Prezentare generală pe domenii de politică Comisia Europeană (CE) informează cu privire la acționarea în justiție a statelor membre care nu au respectat în mod corespunzător obligațiile care le revin în temeiul legislației UE, în cadrul pachetului lunar conținând decizii referitoare la cazuri de nerespectare a legislației UE. Aceste decizii vizează numeroase sectoare și domenii de politică şi au scopul de a asigura aplicarea corespunzătoare a legislației UE, în beneficiul cetățenilor și al firmelor. Deciziile importante luate de către CE (inclusiv 13 avize motivate și 3 sesizări ale Curții de Justiție a UE) sunt prezentate mai jos și sunt grupate pe domenii de politică de către oficialii CE. Comisia este în curs de a închide, de asemenea, 68 de cazuri, dat fiind că respectivele state membre au soluționat problemele pe care le aveau fără a fi fost nevoie de măsuri suplimentare din partea CE. În plus, la 23 septembrie 2015, Comisia Europeană a adoptat 40 de decizii referitoare la procedurile de constatare a neîndeplinirii obligațiilor împotriva mai multor state membre care nu au reușit să pună pe deplin în aplicare legislația care stă la baza sistemului european comun de azil (conf. comunicatului de presă integral). Pentru mai multe detalii privind procedurile de constatare a neîndeplinirii obligațiilor, puteţi consulta MEMO/12/12, iar pentru informaţii privind toate deciziile luate pe 24 septembrie, cea mai bună sursă este Registrul deciziilor privind constatarea neîndeplinirii obligațiilor. 1. Politici climatice Comisia Europeană a decis să transmită un aviz motivat suplimentar Austriei pentru transpunerea incompletă în legislația națională a normelor europene referitoare la captarea și stocarea geologică a dioxidului de carbon (CSC). Directiva privind CSC (Directiva 2009/31/CE) prevede obligația statelor membre de a pune în aplicare actele cu putere de lege și actele administrative necesare pentru a asigura respectarea directivei până la 25 iunie 2011. Statele membre au dreptul de a interzice stocarea CO2 pe teritoriul lor, iar Austria a ales să facă uz de această opțiune. Cu toate acestea, ea nu a transpus toate dispozițiile conexe din directivă care nu se referă la stocare (de exemplu, cele privind asigurarea transportării în condiții de siguranță a CO2 captat). Comisia consideră că este esențial ca toate statele membre să transpună aceste dispoziții pentru a asigura siguranța întregului proces CSC în UE. La 20 noiembrie 2013, Comisia a transmis un aviz motivat autorităților austriece, solicitându-le să își alinieze legislația cu directiva. Deoarece din lista inițială de dispoziții cuprinsă în solicitarea de transpunere lipsea un articol, Comisia transmite un aviz motivat suplimentar. Captarea și stocarea geologică a carbonului este o tehnică prin care dioxidul de carbon emis de surse punctuale de mari dimensiuni, precum centralele electrice, este captat, comprimat și transportat într-un loc de stocare corespunzător, unde este injectat în sol. Prin urmare, aceasta contribuie la atenuarea schimbărilor climatice. Scopul principal al Directivei 2009/31/CE (denumită și „Directiva privind CSC”) este de a garanta că acest proces se desfășoară într-un mod sigur și ecologic. Mai multe informații cu privire la captarea și stocarea geologică a carbonului la adresa web: http://ec.europa.eu/clima/policies/lowcarbon/ccs/index_en.htm. 2. Ocuparea Forței de Muncă, Afaceri Sociale și Incluziune CE a solicitat Franței să se asigure că pensionarii care au lucrat și au contribuit anterior la sistemul de asigurări sociale al regiunii Alsacia-Moselle din Franța se pot înscrie în sistemul de asigurări de sănătate local, chiar dacă aceștia locuiesc într-un alt stat membru. Prin faptul că le refuză accesul la acest sistem pensionarilor care locuiesc în alte state membre, Franța își încalcă obligațiile care îi revin conform legislației UE, în special articolul 45 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, pus în aplicare prin Regulamentul (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială. Solicitarea a fost adresată sub forma unui aviz motivat în cadrul procedurii UE de constatare a neîndeplinirii obligațiilor. Franța are la dispoziție două luni pentru a notifica Comisiei măsurile luate în vederea punerii în aplicare pe deplin a tratatelor UE. În caz contrar, Comisia ar putea decide să trimită Franța în fața Curții de Justiție a UE. 3. Energie CE a solicitat Sloveniei și Estoniei să asigure transpunerea integrală a Directivei privind eficiența energetică (Directiva 2012/27/UE). În temeiul respectivei directive, statele membre trebuie să realizeze economii de energie în perioada 1 ianuarie 2014 – 31 decembrie 2020. Ele trebuie să facă acest lucru utilizând mecanisme de obligații în materie de eficiență energetică și/sau alte măsuri de politică specifice pentru a asigura îmbunătățirea eficienței energetice în gospodării, în industrie și în sectorul transporturilor. Directiva trebuia să fie transpusă în legislația națională până la 5 iunie 2014. Astăzi, Comisia a trimis un aviz motivat Sloveniei și Estoniei, solicitându-le să transpună integral directiva în legislația națională. În 2014, Comisia a lansat proceduri de constatare a neîndeplinirii obligațiilor pentru netranspunerea Directivei privind eficiența energetică împotriva a 27 de state membre ale UE (toate statele membre, cu excepția Maltei). Până în prezent, Comisia a emis opt avize motivate către statele membre în care nu se efectuase transpunerea integrală (Austria, Portugalia, Bulgaria, Croația, Irlanda, România, Germania și Letonia) și a decis să trimită două state membre în fața Curții de Justiție a UE (Ungaria, în martie 2015, și Grecia, în iunie 2015). CE va continua să monitorizeze punerea în aplicare a directivei și va lua măsuri pentru remedierea oricăror deficiențe viitoare. Slovenia și Estonia au acum la dispoziție două luni pentru a se conforma obligațiilor ce le revin. După această perioadă, Comisia poate decide să trimită statele membre respective în fața Curții de Justiție a UE și să solicite sancțiuni financiare în cazul în care Comisia constată că statele membre încă nu și-au respectat în întregime obligațiile care le revin. Mai multe informații privind eficiența energetică la adresa web: https://ec.europa.eu/energy/en/topics/energy-efficiency. 4. Mediu Cazul se referă la decizia Maltei de a permite capturarea în viață (și anume cu capcane) a șapte specii de cinteze sălbatice începând din 2014. În UE, capturarea și ținerea în captivitate a speciilor de păsări precum cintezele sunt, în general, interzise. Cu toate acestea, statele membre pot aplica derogări de la cerințele stricte privind protecția, dacă nu există nicio altă soluție satisfăcătoare și dacă derogarea este utilizată în mod judicios, pentru un număr mic de păsări și sub strictă supraveghere. Deoarece aceste condiții nu au fost îndeplinite în cazul de față, Comisia a transmis o scrisoare de punere în întârziere în octombrie 2014, prin care solicita Maltei să nu mai permită capturarea cintezelor. În pofida avertismentului, Malta și-a pus în aplicare planul de a deschide un nou sezon de capturare a cintezelor în 2014. Ca răspuns, Comisia a transmis Maltei un aviz motivat în mai 2015, prin care cerea Maltei să pună capăt practicii. Reacția Maltei a fost să conteste analiza Comisiei. Deoarece Malta nu s-a angajat să pună capăt capturării cintezelor, Comisia a decis să trimită acest stat în fața Curții de Justiție a UE. Pentru mai multe informații, vă rugăm să consultați textul integral al comunicatului de presă. Comisia solicită SPANIEI să respecte Directiva privind evaluarea impactului asupra mediului Comisia solicită ROMÂNIEI să ia măsuri împotriva gestionării defectuoase a depozitelor de deșeuri 5. Migrație și afaceri interne Prin trimiterea unui aviz motivat, Comisia Europeană a solicitat Irlandei să se asigure că se includ elemente biometrice de identificare (imaginea facială și două amprente) în permisele de ședere emise resortisanților din țări terțe, astfel cum prevede Regulamentul (CE) 1030/2002 de instituire a unui model uniform de permis de ședere pentru resortisanții țărilor terțe. La mai mult de trei ani după termenul limită, 20 mai 2012, Irlanda nu și-a îndeplinit încă această obligație prevăzută de legislația UE. Armonizarea elementelor de securitate și integrarea elementelor de identificare biometrică reprezintă un pas important către documente mai securizate și o mai bună protecție împotriva fraudelor. Prin urmare, CE solicită autorităților irlandeze să introducă elementele biometrice de identificare în permisul de ședere pentru resortisanții țărilor terțe. Autoritățile irlandeze au în prezent la dispoziție două luni pentru adoptarea măsurilor necesare pentru a se conforma solicitării CE. În caz contrar, CE poate decide să trimită Irlanda în fața Curții de Justiție a UE. 6. Mobilitate și transporturi Siguranța feroviară: Comisia trimite LITUANIA în fața Curții de Justiție a UE Transporturi: CE solicită CIPRULUI și ROMÂNIEI să transpună normele privind controlul statului portului Transporturi: CE cere DANEMARCEI să respecte normele UE privind cabotajul în transportul rutier 7. Impozitare și Uniunea Vamală Impozitare: Comisia cere GRECIEI să își modifice legislația prin care acordă rate reduse ale accizelor pentru „Tsipouro” și „Tsikoudià” Comisia Europeană a cerut în mod oficial Greciei să își modifice regimul de accize pentru două băuturi alcoolice specifice — „Tsipouro” și „Tsikoudià”. În prezent, Grecia aplică băuturilor „Tsipouro” și „Tsikoudià” 50 % din rata normală a accizei aplicate alcoolului etilic și o rată super-redusă (aprox. 6 % din rata normală a accizei) atunci când aceste băuturi sunt produse în vrac de către așa-numitele distilerii „de două zile” (cultivatori de viță de vie sau producători de alte produse agricole). Normele UE prevăd că același nivel al accizei ar trebui să se aplice tuturor produselor realizate cu alcool etilic. Scutirile sau derogările sunt prevăzute în mod explicit de legislația UE și trebuie să fie interpretate în mod strict. Grecia nu are nicio derogare pentru „Tsipouro” sau „Tsikoudià”. Comisia consideră că ambele regimuri contravin legislației UE în domeniul accizelor și, de asemenea, favorizează băuturile spirtoase produse local în detrimentul băuturilor spirtoase produse în alte state membre. Acest lucru reprezintă o încălcare a normelor UE privind libera circulație a mărfurilor. Solicitarea Comisiei ia forma unui aviz motivat. În absența unui răspuns satisfăcător în termen de două luni, Comisia poate trimite Grecia în fața Curții de Justiție a UE. „Tsipouro” și „Tsikoudià” sunt băuturi alcoolice tradiționale produse în nordul Greciei și în Creta. Ambele băuturi au indicații geografice protejate. Impozitare: CE solicită Franței să aplice aceleași norme procedurale investitorilor francezi și europeni |