil să ajungem.

Care sunt tendințele din 2010?

Una din cele mai evidente direcții de evoluție pragmatică a industriei este M2M (Machine to Machine) care revine la modă, în această direcție văzând și testând aplicații de la Oracle, Vodafone, Deutsche Telekom, Telefonica și Comverse. De asemenea, vocea Vodafone în SUA (Verizon) și Skype au anunțat audiența despre noua soluție Skype de comunicații de voce via Internet pe terminale Verizon, un pas gigantic Verizon - primul operator ce sparge bariera monopolului operatorilor pe serviciile de voce, lăsând utilizatorii să folosească vocea prin intermediul Internetului. Aprecierea mea este că Verizon va avea un succes imens cu această decizie și va fi urmat și de alți operatori, cât de curând, primul putând fi chiar Vodafone, cu care se înrudește îndeaproape. Tot în direcția noilor tehnologii am testat și discutat cu oficialii Huawei despre primul modem LTE triple mode, filmând și fotografiind noul echipament, dar am fost prezenți și la demonstrația Anritsu, despre utilizarea unui dispozitiv LTE, comparativ cu cea a unui echipament din generația 3G. De asemenea, la conferința ZTE am aflat, de la CEO-ul companiei, detaliile primei povești de succes LTE la operatorul Telstra din Australia. Nu am lipsit nici de la conferința CEO-ului Google despre viziunea companiei în spațiul mobilității, chiar dacă ideile americanului l-au deranjat puțin pe CEO-ul Vodafone. Am aflat abia a doua zi că șeful Google, puțin pervertit de vedetismul americănesc nelăsând presa să facă fotografii decât în primele două minute ale conferinței, a declarat ferm că respectă operatorii și numai conlucrarea Google cu aceștia va putea să ducă la succes. În final, am avut ocazia să facem un video interviu cu unul dintre oficialii americani de la Alcatel-Lucent – care ne-a descris „mașina LTE", un concept original prin care compania franco-americană a prezentat în Catalonia implicarea sa în noua revoluție 4G, dominată de LTE. Ultima și ultimele ore ale Congresului au fost dedicate companiei Oracle, care prin doi dintre liderii săi ne-a descris în video-interviuri cele mai noi implicări ale companiei în industria globală telecom, cu accent pe avantajele tehnologiei Oracle-Sun în noua configurație internațională de revenire a economiei.

MWC 2010 în date și cifre

Ediția a cincea de la Barcelona a adus în Catalonia peste 49.000 de vizitatori din 200 de țări. Astfel, 54% dintre participanți dețin poziții din nivelul C, peste 2.800 fiind CEO. La pavilionul App Planet, sponsorizat de Vodafone, s-au numărat peste 20.000 de vizitatori. Google, Motorola, RIM și Sony Ericsson au susținut conferințe dedicate dezvoltatorilor de aplicații în cadrul App Planet. Peste 6.000 de dezvoltatori au participat la MWC 2010. La ediția de anul acesta a MWC s-au înregistrat 1300 de companii expozante pe o suprafață de 56.000 de metri pătrați. Finalmente, nimeni nu a înțeles politica LG Electronics Sponsor Platinum pe toate documentele MWC 2010, al cărui stand nu a putut fi localizat de către noi dar și de către alți colegi jurnaliști din alte țări. Oricum, la plecarea către Barcelona, PR Managerul LG din România ne-a declarat că LG nu este sponsorul acestei ediții și că apariția siglei lor pe documentele Congresului este o greșeală. Așa a și fost, dintr-o prea mare precauție să nu comunice că ei sunt adevărații sponsori ai acestei ediții în timpuri de criză, oficialii LG și standul lor au reușit să devină invizibili. Ceea ce este cu adevărat o performanță științifică, neprofitabilă însă comercial.