.

Este întrebarea care stă pe buzele tuturor specialiștilor industriei de comunicații, acum, cu nici 48 de ore înainte de începerea primelor întâlniri dintre companii și mass media acreditată la MWC (Mobile World Congress 2010) de la Barcelona. Ca în fiecare an, vă vom informa de la fața locului despre cele mai importante tendințe și strategii care duc industria înainte. Pe cât posibil vom și filma pentru d.voastră. Din păcate, nici în acest an România nu va fi o prezență la Congresul mondial, decât sporadic printr-o firmă (Topex) și câțiva participanți pătimași, care vor cutreiera standurile. Nu am reușit, în ciuda numeroaselor asociații, companii, ministere și agenții să structurăm un stand românesc în capitala telecomunicațiilor mondiale, cum fac în 2010, spaniolii, israelienii, francezii, germanii, belgienii și asiaticii (China, Japonia, Coreea). Tot ce-i posibil ca această stare de „stat acasă" a companiilor noastre să se întoarcă foarte repede împotriva lor, izolându-le tot mai tare de competiția globală. Însă, până să ajungem la Barcelona, iată cele mai noi știri ale industriei.

În premieră pentru ultimii 10 ani, Nokia nu va prezenta nimic nou

Liderul global, Nokia, nu va prezenta nici un nou terminal mobil nou la Barcelona în premieră pentru ultimul deceniu. De aceea, finlandezii au decis să nu aloce bani pentru un stand la cel mai mare eveniment anual al industriei telecom, susțin apropiați ai organizatorilor pentru Bloomberg. Decizia „strategică" a Nokia ar putea dezamăgi așteptările clienților, entuziaștilor, analiștilor și chiar competitorilor, ce așteaptă indicii privind următorul produs ce va fi aruncat de gigantul Nokia în lupta cu Samsung, Apple, Sony Ericsson, LG, HTC, sau, mai nou, Google. Însă, după cum ne-a dezamăgit de atâtea ori și în România, oficialilor Nokia nu le pasă nici de media, nici de public, ei au planurile lor de la care nimeni nu îi poate întoarce, cu orice preț. În lipsa Nokia, rivalii săi vor avea marea șansă să domine evenimentul și să eclipseze prezența modestă a grupului finlandez cu noile modele pe care le vor prezenta, cel mai probabil la prețuri reduse. Pe de altă parte, potrivit unor bloguri IT&C, Nokia ar putea prezenta la MWC o nouă gamă de telefoane mobile, denumită generic „C Series". „Ar fi o problemă să nu lanseze nici un produs acum, deoarece așteptăm cu toții să vedem ce ași are Nokia în mânecă pregătiți pentru această vară. Anul trecut, participarea lor la eveniment a fost uriașă. Standul Nokia era ca o navă spațială", comentează analistul Tero Kuittinen pentru Bloomberg. Nokia se va concentra pe afacerile din domeniul serviciilor, subliniind eforturile directorului general executiv, Olli-Pekka Kallasvuo, de a trece de la un producător de terminale mobile „pursânge" la o companie ce oferă și aplicații sau media contra-cost pe produsele comercializate. Purtătorul de cuvânt al Nokia, Doug Dawson, a refuzat să comenteze informațiile.

Însă, chiar acum am primit o invitație online, de unde credeți? De la Nokia, care organizează la San Francisco, pe 9-10 iunie, Forumul dezvoltatorilor Nokia, unde participarea costă (600 USD/loc). Așadar, Nokia se scumpește la Barcelona și se ieftinește la San Francisco. Pentru această decizie, în contradicție cu logica de business, pentru noi, Nokia trece în adormire.

Motorola se va diviza în două companii în 2011

În schimb, Motorola se deșteaptă: grupul se va diviza, anul viitor, în două companii independente. Prima se var ocupa de producția de terminale mobile și de set-top box-uri pentru televizoare, cealaltă de echipamente pentru rețele de telecomunicații, conform Reuters. Noile companii vor funcționa independent și vor fi listate la burse, pentru a consolida poziția Motorola pe piețele internaționale. Acțiunile grupului au crescut cu 2,3% după acest anunț, ce survine unei lungi perioade de speculații și zvonuri legate de măsurile care vor fi luate de management pentru restructurarea companiei. Divizia de mobile a Motorola se confruntă însă cu pierderi și are probleme competiționale pe segmentul smartphone, aflat în creștere explozivă. Motorola nu a mai lansat un terminal „vedetă" de la modelul Razr, însă recent lansatul Droid se bucură de o oarecare popularitate în zona terminalelor inteligente. Totodată, operațiunile de set-top box-uri Motorola pentru televizoare au fost afectate de recesiunea mondială, în timp ce reducerea cheltuielilor de către operatorii telecom a lovit divizia de echipamente pentru telecomunicații. Decizia Motorola dă o rază de speranță sutelor de milioane de clienți, cei mai mulți americani, pentru Bătrâna Doamnă, a cărei evoluție se confundă cu intrarea pe piață a telefonului mobil. Nu e deloc întâmplător, cred eu că Motorola furnizează informații optimiste, dintr-o Americă abia ieșită din criză, iar Nokia dă semne de anemie, dintr-o Europă confuză.