.

Cine, oare, ar putea fi chiar Jupânul? Aceasta cred că e întrebarea fundamentală a anului pentru România. În numele căror interese sau obiective se duc toate aceste lupte intestine între politicieni? De ce au fost blocate atâtea proiecte guvernamentale, de interes public, de ce au fost anulate licitații de miliarde de euro? De ce a scăzut cifra investițiilor străine directe în România, tocmai în primul an după aderare? De ce au fost acuzați, dar nu și dovediți (cu sentință finală), miniștrii care ar fi trădat, ar fi spionat, ar fi dezonorat țărișoara? Cui îi folosește atmosfera aceasta de ani ‘50, când duba DNA poate ridica în miezul nopții un demnitar numai pentru a fi filmat și dat în prime time la posturile de știri TV, în week-end?

Cum poate TVR, postul public, să dea la Știri probe video din dosarul unui ministru, în perioada desfășurării investigației Procuraturii?

Cum pot fi filați, ascultați și urmăriți demnitari ai Guvernului României și membri ai familiilor acestora, fără mandatul unui judecător?

Întrebări extrem de grave, ce ne afectează mai mult decât își imaginează politicienii zilei statutul de țară europeană, sigură pentru investiții, pentru o viață normală.

Ce ne spune DEX-ul?
Jupân, jupâni, s.m. 1. Titlu de politețe dat în țările române persoanelor ce ocupau anumite demnități sau funcții înalte. *Titlu de politețe dat unei persoane, echivalând cu „domn", „cucon".
2. Patron, stăpân (considerat în raport cu angajații săi). – Etimologie necunoscută.

Jupânii nu au dispărut, stimați cititori, ei fac legea, regula și în IT&C-ul autohton. Sunt acum rafinați și mulți cunosc bine normele de comportament multinațional. Călătoresc mult în interes de afaceri, mai mult pentru ei înșiși, decât pentru companiile pe care le stăpânesc. Da, ei stăpânesc, nu conduc, nu managerizează, pentru că întreaga industrie și chiar țara sunt o mare moșie pentru domniile lor.

Educați la marea Școala comunistă a Securității mulți dintre acești foști ofițeri ai noilor tehnologii ne dau zilnic lecții, subiecte pentru ziare și analize pertinente despre starea IT&C.

Jupânii știu că trebuie să comunice eficient și își angajează agenții de Publicitate și de PR, iar alții, mai inventivi, chiar fondează ei înșiși propriile agenții, ca banii să nu se mai piardă aiurea. Cel mai ușor e să treci banii dintr-un buzunar în altul, iar amărâților din mass media să le soliciți discounturi de până la 100%. Că dacă depășesc cento percento, atunci ziariștii trebuie să aducă bani de acasă și nu se face!

De unde se împute peștele?
Revenind la oile noastre, ajunse toate pe mâna lui Becali, de unde ni se trag toate acestea? Am fost noi, dintotdeauna, ultima țară din Europa sau acum, cu eforturi pe măsură, am reușit această tristă performanță?
Oamenii mai puțin educați, însă cu frica lui Dumnezeu spun că ar fi blestemul lui Ceaușescu, executat fără a fi judecat. Alții, mai intelectuali dau vina pe postcomunism și pe generația de sacrificiu, care-și va da obștescul sfârșit prin 2010. Și după aceea, ce va urma? Pentru că nu am zărit apucături mai occidentale prin jurul nostru, în ultimii ani.

De la președintele țării și până la ultimul funcționar public, tot ce a rămas "de stat" trădează mania și mânia jupânului. Ca în armată, atunci când se mai făcea, noi civilii trebuia să știm cine este jupânul. Adică la cine este comanda, cine dispune discreționar de privilegiul actului de comandă. Pentru că în fața comenzii nu poți decât executa. Altfel, încalci regulamentul!

Cu o populație tot mai mică, an de an, dar și îmbătrânită (un angajat susținând financiar cu taxe vreo 3 - 4 pensionari), România va avea în 2050 vreo 15 milioane de oameni. A avea e un fel de a spune, pentru că corect ar fi să spunem nu va avea forța de muncă tânără și inteligentă care ar putea s-o facă o țară atrăgătoare. Atât pentru proprii locuitori dar și pentru străini.

Cu asemenea perspective străvezii, ce mai rămâne din optimismul generației noastre, la 40 de ani, se duce la groapa de gunoi a istoriei.

Unde e salvarea? La 112!
Nu e glumă, acesta este singurul număr de telefon care ne mai poate aduce alinare. Este un număr gratuit, fără taxare, poate de acesta peste 75% din sutele de milioane de apeluri ale românilor la 112 sunt "false". Românii sunt triști, se simt părăsiți de noroc și neapărați de politicienii pe care i-au votat și pe care nu i-au văzut niciodată lângă ei. Odată la patru ani sistemul politic se resetează, formal, căci în realitate vedem aceleași personaje care ne populează serile la televizor.

Ce putem face noi? Eu cred că totul, dar să începem a fi cinstiți cu noi înșine. Dacă un film e prost, chiar dacă e premiat cu Palme d’Or. să le spunem și celorlați că nu merită văzut, nu să ne înghesuit pe lângă președinte la Teatrul Național și să aplaudăm că așa dă bine. Dacă naționala de fotbal câștigă în fața Olandei, printr-o mare întâmplare, să nu spunem că acesta e "meciul unei generații". Să fim cinstiți și onești, acesta este primul pas. Al doilea ar fi să știm cu cine votăm. Uitați-vă foarte bine la posturile TV de știri și vedeți de unde se împute peștele!

OK & KO: Votați C-ul!
C de la Comunicații. Nu vă speriați, nu este prescurtarea unui partid! Vă îndemnăm să intrați, cu curaj, pe website-ul nostru www.comunic.ro și să votați cele 7 categorii de premii pe care le-am pregătit pentru d.voastră - Premiile industriei de Comunicații din România. Pe 29 noiembrie, la Hotelul Hilton din București, peste 300 de executivi și decidenți ai industriei românești de IT&C vor fi prezenți pentru a recunoaște excelența în industria noastră. Nu vor fi decernate premii pe criterii politice, financiare, pentru lobby sau altceva. Numai pentru excelență, cum v-am obișnuit în ultimii trei ani. Premiile vor fi "pe bune". No offense! Și vom avea prilejul de a trage împreună concluziile primului an de Românie în Uniunea Europeană. D.voastră ați simțit ce repede a trecut? Cu ce rezultate pentru companii, dar pentru oamenii care lucrează în acestea? Vă așteptăm votul online, dar și pentru Parlamentul European!

 

Articol apărut în COMUNIC@ȚII MOBILE - Revista afacerilor Telecom @ Mobile Media. ANUL IX - NUMĂRUL 79 - octombrie 2007

Comandați online ediția print a revistei COMUNIC@ȚII Mobile: