.

Trăim vremuri deosebite, ca să nu spun tulburi. Răul cel mare se trage, ca și în comunism, de la întoarcerea ierarhiilor cu susul în jos. Astfel, la nivelul politic cel mai înalt au reușit să ajungă personaje care în orice regim nu ar fi trecut de granițele unui oraș modest sau ale unei comune. Acum conduc țara, însă nu văd șmecheria cu Educația. Pentru aceștia, Educația pierde bani, nu produce nimic în conturile companiilor de familie, cum e cazul cu asfaltul orașelor care dispare sau cu autostrăzile noastre, cele mai scumpe din lume, fiind totodată și cel mai invizibile din univers. Chiar dacă premierul este un cadru didactic universitar, la Cluj ce-i drept, dar nu contează, președintele are o istorie mai divergentă cu Educația, recunoscând public că nu prea se bucura așa de mult când venea vorba de școală. Din păcate, lipsurile domniei sale ne pedepsesc acum pe noi și întreaga școală românească. Iată însă că numai astăzi, într-o singură zi, am avut plăcuta surpriză să vedem cum două mari companii multinaționale, Intel și UPC, au ieșit la rampă cu un mesaj pro-educație în România. Ca să nu rămână în urmă, nici Jandarmeria Română nu neglijează e-learning-ul, Asesoft pregătindu-i deja o platformă educațională digitală, de peste 19 milioane de lei. Cine spunea că nu există bani în România?

PC-urile din școli fac o Românie mai bună

Utilizarea PC-urilor în procesul de învățământ din România a condus la obținerea de rezultate mai bune de către elevi, consideră 63% dintre profesorii ce au participat la un studiu realizat de Centrul pentru Inovare și Educație (TEHNE România), comandat de compania Intel. De asemenea, în studiul „Eficiența utilizării noilor tehnologii în educație", 61% dintre profesori au spus că elevii au competențe mai bune în rezolvarea de probleme și și-au îmbunătățit capacitatea de lucru în echipă. Conform studiului, 85,5% dintre profesorii intervievați sunt de părere că fiecare elev ar trebui să dispună de un laptop ca instrument de învățare, pentru ușurința utilizării, portabilitate și posibilității de personalizare ale PC-ului mobil. În prezent, numai 1,6% dintre respondenți au declarat că pot oferi acces la laptop-uri în clasă mai multor elevi simultan, iar 51,6% dintre profesori folosesc computerele desktop din laboratoarele școlilor, unde, de asemenea, mai mulți elevi lucrează la același PC. Totodată, numai 28,1% dintre cadrele didactice pot preda lecții pe PC-urile desktop în clasă, cu acces multiplu, iar 21,9% susțin orele de curs pe PC-uri portabile, tot cu accesul simultan al mai multor elevi la același computer. Conform studiului, nici unul dintre profesori nu își desfășoară ora în sistemul un elev-un laptop (1:1 computing). Principalele cauze ale utilizării limitate sau ale neutilizării tehnologiei în școli sunt lipsa de conținut sau de aplicații corespunzătoare pentru susținerea lecțiilor - 30,9%, rezistența din interiorul școlii - 25%, lipsa conexiunii la internet - 23,5%, și lipsa fondurilor pentru achiziționarea tehnologiei - 22,1%. Dintre profesorii români, 44,1% sunt de părere că este responsabilitatea școlii să asigure resursele tehnologice, iar 16,2% consideră că aceasta este responsabilitatea părinților. Învățarea cu ajutorul instrumentelor IT&C la clasele I-VIII este considerată foarte importantă de profesorii români, 94,1% dintre aceștia declarând, în studiul comandat de Intel, că folosesc calculatoarele ca parte a activităților din clase. În opinia lor, învățarea asistată de calculator este cea mai benefică pentru studiul științelor - fizică, biologie, chimie (59,7%), limbi străine (57,4%), matematică (37,7%) și istorie (21,7%). Doar 3,3% dintre respondenți consideră eficiente orele de educație fizică asistate de computer. În ceea ce privește impactul general al utilizării echipamentelor IT la nivelul elevilor, profesorii sunt de părere că acesta este pozitiv, atât la nivelul grupului, cât și individual. Astfel, 60,9% au declarat că elevii au un interes mai mare de a învăța utilizând calculatorul la școală, iar 64,1% susțin că prezența tehnologiei crește frecvența la ore. De asemenea, 60,4% au observat o concentrare mai bună a elevilor, iar 57,1% au remarcat lucrul în echipă și favorizarea dezvoltării competențelor de cooperare. Aproape 60% dintre respondenți au observat obținerea unor rezultate mai bune, iar 65,6% o atitudine pozitivă în clasă a elevilor. „Acest efect al tehnologiei de creștere a motivației și de atragere a elevilor către învățare, explorare și descoperirea cunoașterii se face remarcat pentru toate materiile din programele școlare, de la matematică și fizică sau chimie, până la istorie, limbi străine sau geografie", se arată în studiul comandat de producătorul american de procesoare. În măsura în care au acces la tehnologie în clasă, profesorii români consideră că noua metodă de predare, asistată de computer, este în mod cert mai eficientă. Astfel, 46,8% dintre ei au susținut că PC-urile facilitează activitatea de predare, 43,5% că, utilizând calculatoarele, își pot adapta mai bine lecțiile pentru fiecare elev, iar 43,3% că tehnologia este utilă în mod deosebit pentru adaptarea activităților de învățare în cazul elevilor cu nevoi speciale. Totuși, din studiu reiese că sunt și cadre didactice mai puțin deschise la schimbare, 33,3% spunând că tehnologia nu îi ajută prea mult să obțină un echilibru între învățarea centrată pe profesor și cea centrată pe elev. Dintre respondenții români, 45,3% au apreciat că tehnologia la clasă nu a avut niciun impact asupra activității de predare, iar 28,6% a considerat că PC-urile nu îi ajută să obțină sau să împărtășească conținuturile lecțiilor de la sau cu colegii. Conform studiului comandat de Intel, peste trei sferturi dintre profesorii români, respectiv 78%, consideră că Guvernul ar trebui să facă eforturi mai mari pentru a susține accesul PC-urilor în școli. „Accesul românilor la educația de calitate este una dintre cele mai mari provocări pentru Guvern", a declarat, pe 24 martie, în cadrul prezentării studiului, Olimpiues Istrate, education manager pentru Europa de Sud-Est al Intel, citat de Mediafax. În concluzie, studiul arată că sunt două modalități viitoare de integrare a tehnologiei în activitatea didactică. Astfel, prima este crearea și promovarea unei noi metodologii pentru disciplinele școlare, bazate pe utilizarea IT, iar cea de-a doua arată diseminarea unor instrumente pedagogice pentru formarea inițială și continuă a cadrelor didactice care să implice utilizarea tehnologiei. Studiul a fost realizat în perioada septembrie-decembrie de TEHNE România, ca parte a cercetării desfășurată la nivelul regiunii Europa, Orientul Mijlociu și Africa (EMEA). În total, în regiune au fost intervievați, online, 2.765 de profesori, dintre care 136 români.

UPC România oferă gratuit Magic Software pentru copii

Aplicația software pentru copii Magic Desktop poate fi descărcată gratuit, începând din 24 martie 2010, timp de șase luni, prin accesarea paginii web a operatorului de telecomunicații prin cablu TV UPC România, au anunțat astăzi oficialii companiei. Principalul rol al aplicației constă în dezvoltarea abilităților de lucru cu computerul ale copiilor cu vârste de până la 12 ani. De asemenea, Magic Desktop contribuie la dezvoltarea competențelor de bază ale copiilor, citit, scris și socotit, prin selectarea de jocuri și programe educaționale și de divertisment pe care le conține. În plus, aplicația permite copiilor utilizarea în siguranță a Internetului și a poștei electronice. Aplicația Magic Desktop a fost dezvoltată de EasyBits Software din Norvegia. Potrivit unui studiu realizat de Deloitte&Touche, Magic Desktop a fost considerat pentru al doilea an consecutiv „cel mai bun software" pentru copiii cu vârste de până la 12 ani. „Magic Desktop este un sistem de operare educațional (...), fiind cel mai premiat soft special dedicat copiilor cu vârste de până la 12 ani, ce cuprinde toate elementele unui sistem clasic de operare pentru adulți. (..) Magic Desktop (...) este un profesor dedicat pentru învățarea secretelor computerului într-un mod foarte amuzant", a declarat directorul Diviziei Customer Relations&Retail Sales al UPC România, Iulia Florea. Potrivit specialiștilor, cu cât copiii dezvoltă mai devreme abilități legate de lucrul pe computer, cu atât mai avantajați vor fi pe viitor. Mai mult decât atât, existența unui mediu online sigur este esențială pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor. Inițiativa UPC România este susținută de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului. Potrivit reprezentanților UPC România, accesul copiilor la computer sau la Internet, precum și timpul lor de joacă este controlat cu ajutorul Magic Desktop de către părinți, care stabilesc regulile de utilizare a computerului. „Părinții pot restricționa accesul copiilor la calculator, dacă nu s-a rezolvat tema pentru acasă, prin rularea programelor educaționale. De asemenea, aplicația software suportă importarea oricărei aplicații Windows, astfel încât copiii pot învăța progresiv noi programe, pe măsură ce avansează în lucrul cu calculatorul", susțin oficialii UPC.

Asesoft International va furniza Jandarmeriei o platformă e-learning de peste 19 milioane de lei

Nici Jandarmeria nu scapă de învățământul digital, fie că vrea, ori ba. Asesoft International va furniza Jandarmeriei Române o platformă e-learning în 62 de unități ale instituției, amplasate în 53 de localități, valoarea contractului, atribuit la 15 martie, ridicându-se la 19,12 milioane de lei (TVA inclusă). Alături de Asesoft International, la licitație s-a mai înscris un ofertant, conform Mediafax. Potrivit caietului de sarcini, publicat în octombrie 2009 pe site-ul www.e-licitație.ro, implementarea proiectului trebuie finalizată în 79 de săptămâni de la atribuirii contractului. Prin acest proiect, Jandarmeria Română are în vedere dezvoltarea de cursuri pentru 690 de sesiuni de instruire de câte patru ore, organizate în șapte specializări și cinci nivele de pregătire, pe tematici specifice cum ar fi inițiere, dezvoltare a carierei (schimbare specialitate, specializare, perfecționare, acordare de grad următor), limbi străine și alte direcții de formare (psihologie, management de proiect). Implementarea proiectului va permite, conform caietului de sarcini, atingerea mai multor obiective, printre acestea numărându-se eficientizarea procesului de instruire în cadrul Jandarmeriei Române, standardizarea nivelului de informații transmis la cursant și posibilitatea de a evalua obiectiv cantitatea de cunoștințe asimilate, precum și reducerea costurilor de instruire și creșterea performanțelor de învățare. Finanțarea proiectului va fi asigurată prin Fondul European de Dezvoltare Regională. Asesoft International este unul dintre cei mai importanți integratori locali de sisteme informatice, cu afaceri de 140,28 milioane de lei și un profit net de 8,81 milioane de lei în 2008. Alături de Asesoft International, grupul Asesoft mai include companiile Asesoft Distribution (distribuție IT&C), Asesoft Net (aplicații web), 2K Telecom, Asesoft Smart (soluții audio-video și IT) și Teamnet International (furnizor de soluții IT pentru companii). Grupul este controlat de omul de afaceri ploieștean Sebastian Ghiță.