.

Comisia Europeană (CE) a adoptat, pe 13 iulie, o comunicare privind reciprocitatea în materie de vize cu Canada și Statele Unite, care prevede ca toți cetățenii UE să fie scutiți de vize la intrarea în cele două țări, nu numai unii, ca astăzi. Bilanțul oficialilor europeni de acum vine ca urmare a comunicării din 12 aprilie în care CE a constatat că nu s-a obținut reciprocitatea deplină în scutirea de vize cu Canada și Statele Unite ale Americii pentru cetățenii anumitor state membre ale UE. În 12 aprilie, CE invita Parlamentul European și Consiliul să adopte, până la 12 iulie 2016, o poziție privind cea mai bună cale de urmat. Dacă SUA și Canada nu vor acorda vizele cerute de europeni, oficialii comunitari au în vedere introducerea vizelor pentru intrarea în UE cetățenilor nord-americani din cele două țări. Europenii se luptă oficial de cel puțin 8 ani pentru rezolvarea acestei reciprocități, însă SUA și Canada nu au evoluat deloc într-o direcție pozitivă.     

Reciprocitatea deplină pentru scutirea de vize
Conform evaluării prezentate de CE, în aprilie 2016, privind consecințele eventualei suspendări a scutirii de vize, această abordare ar avea un impact important asupra relațiilor externe ale UE cu Canada și SUA. Suspendarea ar produce, foarte probabil, și efecte economice negative pentru UE, fără a asigura reciprocitatea deplină în materie de vize. Prin urmare, CE a invitat Parlamentul European și Consiliul să adopte, până la 12 iulie 2016, o poziție privind cea mai bună cale de urmat. CE constată însă că nu a fost exprimată încă o poziție a Consiliului cu privire la această chestiune, iar Parlamentul European nu a adoptat încă o poziție în plen.

„Comisia Europeană și-a fixat obiectivul de a obține reciprocitatea deplină privind scutirea de vize pentru cetățenii tuturor statelor membre. Acesta este totodată principiul fundamental al politicii comune în materie de vize. În ultimele trei luni, ne-am intensificat contactele cu SUA și Canada pentru a promova reciprocitatea deplină vizând scutirea de vize. Cu toate acestea, în ciuda implicării constructive, în special a guvernului canadian, cetățenii din unele state membre ale UE încă au nevoie de viză pentru a călători în SUA și Canada. Ne vom continua eforturile pentru a asigura reciprocitatea deplină în materie de vize și ne vom coordona activitățile cu statele membre în cauză, precum și cu Parlamentul European și Consiliul pentru a obține rezultate cât mai rapid”, susține Dimitris Avramopoulos, comisarul pentru migrație, afaceri interne și cetățenie.

În ultimele luni, contactele cu SUA și Canada au fost intensificate, inclusiv la cel mai înalt nivel politic, în scopul obținerii reciprocității depline a scutirii de vize. În comunicarea din 13 iulie, CE se angajează să-și continue eforturile în vederea obținerii reciprocității depline în materie de vize și își va coordona activitățile cu statele membre relevante, astfel încât să se obțină rezultate cât mai rapid.

Canada este mai receptivă decât SUA
În acest sens, în cadrul reuniunii ministeriale organizate la 11 iulie la Bruxelles, Canada s-a angajat să prezinte, la începutul toamnei, informații privind rezultatele evaluărilor și calendarele pentru eliminarea obligativității vizelor, inclusiv în privința elementelor necesare ale cooperării cu Bulgaria și România. Astfel, CE așteaptă cu interes reuniunea la nivel înalt UE-Canada, din 27-28 octombrie 2016, care va fi o ocazie de a confirma progresele concrete privind eliminarea obligativității vizelor pentru cetățenii români și bulgari. Până atunci, CE va colabora îndeaproape cu Parlamentul European și cu Consiliul pentru a se asigura că Uniunea Europeană transmite un mesaj unitar pe această temă importantă și va prezenta progresele viitoare până la sfârșitul anului, susțin oficialii UE. Comunicarea din 13 iulie a CE salută, de asemenea, eliminarea de către Brunei, la 12 aprilie, a obligativității vizelor pentru cetățenii croați, ceea ce asigură reciprocitatea deplină în materie de vize pentru toți cetățenii UE.

Care e politica UE în materie de vize
Nu toate persoanele care nu sunt cetățeni ai UE au nevoie de viză pentru a călători în spațiul Schengen pentru șederi de scurtă durată (care nu depășesc 90 de zile într-o perioadă de 180 de zile). O listă comună a UE prezintă țările ai căror cetățeni au nevoie de viză și cele ai căror cetățeni sunt exceptați de la această obligație [Regulamentul (CE) nr. 539/2001 al Consiliului]. Un principiu fundamental al politicii UE în materie de vize constă în asigurarea faptului că țările terțe care figurează pe lista țărilor scutite de vize acordă reciprocitate în materie de scutire de vize pentru cetățenii tuturor statelor membre ale UE. Un mecanism de reciprocitate în materie de vize a fost instituit în acest sens. Acest mecanism a fost modificat de Parlamentul European și de Consiliu în 2013 [Regulamentul (UE) nr. 1289/2013], cu scopul de a-l eficientiza și de a se asigura o mai mare solidaritate în privința punerii în aplicare a politicii comune în materie de vize. Mecanismul actual este în vigoare de doi ani, iar CE, în strânsă cooperare cu statele membre în cauză, a depus eforturi susținute pentru a asigura faptul că cetățenii UE pot călători cât mai liber posibil în țările terțe. În cadrul mecanismului de reciprocitate, CE a adoptat deja trei rapoarte de evaluare a situației - la 10 octombrie 2014, la 22 aprilie 2015 și la 5 noiembrie 2015, precum și o comunicare politică la 12 aprilie 2016. În comunicarea din 12 aprilie, CE a invitat Parlamentul European și Consiliul să adopte, până la 12 iulie 2016, o poziție privind cea mai bună cale de urmat. Deși Consiliul nu și-a exprimat o poziție cu privire la această chestiune, iar Parlamentul European nu a adoptat încă o poziție în plen, președintele Comisiei pentru libertăți civile, justiție și afaceri interne (LIBE) a Parlamentului European a adresat o scrisoare Comisiei la 7 iunie prin care îi solicită acesteia să adopte actele delegate de suspendare scutirii de vize pentru cetățenii canadieni și americani, astfel cum este prevăzut în cadrul mecanismului de reciprocitate, în Regulamentul 539/2001. Regatul Unit și Irlanda nu participă la elaborarea politicii comune în materie de vize și nu ar avea obligații în urma suspendării scutirii de vize.

Istoricul luptei UE și României contra vizelor în SUA
UE vorbea oficial încă de acum acum 8 ani de “eliminarea vizelor de intrare in SUA” și că UE va susține un tratament egal pentru toate statele membre și, implicit, si cauza Romaniei. Acesta era unul dintre subiectele esențiale de pe agenda discuțiilor de la Summit-ul UE-SUA, care începea pe 10 iunie 2008, în Slovenia. România era atunci, ca și azi, unul dintre statele care nu sunt incluse în Programul Visa Waiver (ce cuprinde țările ai căror cetățeni nu au nevoie de viza pentru SUA). Perspectivele României erau sumbre din cauza marii rate de refuz în acordarea vizelor, de 37,7% in 2007, iar potrivit legislației americane, rata de refuz nu trebuie să depășească 10%. Șansele României din 2008 erau reduse, în ciuda unui lobby de 30.000 USD, de a fi inclusa in curand in Programul Visa Waiver, din cauza celei mai mari rate de refuz in acordarea vizelor dintre statele UE. Ambasadorul american de atunci la București avertiza ca nu se pot impune standarde mai lejere pentru români, însă Ambasada îmbunătățește sistemul de acordare a vizelor, făcându-l mai rapid și mai eficient. Totuși, autoritățile române au reproșat lipsa de transparență în motivarea refuzului autorităților americane.

În ciuda “parteneriatul strategic” cu SUA, România are vize  
Summit-ul din Slovenia era de maximă importanță pentru România din cauza discuțiilor asupra Programului Visa Waiver. "Aşteptăm cu nerăbdare confirmarea că unele state membre UE vor fi primite în programul de eliminare a vizelor anul acesta. Este corect ca toţi cetăţenii statelor membre să poată călători fără vize peste Atlantic", declara pe 9 iunie 2008 comisarul european pentru relații externe, Benita Ferrero-Waldner, conform Hotnews. Numai cetățenii a 15 dintre cele 27 de state membre ale UE (la acea vreme - 2008) puteau călători în Statele Unite fără viză. România, ca și celelalte țări care au aderat la UE începând din 2004, se străduiau să fie incluse și ele în acest program, efort nerealizat nici până în vara lui 2016 . Țările incluse în programul Visa Waiver la nivelul lui 2008 erau: Andora, Australia, Austria, Belgia, Brunei, Danemarca, Finlanda, Franța, Germania, Islanda, Irlanda, Italia, Japonia, Lichtenstein, Luxemburg, Monaco, Olanda, Noua Zeelandă, Norvegia, Portugalia, San Marino, Singapore, Slovenia, Spania, Suedia, Elveția și Marea Britanie. Era invocat atunci cel mai mare obstacol în calea eliminării obligativității vizelor SUA pentru Romania ca fiind rata mare de respingere, care a crescut la 37% - cea mai mare din UE. Legislația americana prevede un prag de maxim 10% pentru includerea unei țări în programul Visa Waiver, ce permite șederea în SUA, pe o perioada de până la 90 de zile, în scopuri de afaceri sau turistice, fără a necesita viză. În repetate rânduri, Bucureștiul a cerut mai multă transparență din partea Washingtonului privind motivele pentru care se înregisteaza o rata de respingere a vizelor atat de mare. Dupa întrevederea din 4 aprilie 2008 avută cu premierul Călin Popescu-Tăriceanu, președintele american, George W. Bush a promis că autoritățile americane vor conlucra cu Executivul roman pentru a vedea de ce rata respingerii cererilor de viză pentru SUA este atât de ridicată în cazul cetățenilor români.

Cum au decurs discuțiile la nivel european
Eforturile fostului comisar european pentru justiție Franco Frattini de a negocia în numele intregului bloc cu Statele Unite au fost respinse categoric de administrația americanp. Michael Chertoff a subliniat că ridicarea obligativității vizelor se va face individual, cu fiecare țară în parte. Mai înainte, la reuniunea din 13 martie 2008 a Troicii ministeriale din domeniul Justiție și Afaceri Interne, SUA au recunoscut, pentru prima dată, competența Comunității de a negocia acorduri internationale privind politica în domeniul vizelor. Washingtonul accepta, în cadrul unei declarații comune, să urmeze o "dublă abordare": problemele care țin de responsabilitatea națională să fie discutate cu autoritățile naționale, iar cele care țin de responsabilitatea UE să fie discutate cu autoritățile UE. La începutul lui martie 2008, ambasadorii celor 27 de țări membre ale UE au adoptat o "poziție comună", destinată să defineasca limitele ce nu trebuie depașite în negocierile bilaterale cu administrația americană în acest domeniu. Obiectivul este de a evita ca Washingtonul să obțină prin aceste acorduri separate măsuri de securitate și transferuri de date privind pasagerii care merg mai departe de ceea ce a fost negociat cu UE. O luna mai târziu, UE a semnalat că ar putea oferi Statelor Unite acces limitat la bazele sale de date polițienești, în incercarea de a obține ridicarea vizelor pentru cetățenii noilor state membre. Oferta, de natura să stârnească temeri în Europa referitoare la protecția datelor, este o încercare de a include toate statele membre în programul american Visa Waiver. Oferta nu se aplică, însă, decât dacă UE primește informații similare de la Washington. În aceste condiții, Cehia, Estonia, Letonia, Ungaria, Lituania, Slovacia, Malta și Coreea de Sud au semnat memorandumuri de înțelegere cu SUA destinate să asigure îndeplinirea condițiilor pentru includerea în Programul Visa Waiver.

Documentare suplimentară
01. Comunicarea de urmărire a situației adoptată la 13 iulie 2016
02. Declaraţia comună a lui Dimitris Avramopoulos, comisarul european pentru migrație, afaceri interne și cetățenie, și a domnului John McCallum, ministrul canadian pentru imigraţie, refugiaţi și cetăţenie, în urma reuniunilor de la Bruxelles din 11 iulie
03. Comunicarea din 12 aprilie - Stadiul actual și posibile căi de urmat în ceea ce privește situația de nereciprocitate
04. Raportul Comisiei de evaluare a situației de nereciprocitate cu anumite țări terțe în domeniul politicii în materie de vize (5 noiembrie 2015)
05. Raportul Comisiei de evaluare a situației de nereciprocitate cu anumite țări terțe în domeniul politicii în materie de vize (22 aprilie 2015)
06. Raportul Comisiei de evaluare a situației de nereciprocitate cu anumite țări terțe în domeniul politicii în materie de vize (10 octombrie 2014)
07. MEMO - Mecanismul UE de reciprocitate în materie de vize - Întrebări și răspunsuri
08. Regulament al Consiliului de stabilire a listei țărilor terțe ai căror resortisanți trebuie să dețină viză pentru trecerea frontierelor externe și a listei țărilor terțe ai căror resortisanți sunt exonerați de această obligație [Regulamentul (CE) nr. 539/2001 al Consiliului]
09. Regulament al Consiliului de modificare a Regulamentului (CE) nr. 539/2001 al Consiliului de stabilire a listei țărilor terțe ai căror resortisanți trebuie să dețină viză pentru trecerea frontierelor externe și a listei țărilor terțe ai căror resortisanți sunt exonerați de această obligație [Regulamentul (UE) nr. 1289/2013].

Sursa: Ion VACIU