.

De la o simplă invitație la o conferință de presă unde ni se prezenta un nou concept de magazin Romtelecom, influențat de experiența germanilor de la Deutsche Telekom (DT), s-a ajuns la o analiză complexă asupra activității fostului mare operator monopolist. Tot mai solid, prin eficientizarea activității din piața autohtonă, având atu-urile proprii ale dezvoltării mobile în zona rurală, dar și cele ale mobilității Cosmote (prin grupul OTE), plus excelențele vest-europene ale DT, Romtelecom devine unul dintre cei mai temuți jucători din piață. Orange și Vodafone au cu cine să concureze acerb, sperăm noi numai în folosul consumatorului român.

Servicii online și magazine noi marca DT

Romtelecom va lansa din 22 martie, un nou portofoliu de servicii de acces broadband la Internet cu viteze între 2 și 100 de Mbps, la tarife începând de la 2,9 euro/lună (fără TVA). „Clienții nu sunt preocupați de tehnologiile folosite, sunt interesați de experiența în sine - adică să primească serviciile pe care și le doresc, la viteza pe care o găsesc satisfăcătoare, la un preț corect și cu asistență tehnică de încredere atunci când au nevoie de sprijin", susține CEO Romtelecom, Yorgos Ioannidis. Operatorul va simplifica oferta actuală de servicii de acces de bandă largă la Internet și o va grupa în trei pachete - Surf, Play și Power. Primul jucător din piață care și-a simplificat oferta de servicii a fost Orange, iar acum vedem că tendința aceasta este urmată și de către concurență. Surf este un abonament destinat clienților ce utilizează ocazional serviciile de acces la Internet și va permite transferuri de date cu viteze de până la 2 Mbps la tarife începând de la 2,9 euro/lună, fără TVA. Pentru viteze de transfer cuprinse între 4 și 50 de Mbps, în funcție de tehnologia utilizată, clienții vor putea opta pentru abonamentul Play, ale cărui tarife încep de la 4,4 euro/lună, fără TVA. Abonamentul Power este destinat clienților ce utilizează intensiv serviciile de acces la Internet, cu nevoi ridicate în privința vitezei de transfer a datelor. În funcție de tehnologia utilizată, Power va permite abonaților viteze de transfer cuprinse între 8 și 100 de Mbps la tarife care pornesc de la 5,9 euro/lună, fără TVA. Ioannidis a mai anunțat că din 16 martie este deschis în București un magazin bazat pe un concept inovativ, demers ce se înscrie în procesul de poziționare a Romtelecom ca furnizor de divertisment. „În aprilie vom avea deschise patru astfel de magazine, două în București, unul la Constanța și unul la Brăila. Prin deschiderea acestora mergem mai departe cu strategia noastră de a testa metode alternative de comercializare a serviciilor Romtelecom, de a veni cu noi variante de prezentare a acestora în fața clienților noștri", promite CEO-ul Romtelecom. Parte a aceleiași strategii a fost deschiderea a trei chioșcuri în centre comerciale din București și Cluj-Napoca în cursul anului trecut. Situat în zona Vitan, noul magazin pune la dispoziția vizitatorilor mai multe facilități, sporind nivelul de interacțiune cu serviciile Romtelecom și Cosmote.

Cuiul reglementării: tarifele de acces la rețea propuse de ANCOM - foarte scăzute în raport cu investițiile

Noile tarife de acces la rețeaua Romtelecom propuse de ANCOM sunt foarte scăzute în raport cu investițiile efectuate pentru construirea infrastructurii de telecomunicații, susține Yorgos Ioannidis. „Nu agreăm aceste tarife și considerăm că e nedrept ca doar Romtelecom să fie reglementat pe această piață. Tarifele propuse sunt cu circa 30% mai scăzute în raport cu alte state, în timp ce investițiile pentru realizarea unei rețele în România sunt identice cu cele efectuate de alți operatori în alte state", a punctează Ioannidis. El a adăugat că Romtelecom va prezenta o serie de propuneri la proiectul de decizie al ANCOM. „Rămâne de văzut dacă vom ataca sau nu în justiție viitorul act normativ. Totul va depinde de forma finală a deciziei", spune șeful Romtelecom. Tariful de acces total la rețeaua Romtelecom ar putea să scadă cu 20,3%, la 6,67 euro/lună, începând cu data de întâi a lunii următoare, după intrarea în vigoare a unui proiect de decizie al Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM). De asemenea, pentru accesul partajat la rețeaua Romtelecom, ANCOM propune un tarif de 1,14 euro/lună, față de tariful actual de 4,20 euro/lună, începând cu 1 iulie 2011. Pentru ca Romtelecom să-și poată ajusta gradual planurile de afaceri, autoritatea de reglementare intenționează să reducă tariful pentru accesul partajat la bucla locală în trei etape. Astfel, conform proiectului de deciziei al ANCOM, tariful va fi de 3,18 euro/lună începând cu data întâi a lunii următoare intrării în vigoare a actului normativ și va coborî la 2,16 euro/lună de la 1 ianuarie 2011, urmând ca de la 1 iulie 2011 să fie de 1,14 euro/lună. Romtelecom deține o cotă de 69% pe piața serviciilor de acces la elemente de infrastructură (inclusiv acces necondiționat la bucla locală) și, în acest context, ANCOM propune menținerea obligațiilor în vigoare cu privire la accesul și utilizarea unor elemente specifice ale rețelei, inclusiv accesul necondiționat la repartitorul principal, la cabinetele stradale, precum și de furnizare a serviciilor auxiliare. De asemenea, ANCOM propune menținerea obligațiilor de transparență, prin publicarea unei oferte de referință pentru accesul necondiționat la bucla locală (ORA), de nediscriminare și de orientare pe costuri a tarifelor de acces, total sau partajat, la bucla locală, adică a tarifului datorat de operatorii alternativi Romtelecom pentru a utiliza conexiunea de acces a acestui operator la utilizatorii finali. Proiectul de decizie poate fi consultat pe pagina de internet a ANCOM. Persoanele interesate sunt invitate să formuleze și să transmită observații și propuneri până la 9 aprilie.

Romtelecom nu ia în calcul noi externalizări de personal până la finele anului

În privința unor noi externalizări de personal până la finele anului, Romtelecom nu ia în calcul această variantă, decât dacă mediul concurențial și evoluția companiei vor impune astfel de măsuri, declară Yorgos Ioannidis. „Acționăm pe o piață extrem de concurențială și, în acest context, pentru a rezista, Romtelecom trebuie să se adapteze și să-și eficientizeze costurile și ofertele", adaugă Ioannidis. La începutul acestui an, Romtelecom a transferat către Ericsson România aproximativ 400 angajați ce activau în departamentele Comutație și Electroalimentare, în baza unui acord pe o perioadă de cinci ani pentru externalizarea unor operațiuni de teren. Pe de altă parte, operatorul a anunțat, în februarie, că va disponibiliza, de la 1 mai, un număr de 600 de salariați din divizia Operațiuni, în vederea reducerii costurilor și creșterii eficienței companiei, pe fondul presiunii competiționale. La finele anului 2009, operatorul național de telefonie fixă avea puțin peste 10.000 de salariați. „La începutul anului trecut, Romtelecom nu lua în calcul disponibilizări semnificative de personal, dar începând cu luna septembrie situația pe piața telecomunicațiilor s-a înrăutățit. Practic, de la preluarea mandatului, în 2007, n-am întâlnit o astfel de situație. Nici una din ofertele noastre nu a avut efectul scontat. Pentru a avea oferte competitive, Romtelecom trebuie să fie eficient, iar dacă eficiența impune externalizări sau disponibilizări de personal, nu vom ezita să acționăm în această direcție pentru a rămâne pe piață", a precizat Ioannidis. Acesta a mai adăugat că, în prezent, Romtelecom nu discută eventuale externalizări de personal cu niciun partener.

Veniturile Romtelecom vor evolua mai bine în 2010 decât anul trecut

Orice discuție de afaceri are ca punct central veniturile și performanțele unei companii. Astfel, veniturile Romtelecom vor evolua mai bine în acest an, decât în 2009, când au scăzut cu 7,2%, dar o estimare corectă este imposibilă în condițiile mediului concurențial actual, conform declarațiilor directorului general Romtelecom, Yorgos Ioannidis. „Piața locală telecom a scăzut cu aproximativ 20% în 2009, în timp ce veniturile Romtelecom au coborât cu 7%, similar căderii Produsului Intern Brut al României. Deci ne-am încadrat în previziunile de la începutul anului. Pentru 2010 este foarte greu să facem previziuni corecte pentru că evoluția pieței de profil este influențată de foarte mulți parametri", a spus șeful Romtelecom. Acesta se așteaptă ca Romtelecom să stagneze în 2010, în condițiile în care consumatorii sunt mult mai atenți la cheltuieli. „Clienții sunt mult mai precauți și încearcă să își eficientizeze cheltuielile. În aceste condiții, nu mă aștept ca Romtelecom să scadă în acest an la fel ca în 2009. Mai degrabă vom avea o stagnare", apreciază Ioannidis. Veniturile Romtelecom au scăzut în 2009 cu 7,2%, la 807,7 milioane euro, dar profitul operațional înainte de depreciere și amortizare (OIBDA) a stagnat la 252 milioane euro, afacerile companiei fiind afectate de condițiile economice dificile și de migrarea unor clienți către concurență. În privința bazei de clienți a companiei, numărul de linii fixe și-a continuat trendul descendent, scăzând anul trecut cu 7,4%, de la 2.961.053 la 2.741.166 de unități. „Într-o economie caracterizată de o scădere de peste 7% a PIB-ului în 2009, de creșterea șomajului și de falimentele tot mai dese, furnizorii români de servicii de telecomunicații au avut scăderi procentuale ale veniturilor estimate la două cifre, în special în a doua parte a anului. Cu venituri mai mici cu 7,1% în trimestrul al patrulea al lui 2009, în linie cu scăderea înregistrată pe ansamblul întregului an, Romtelecom a reușit performanțe rezistente, în pofida migrației unor anumite categorii de clienți către cele mai puțin scumpe oferte de pe piață", se arată în raportul financiar anual publicat de OTE. Grupul elen de telecomunicații OTE deține 54,01% din acțiunile Romtelecom și mai este prezent în România prin filiala locală a operatorului de telecomunicații mobile Cosmote și rețeaua de magazine Germanos, cu profil IT&C. OTE este afiliat, din februarie 2009, grupului german de telecomunicații Deutsche Telekom.

Problemele financiare ale Greciei nu vor afecta activitatea Romtelecom

În final, analiza noastră ajunge și la politica externă, problemele financiare cu care se confruntă Grecia nu vor afecta activitatea Romtelecom, o companie telecom ce investește și dispune de suficienți bani lichizi, a susținut Yorgos Ioannidis. „Criza din Grecia nu va afecta Romtelecom. Avem mult cash (bani lichizi - n.r.) și facem investiții în continuare, așa cum am procedat și în anii precedenți. Deci, problemele din Grecia nu vor influența nici activitatea Romtelecom, nici pe cea a acționarului majoritar, grupul elen OTE, care în 2009 a achiziționat operatorul Telemobil", a declarat Ioannidis. Grecia se află într-o situație financiară și fiscală foarte dificilă, după ce a anunțat, în luna ianuarie, că deficitul bugetar a fost anul trecut de 12,7% din Produsul Intern Brut (PIB), nivel de circa trei ori mai mare decât estimările anterioare ale autorităților elene. Randamentele cerute de investitori pentru a finanța Grecia au crescut puternic din cauza vehiculării în piață a ipotezei default-ului de stat, iar liderii Uniunii Europene și Fondului Monetar Internațional au transmis semnale că guvernul elen ar putea primi un ajutor financiar extern pentru a depăși momentul dificil.