.

IBM a anuntat detalii referitoare la contracte importante din sectorul serviciilor financiare semnate cu banci ce doresc sa isi imbunatateasca eficienta operationala si sa beneficieze de cele mai noi progrese din domeniul tehnologiilor mobile si internet.

Contractele semnate in tari din Europa Centrala si de Est (CEE) au o valoare totala de 130 de milioane de dolari si fac parte dintr-o tendinta globala a ultimelor luni. Printre bancile cu care au fost semnate contracte se numara Raiffeisen Bank din Romania, Sberbank din Rusia, PKO Bank Polski din Polonia, Erste & Steiermärkische Bank din Croatia, PRAVEX-BANK din Ucraina, Garanti Bank din Turcia, JSC Rietumu Banka din Letonia, Societe Generale din Serbia, NovaLjubljanska Banka din Slovenia si Raiffeisen Bank din Cehia.

IBM va furniza echipamente hardware, aplicatii software si servicii pentru a sprijini eforturile de modernizare a sistemelor centrale de banking, astfel incat sa fie pregatite pentru crestere, eficienta crescuta si pentru a profita de noi oportunitati – atat pe piata interna, cat si pe pietele externe.

„In 2011 s-a constatat reluarea cheltuielilor IT in sectorul serviciilor financiare in pietele dezvoltate", precizeaza Alex Kwiatkowski, Banking Research Manager IDC-Financial Insights EMEA. „Acest efect este datorat nevoii de a reduce costurile si complexitatea arhitecturii IT, dar si dorintei de a imbunatati semnificativ serviciile oferite clientilor, prin canale digitale integrate. Pe masura ce privatizarea a creat o legatura intre majoritatea institutiilor din sectorul bancar din Europa Centrala si de Est si din Europa de Vest, este incurajator de vazut ca acest proces nu reprezinta un impediment major pentru investitiile operationale si tehnologice".

Imbunatatirea eficientei

In Romania, Raiffeisen Bank a ales IBM pentru a furniza o noua infrastructura IT ce face parte din eforturile bancii de a creste avantajele competitive si de a imbunatati serviciile oferite clientilor. Noua platforma de Enterprise Content Management va permite Raiffeisen sa reorganizeze procesele de business si sa imbunatateasca eficienta operationala. IBM va furniza echipamente hardware, aplicatii software, consultanta si servicii pentru implementarea, integrarea si mentenanta noului sistem. In cadrul unui alt contract cu Raiffeisen Bank din Cehia, IBM a furnizat un nou sistem de core banking si servicii de mentenanta a sistemului pentru urmatorii cinci ani.

In Rusia, IBM a ajutat la crearea si implementarea unei arhitecturi software pentru Sberbank, cea mai mare banca de imprumuturi, pentru a integra infrastructura IT a bancii. Noul sistem permite un proces decizional mai rapid si un management mai eficient al datelor financiare, ajutand la imbunatatirea serviciilor oferite clientilor, la unificarea livrarii serviciilor prin diferite canale si la reducerea riscurilor de creditare. Valoarea totala a contractului se situeaza in jurul sumei de 25 milioane dolari. Solutia – ce include peste 20 de servere IBM Power – permite Sberbank sa integreze peste 80 de sisteme diferite din Rusia, acoperind 9 zone cu fus orar diferit. Flexibilitatea sistemului permite specialistilor IT de la Sberbank si partenerilor IBM sa imbunatateasca permanent sistemul, in conformitate cu cerintele de business.

In Polonia, cea mai veche si cea mai mare banca, PKO Bank Polski a semnat un acord prin care IBM va furniza patru dintre cele mai avansate servere mainframe IBM zEnterprise pentru a imbunatati performantele si eficienta sistemelor bancii si pentru a imbunatati serviciile oferite clientilor. De asemenea, IBM va oferi aplicatii software pentru a integra procesele de business si pentru a imbunatati administrarea datelor financiare ale clientilor.

In Croatia, Erste & Steiermärkische Bank (Erste Bank), a treia cea mai mare banca din tara, si-a transferat cu succes sistemele centrale de banking catre tehnologii IBM pentru a reduce costurile de mentenanta si pentru a usura dezvoltarea de noi servicii financiare. Folosind noul sistem, Erste Bank a redus timpul necesar procesarii datelor si a imbunatatit semnificativ performanta proceselor online, comparativ cu sistemul Unysis detinut anterior.

Cea mai mare banca din Slovenia, NovaLjubljanska Banka (NLB), a ales IBM pentru a ajuta la imbunatatirea performantelor sistemelor IT, astfel incat sa administreze mai bine datele si pentru a oferi rapoarte financiare corecte catre Banca Centrala Europeana. IBM a furnizat bancii un server mainframe zEnterprise, dar si aplicatii software de business analytics pentru a imbunatati semnificativ viteza de procesare a datelor financiare. Interogarile complexe ce durau ore pentru a fi realizate, vor putea fi procesate in cateva secunde. De asemenea, IBM va furniza servicii tehnologice pentru a crea si implementa noul sistem.

„Criza globala din sectorul bancar a reprezentat un catalizator pentru procesul de eficientizare si de diferentiere fata de competitie", precizeaza Eray Yuksek, Director of Financial Services Industries, IBM CEE. „Observam efectele acestui proces in sectorul serviciilor financiare pe masura ce bancile importante folosesc sisteme de smarter banking pentru a simplifica modelele de business, pentru a spori profiturile si pentru a se diferentia fata de competitori. De asemenea, bancile investesc in sisteme IT pentru a imbunatati administrarea datelor – ducand la crearea unor servicii orientate catre client si la asigurarea celor mai inalte standarde in managementul riscurilor".

Noi oportunitati de business

In Letonia, JSC Rietumu Banka, una dintre cele mai importante banci din Tarile Baltice, si-a transferat sistemele de mobile banking de la Oracle/ Sun catre un sistem IBM optimizat pentru un volum mare de activitati. In urma acestui proces, banca a imbunatatit performantele bazei de date cu 300%, a imbunatatit disponibilitatea datelor cu 200% si a redus costurile de administrare cu peste 20%.

In Ucraina, IBM a semnat un contract valabil pe cinci ani cu PRAVEX-BANK prin care va furniza tehnologie si servicii de management pentru un nou centru de date situat in Kiev. Noul sistem va permite PRAVEX-BANK sa isi automatizeze procesele de banking, sa imbunatateasca serviciile oferite unui numar de peste un milion de clienti din tara si sa sprijine introducerea serviciilor de online banking si mobile banking. PRAVEX-BANK este printre primele banci din Ucraina care implementeaza directivele Bancii Nationale ale Ucrainei de a gazdui un centru de date pe teritoriul Ucrainei si de a asigura cele mai inalte standarde de continuitate de business disponibile pe piata.

In Turcia, Garanti Bank a ales servere mainframe IBM System z in jurul carora va contrui infrastructura bancara. Performantele crescute ale noului sistem vor ajuta Garanti Bank sa furnizeze servicii bancare unui numar de peste 950.000 de clienti din Turcia si sa proceseze peste 200 milioane de tranzactii in fiecare zi.

In Serbia, IBM a semnat un contract cu Societe Generale prin care va furniza o noua solutie de smarter computing pentru a ajuta banca sa simplifice procesele de business, sa imbunatateasca serviciile oferite clientilor si sa reduca timpul de implementare pentru noi servicii si produse inovative.

Parteneriatele semnate fac parte din strategia IBM Smarter Banking, ce foloseste inteligenta pentru a implementa sisteme de eficienta operationala, aplicatii orientate catre client si management mai bun al riscurilor. O „banca inteligenta" anticipeaza cerintele clientilor si ofera produse inovative mai rapid si mai consistent decat competitia. O astfel de banca detine vizibilitate completa, in timp real, a riscurilor si raspunde rapid si eficient la schimbarile pietei.