.

Comisia Europeană (CE) a propus pe 7 septembrie instituirea unei proceduri unice de certificare la nivelul UE pentru echipamentele de control de securitate aeronautică. Aceasta va promova competitivitatea sectorului UE al securității, astfel cum s-a preconizat la 20 aprilie, când a fost trasată calea de urmat spre o Uniune a securității eficace și reală.
Până în prezent, legislația UE nu prevedea o procedură prin care echipamentele de securitate certificate să fie recunoscute la nivel european. Prin urmare, astăzi echipamentele certificate într-un stat membru al UE pot fi comercializate doar în statul membru respectiv, nu și în restul Uniunii.  

Tehnologia ne ajută să combatem amenințările
Astfel, datorită introducerii unui certificat la nivelul UE, echipamentele de securitate aprobate într-un stat membru vor putea fi comercializate în celelalte state membre. Crearea unui sistem UE de recunoaștere reciprocă a echipamentelor de securitate va contribui la eliminarea fragmentării pieței, consolidarea competitivității sectorului UE al securității, creșterea ocupării forței de muncă și, în cele din urmă, la îmbunătățirea securității aviației în întreaga Europă.

„Tehnologia ne poate ajuta să combatem amenințările înainte ca acestea să se materializeze și să consolidăm securitatea cetățenilor și reziliența întregii societăți europene. Prin simplificarea și armonizarea normelor privind certificarea echipamentelor de control în aeroporturi, propunerea de astăzi va garanta că standardele noastre ridicate în materie de controale de securitate sunt aplicate în aeroporturile din întreaga UE. De asemenea, propunerea va contribui la stimularea competitivității sectorului european al securității și la îmbunătățirea capacității acestuia de a oferi soluții care să consolideze securitatea cetățenilor.”, susține comisarul pentru migrație, afaceri interne și cetățenie, Dimitris Avramopoulos.

Cum arată piața echipamentelor de control aviatice
Echipamentele de securitate utilizate în sectorul aviației pentru controlul persoanelor, al bagajelor de mână și al mărfurilor reprezintă o piață importantă, cu o cifră de afaceri de 14 miliarde de euro, din care 4,2 miliarde doar în Europa. Cu toate acestea, piața internă europeană a echipamentelor de control este în prezent fragmentată din cauza procedurilor naționale de certificare, care au un efect negativ asupra eficienței pieței și a liberei circulații a mărfurilor. Asigurarea liberei circulații pe piața internă a echipamentelor de control de securitate pentru aviația civilă va îmbunătăți competitivitatea pe plan mondial a sectorului securității din UE.

Legislația UE în vigoare privind specificațiile tehnice și cerințele de performanță pentru echipamentele de control de securitate aeronautică utilizate în aeroporturile europene nu stabilește un sistem de evaluare a conformității obligatoriu la nivelul UE, care să garanteze că toate aeroporturile de pe teritoriul acesteia îndeplinesc standardele cerute. Prin urmare, echipamentele certificate într-un stat membru nu pot fi comercializate în alte state membre. Propunerea CE stabilește un sistem de certificare unic la nivelul UE, bazat pe o metodologie comună de testare și pe emiterea de certificate de conformitate de către producători, care vor fi valabile în toate statele membre, în conformitate cu principiul recunoașterii reciproce.

Care e contextul legislativ european
Echipamentele de control de securitate aeronautică constau în echipamentele de securitate utilizate pentru controlul persoanelor (pasageri și personalul aeroporturilor), al bagajelor de mână și de cală, al proviziilor, al mărfurilor și poștei transportate aerian. Legislația UE privind echipamentele de control de securitate aeronautică se bazează pe standardele elaborate de CE și este permanent adaptată în funcție de scenariile în continuă schimbare privind amenințările, precum și de evaluările riscurilor. Cu toate acestea, legislația UE încă nu prevede o procedură prin care echipamentele de securitate certificate să fie recunoscute la nivel european. Prin urmare, echipamentele certificate într-un stat membru al UE pot fi comercializate doar în statul membru respectiv, nu și în restul Uniunii.

Legislația UE în vigoare [Regulamentul (CE) nr. 300/2008], care prevede specificațiile tehnice și cerințele de performanță pentru echipamentele de control de securitate aeronautică utilizate în aeroporturile europene, nu este însoțită de un sistem de evaluare a conformității obligatoriu din punct de vedere juridic la nivelul UE, care să garanteze că toate aeroporturile din UE îndeplinesc standardele obligatorii elaborate de Comisie. Prin urmare, în prezent, echipamentele certificate într-un stat membru al UE pot fi comercializate, în principiu, doar în statul membru respectiv. În temeiul normelor actuale, statele membre pot fie să recunoască certificările emise de alte state membre, fie să impună testări suplimentare pentru a verifica dacă echipamentele respectă cerințele prevăzute de legislația UE, fie chiar să împiedice utilizarea acestora pe teritoriul lor.

Statele membre, în cooperare cu Comisia, au remediat parțial această fragmentare a pieței prin elaborarea unor metodologii comune de testare în cadrul oferit de Conferința Europeană a Aviației Civile (CEAC). În 2008, CEAC a instituit o procedură comună de evaluare (PCE) pentru testarea echipamentelor de control utilizate în sectorul aviației. De atunci, PCE a fost revizuită și îmbunătățită din punct de vedere al eficacității, dar nu are încă un caracter obligatoriu din punct de vedere juridic, pentru ca potențialul său să fie exploatat pe deplin.

La 28 aprilie 2015, Comisia Europeană a adoptat Agenda europeană privind securitatea, care stabilește principalele acțiuni pentru a asigura un răspuns eficace al UE împotriva terorismului și a amenințărilor în materie de securitate din Uniunea Europeană în intervalul 2015-2020. Agenda a concretizat un angajament luat în cadrul Orientărilor politice ale președintelui Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, fiind un element esențial al Strategiei reînnoite de securitate internă a UE, adoptată de Consiliu la 16 iunie 2015.

La 23 martie, în urma atentatelor de la Bruxelles, președintele Juncker a anunțat că, pentru a combate în mod eficace amenințarea terorismului, Europa are nevoie de o Uniune a securității, bazată pe Agenda europeană privind securitatea. La 20 aprilie, Comisia a trasat calea de urmat spre o Uniune a securității eficace și reală. Comisia a confirmat că propunerile privind certificarea echipamentelor de control în aeroporturi, care fac parte din inițiativele anunțate, vor fi prezentate în 2016.

Documentație suplimentară
1. Regulamentul de instituire a unui sistem de certificare al Uniunii pentru echipamentele de control de securitate aeronautică
2. Întrebări frecvente: Comisia propune un sistem de certificare al UE pentru echipamentele de control de securitate aeronautică
3. Agenda europeană privind securitatea: să pregătim calea spre o Uniune a securității
4. Comunicarea Comisiei intitulată Agenda europeană privind securitatea
5. Regulamentul (CE) nr. 300/2008 privind norme comune în domeniul securității aviației civile
6. Actele de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 300/2008, în special Regulamentul (UE) nr. 2015/1998 al Comisiei
7. Comunicarea Comisiei privind politica industrială în domeniul securității – Plan de acțiune pentru o industrie a securității inovatoare și competitivă

 

Sursa: Ion VACIU