.

Comisia Europeană (CE) a adoptat, pe 19 octombrie, comunicarea „Către o politică comercială solidă pentru UE în interesul creării de locuri de muncă și al creșterii economice”, prin care solicită statelor membre susținerea eforturilor CE de a oferi Uniunii Europene (UE) instrumente de apărare comercială actualizate, consolidate și mai solide, în faţa partenerilor internaţionali ca SUA, Canada, statele asiatice sau alţi mari exportatori globali. Cu toate că CE a utilizat pe deplin ansamblul disponibil de instrumente de apărare comercială, acestea s-au dovedit insuficiente pentru a face față supra-capacităților uriașe care duc la exporturi ce fac obiectul unui dumping pe piața UE, susţin oficialii europeni.

Comerțul trebuie să fie bazat pe condiții echitabile
UE este și dorește să rămână cel mai mare bloc comercial din lume. Comerțul însă trebuie să fie bazat pe condiții echitabile. Deși importurile din UE reprezintă 15% din importurile mondiale (pe locul al doilea după Statele Unite), măsurile UE de apărare comercială nu corespund decât unui procent de 7,8% din măsurile aflate în vigoare în întreaga lume și au efecte asupra a doar 0,21 % din importuri. Atunci când vine vorba de măsurile de punere în aplicare pentru protecția locurilor de muncă de pe teritoriul său, nici un alt bloc comercial nu exercită un nivel similar de auto-limitare, ca urmare a restricțiilor impuse de legislația actuală. Modernizarea necesară a instrumentelor de apărare comercială poate fi realizată prin adoptarea rapidă a propunerii prezentate de CE în 2013.

Prosperitatea și bunăstarea UE depind de comerț
Comerțul este esențial pentru creșterea economică și crearea de locuri de muncă, dar nu trebuie să fim naivi. Normele noastre actuale se dovedesc insuficiente pentru combaterea efectelor nocive ale concurenței străine neloiale. În unele sectoare industriale ale UE s-au pierdut mii de locuri de muncă. Nu putem rămâne pasivi. Normele de apărare comercială ale UE necesită o actualizare urgentă. Comisia își îndeplinește în continuare rolul , utilizând din plin forța instrumentelor de apărare comercială. Cu toate acestea, am ajuns la limita a ceea ce putem face în temeiul legislației existente. Propunem măsuri care ar îmbunătăți în mod semnificativ marja noastră de manevră. Acum este momentul ca statele membre să ia deciziile necesare și să pună la dispoziția Comisiei instrumente adecvate pentru a face față realităților actuale din mediul comercial internațional.”, pretinde președintele Jean-Claude Juncker. La rândul său, vicepreședintele Jyrki Katainen a adăugat: „Politica comercială este unul dintre cele mai mari atuuri ale UE pentru a genera locuri de muncă, creștere și investiții . 30 de milioane de locuri de muncă sunt legate direct de exporturile noastre. Această cifră a crescut cu două treimi în cursul ultimilor 15 ani. Avem rezultate impresionante de pe urma celor mai recente acorduri comerciale: Acordul cu Coreea a adus o creștere de 55% a exporturilor UE într-un interval de cinci ani, ridicând valoarea acestora cu 15 miliarde de euro. Aceste exporturi au generat mai mult de 200.000 de locuri de muncă pentru UE. Prosperitatea și bunăstarea noastră depind de comerț. Comerțul liber trebuie să fie și echitabil, și numai comerțul echitabil poate fi liber.” Mai mult, comisarul pentru comerț, Cecilia Malmström a subliniat: „Comerțul este esențial pentru creștere și locuri de muncă în Europa. Avem o agendă ambițioasă care cuprinde deschiderea de piețe și crearea de oportunități de afaceri și avantaje pentru cetățeni și întreprinderi. Comerțul are însă nevoie și de încrederea publicului. Acesta este motivul pentru care Comisia lucrează neobosit pentru un comerț incluziv, transparent, echitabil și bazat pe valori.”

CE pregăteşte noua metodologie antidumping
Într-o comunicare specială, intitulată „Către o politică comercială solidă pentru UE în interesul creării de locuri de muncă și al creșterii economice”, CE a evidențiat modul în care o nouă metodologie antidumping pe care Comisia intenționează să o propună va fi utilizată pentru a răspunde situațiilor în care condițiile de piață nu prevalează, făcând față în același timp viitoarelor modificări ale cadrului juridic al Organizației Mondiale a Comerțului (OMC). Adoptarea acestor schimbări, respectând totodată normele OMC, ar permite UE să impună taxe antidumping mai ridicate în anumite circumstanțe, de exemplu, în cazurile în care în țările exportatoare există supracapacități de producție extrem de mari. În plus, noua metodologie antidumping preconizată ar permite UE să identifice distorsiunile pieței legate de intervenția statului în țările terțe, care maschează amploarea reală a practicilor de dumping.

Modernizarea instrumentelor de apărare comercială
Legislația actuală a UE plafonează nivelurile taxelor antidumping, împiedicând eforturile CE de a soluționa provocările cu care se confruntă unele industrii, precum sectorul siderurgic, care au de suferit din cauza creșterii enorme a volumului importurilor de produse care fac obiectul unui dumping. Motivul îl reprezintă aplicarea sistematică a așa-numitei „reguli a taxei celei mai mici” (LDR - lesser duty rule). Pentru a institui măsuri antidumping, trebuie dovedit dumpingul din partea unei țări terțe și prejudiciul pentru industria UE, cu o legătură de cauzalitate între ele. Nivelul taxelor antidumping este apoi instituit la nivelul marjei de dumping sau la nivelul care elimină prejudiciul, reținându-se valoarea cea mai mică („a taxei celei mai mici”). În practică, acest lucru înseamnă că, la produse comparabile care fac obiectul unui dumping originare din China, cum ar fi anumite produse plate din oțel laminate la rece, taxa medie antidumping a UE a fost de 21,1 %, în timp ce în SUA, unde regula taxei celei mai mici nu se aplică, taxa medie antidumping a fost de 265,8 %.

Astfel, în condițiile actuale, instrumentele existente nu mai sunt în nici un fel adecvate scopului. Propunerea prezentată de CE în 2013 oferă o mai mare transparență instrumentelor de apărare comercială, proceduri mai rapide și mijloace mai eficiente de asigurare a respectării legii și include schimbări în aplicarea regulii taxei celei mai mici în anumite circumstanțe bine definite. În pofida prezentării unor posibile soluții de compromis privind această regulă (adaptarea acesteia la cazurile în care există supracapacități extrem de mari și/sau denaturări privind materiile prime, de exemplu în cazul prețurilor la energie), Consiliul nu a reușit până la această dată să ajungă la un acord în acest sens. În comunicarea sa pe tema industriei siderurgice din martie 2016, CE a prezentat și alte sugestii privind modul de a reduce cu două luni anchetele de apărare comercială, precum și modul în care se poate modifica metodologia actuală de calculare a profitului-țintă.

Cum arată Noua Metodologie Antidumping
În privinţa noii metodologii antidumping, aceasta a fost prezentată în luna iulie 2016, în urma celei de-a doua dezbateri de orientare organizate de către Colegiu pentru a ține seama de cadrul juridic internațional în schimbare, dat fiind faptul că anumite dispoziții privind calcularea dumpingului din cadrul protocoalelor de aderare a mai multor țări la Organizația Mondială a Comerțului (OMC) vor expira în scurt timp. Propunerea nu va acorda „statutul de economie de piață” nici unei țări, ci va garanta că instrumentele de apărare comercială ale UE sunt adaptate pentru a face față noilor provocări și realități juridice și economice, menținând, concomitent, un nivel echivalent de protecție. Astfel, CE va propune o nouă metodă de calculare a dumpingului pentru importurile din țările în care există denaturări ale pieței sau în care statul exercită o influență puternică asupra economiei. Punerea în aplicare a acestei noi metodologii va include o perioadă de tranziție în cursul căreia toate măsurile antidumping și antisubvenție existente vor fi supuse în continuare legislației în vigoare, iar anchetele în curs de desfășurare nu vor fi afectate. CE va propune, de asemenea, şi consolidarea în continuare a legislației antisubvenție a UE, astfel încât, în cazurile viitoare, orice noi subvenții constatate pe parcursul unei anchete să poată face, de asemenea, obiectul anchetei și să poată fi incluse în taxele finale instituite. Propunerea respectivă ar urma să fie prezentată înainte de sfârșitul anului în curs.

Documentaţie suplimentară
1. „Către o politică comercială solidă pentru UE în interesul creării de locuri de muncă și al creșterii economice” (Comunicare)
2. „Către o politică comercială solidă pentru UE în interesul creării de locuri de muncă și al creșterii economice” (Anexă la Comunicare)
3. Industria siderurgică: Comisia ia măsuri menite să asigure păstrarea locurilor de muncă și a creșterii economice durabile în Europa (Comunicat de presă)
4. Dezbatere de orientare a colegiului din iulie 2016 cu privire la tratamentul acordat Chinei în anchetele antidumping (Comunicat de presă)
5. „Modernizarea instrumentelor de apărare comercială: Adaptarea instrumentelor de protecție comercială la necesitățile actuale ale economiei europene” (Comunicare)
6. Mai multe informații privind instrumentele de apărare comercială ale UE 

Sursa: Ion VACIU