.

Din 1991, când a fost lansat, programul MEDIA al UE a investit peste 2,4 miliarde € în creativitatea și diversitatea culturală europeană. Programul a sprijinit producția a mii de filme în Europa și distribuția lor în străinătate.

MEDIA e o garanție a filmelor europene
Festivalul de film de la Cannes de anul acesta reprezintă o excelentă ocazie pentru a sărbători cea de a 25-a aniversare a MEDIA, programul de sprijin al UE pentru industria audiovizuală europeană. Încă o dată, filmele finanțate din MEDIA fac o figură marcantă în cadrul selecției oficiale: 9 dintre cele 21 de filme aflate în competiție pentru trofeul Palme d’Or din acest an au fost sprijinite prin programul MEDIA, printre acestea numărându-se filme realizate de Ken Loach, Pedro Almodóvar, Cristian Mungiu și frații Dardenne. În ultimii 25 de ani, nu mai puțin de 40 de filme finanțate din MEDIA au primit Palme d’Or, Marele premiu sau Premiul pentru cel mai bun regizor. Vicepreședintele Comisiei Europene, Andrus Ansip și comisarul Oettinger vor fi ambii prezenți în 2016 la Festivalul de film de la Cannes pentru a discuta despre realizările programului MEDIA. Aceștia vor reflecta, totodată, la modul în care UE poate oferi un sprijin și mai important sectorului audiovizual, care angajează peste 1,3 milioane de persoane în UE, în cadrul strategiei pentru o piață unică digitală.

Programul MEDIA a jucat un rol major pentru a sprijini filmele Europene să ajungă în fața unui public nou, din alte țări decât cea de origine. Trebuie să valorificăm această reușită și să promovăm circulația conținutului în Europa prin intermediul unui cadru adecvat al UE. Evoluțiile digitale oferă sectorului audiovizual atât oportunități, cât și provocări. Trebuie să găsim împreună soluții pentru a încuraja oferta legală online și a combate pirateria. Aștept cu nerăbdare discuția cu realizatorii de film de la Cannes.”, susține Andrus Ansip, vicepreședinte pentru piața unică digitală la CE. La rândul său, Günther H. Oettinger, comisar pentru economie digitală și societate digitală, a adăugat: „Programul MEDIA a devenit o garanție a calității pentru filmele europene. Sunt mândru că aproape jumătate din filmele aflate în competiție pentru trofeul Palme d’Or de anul acesta au fost sprijinite de MEDIA. Programul MEDIA se adaptează în permanență la nevoile sectorului. În iunie vom lansa un mecanism de garantare în valoare de 121 de milioane € pentru sectoarele cultural și creativ, care va fi accesibil proiectelor audiovizuale. Ne așteptăm ca mecanismul să genereze credite bancare de peste 600 de milioane €.”

Programul MEDIA sărbătorește 25 de ani
Programul MEDIA (acronim din limba franceză: Mesures pour Encourager le Développement de L'Industrie Audiovisuelle) a fost lansat în 1991. MEDIA face în prezent parte din programul UE Europa Creativă. În fiecare an, programul sprijină aprox. 2.000 de filme, seriale TV și alte proiecte europene care sunt distribuite digital în sălile de cinema, la televiziune și prin serviciile de transmisie video la cerere. MEDIA a contribuit la formarea a peste 20.000 de producători, regizori și scenariști, permițându-le acestora să se adapteze la noile tehnologii. Programul MEDIA acordă sprijin în primele etape ale ciclului de viață al unui film: investițiile în etapa de dezvoltare și de pre-producție (de exemplu, scrierea scenariilor, finanțarea cercetării, evenimente de afaceri) oferă o rampă de lansare pentru realizatorii de film, actorii și personalul tehnic din Europa. De asemenea, MEDIA investește în distribuția filmelor (distribuția în cinematografe și prin sistemul video la cerere) în alte țări decât cea de origine, sprijinind astfel diversitatea culturală europeană. MEDIA acordă sprijin pentru subtitrare, dublare și publicitate și cofinanțează rețelele de cinematografe care difuzează producții europene. Grație MEDIA, numărul celor care vizionează producțiile cinematografice europene a crescut. Din totalul biletelor de cinema vândute în Europa în 2014, o treime (33,2%) a fost pentru filme europene, ceea ce reprezintă o creștere față de numai 25,4 % în 2010. Industria filmului și piețele emergente din Europa de Nord, Centrală și de Est au crescut, la rândul lor, datorită succesului de care s-au bucurat în străinătate operele create în aceste zone. Pentru a sărbători cea de a 25-a aniversare a programului MEDIA, o serie de materiale video vor aduce un omagiu operelor audiovizuale europene care ne hrănesc imaginația sub deviza „we all love stories” („cu toții iubim poveștile”). De asemenea, sunt disponibile online și mărturii ale realizatorilor de film, ale producătorilor și ale actorilor, anunță oficialii Comisiei Europene.

Programul MEDIA la Festivalul de film de la Cannes
Începând din 1991, 40 de filme sprijinite de MEDIA au primit trofeul Palme d’Or, Marele premiu sau Premiul pentru cel mai bun regizor. În total, sprijinul de care au beneficiat aceste filme grație programului MEDIA s-a ridicat la 20 de milioane €. Anul acesta, la Cannes, 9 dintre cele 21 de filme aflate în competiția oficială sunt sprijinite prin programul MEDIA:
1. Toni Erdmann, de Maren Ade
2. Julieta, de Pedro Almodóvar
3. La Fille Inconnue, de Jean-Pierre și Luc Dardenne
4. Ma Loute (Slack Bay), de Bruno Dumont
5. Rester Vertical, de Alain Guiraudie
6. Mal de Pierres, de Nicole Garcia
7. I, Daniel Blake, deKen Loach
8. Bacalaureat, de Cristian Mungiu și
9. Sieranevada, de Cristi Puiu

În total, MEDIA a investit peste 1,64 de milioane € în producția sau distribuția filmelor
În ansamblu, 22 de filme finanțate de MEDIA au fost nominalizate pentru diferite secțiuni la Festivalul de film de la Cannes și la concursuri paralele, cum ar fi Quinzaine des Réalisateurs și Semaine de la Critique. Trei sferturi din aceste filme sunt coproducții care implică producători din 15 țări europene. Andrus Ansip, vicepreședintele pentru piața unică digitală, și Gunther H. Oettinger, comisarul pentru economie digitală și societate digitală, vor fi prezenți la Festivalul de film de la Cannes și se vor întâlni cu părțile interesate pentru a discuta nevoile actuale ale sectorului și măsurile legislative adoptate ca parte a strategiei privind piața unică digitală. În perioada 13-18 mai, va fi organizat un stand MEDIA la Cannes, unde se vor desfășura o serie de discuții și mese rotunde care vor aborda aspecte cruciale pentru profesioniștii din domeniul audiovizualului, cum ar fi atragerea unui public mai larg, distribuția online sau promovarea patrimoniului cinematografic. Astfel, 16 mai va fi o zi dedicată în întregime schimburilor de opinii pe tema finanțării filmelor europene. Mai multe informații privind programul sunt disponibile aici.

Creativitatea în piața unică digitală
Strategia privind piața unică digitală a UE cuprinde măsuri menite să stimuleze sectoarele cultural și creativ din Europa, să amelioreze circulația conținutului și să îi sprijine pe realizatorii de film și pe creatorii de conținut audiovizual să își prezinte operele în fața unui public mai larg, care nu se reduce la publicul din țara de origine. Aceste urgențe se regăsesc în obiectivele propunerilor privind portabilitatea conținutului audiovizual și online și ale foii de parcurs referitoare la drepturile de autor prezentate în luna decembrie 2015 (vezi comunicat de presă). În săptămânile care vin, CE va prezenta o propunere pentru a actualiza Directiva serviciilor mass-media audiovizuale și orientările de politică în domeniul platformelor online. Până la sfârșitul anului vor fi prezentate, de asemenea, noi măsuri pentru modernizarea cadrului UE privind drepturile de autor și să combată pirateria. În luna iunie, Comisia va lansa Mecanismul de garantare pentru sectoarele cultural și creativ, care va oferi asigurări intermediarilor financiari care furnizează finanțare pentru inițiativele culturale și creative. Mecanismul de garantare va fi gestionat de Fondul european de investiții, în numele Comisiei Europene, și va sprijini IMM-urile, microorganizațiile și organizațiile mici și mijlocii din sectoarele cultural și creativ.

Documentare suplimentară
1. Video promo Video clip on MEDIA-funded movies
2. Întrebări și răspunsuri privind programul MEDIA
3. Fișe pentru fiecare țară privind programul MEDIA
4. Fișă informativă privind programul MEDIA
5. Fișă informativă privind premiile decernate filmelor sprijinite de programul MEDIA la Festivalul de film de la Cannes
6. Materiale video
7. Rețele de socializare: #MEDIA25 , #DigitalSingleMarket , @MEDIAprogEU , pagină Facebook privind Europa Creativă

Sursa: Ion VACIU