.

IT&C-ul - o industrie colaterală, cum este considerată de Guvernul Boc, în esență o șansă strategică pentru țările serioase ale lumii, se dovedește a se plasa în prima poziție în aspirațiile românilor. Cel mai nou studiu național despre comportamentul compatrioților noștri în timpuri de criză ne relevă adevăruri pe care nu le veți auzi nici la televizor, nici în gurile guvernanților. De aceea, vă oferim în continuare cifrele și tendințele desprinse din acest sondaj realizat de către Unlock Market Research.

IT&C - industria compion

Peste două treimi dintre români consideră că cel mai stabil sector este IT-ul și telecomunicațiile (IT&C), în timp ce doar aproximativ o treime au încredere în piața imobiliară, agricultură și bănci, potrivit unui sondaj realizat de Unlock Market Research. De-a lungul anului 2009, românii au considerat că cel mai stabil sector este IT&C, dar ponderea respodenților care au încredere în acest segment a scăzut de la un maxim de 80% înregistrat în iunie-iulie la 70% în luna noiembrie, se arată în studiul „Crisis Monitor", realizat de Unlock Market Research și transmis de Mediafax.

Totodată, 55-60% dintre persoanele intervievate în 2009 au afirmat că industria alimentară și a bunurilor de larg consum, precum și companiile petroliere sunt sectoare stabile. Încrederea românilor a scăzut pe parcursul anului trecut în ceea ce privește stabilitatea turismului, a presei și industriei media, dar s-a îmbunătățit ușor pentru educație. Dacă la începutul anului, turismul era pe locul doi ca și încredere, în a doua jumătate a anului trecut acest domeniu s-a încadrat pe un trend descendent și doar 52% dintre respondenți îl consideră ca fiind stabil, comparativ cu 60% în perioada aprilie-mai 2009.

Presa scade în ochii compatrioților noștri

Referitor la presă și industria media, 55% dintre respondenți considerau în noiembrie 2009 că acest segment este stabil, comparativ cu un maxim de 59% înregistrat în intervalul august-septembrie. Mai puțin de jumătate dintre participanții la sondaj caracterizează, în ordine descrescătoare, ca stabile următoarele sectoare: industria auto, publicitatea, piața de asigurări, construcțiile, consultanța, băncile, agricultura și piața imobiliară. Totuși, ponderea respondenților care au încredere în agricultură a crescut de la 27% în aprilie-mai la 36% în noiembrie 2009, iar procentajul în cazul pieței imobiliare a rămas constant la 33%. Încrederea în stabilitatea sectoarelor din economie a fost evaluată pe baza notelor date de participanții la sondaj, încadrate între 1 și 7. Firma de cercetare a considerat că respondenții care au dat calificative de 5, 6 și 7 au încredere în stabilitatea unui anumit sector.

Economia este creditată cu speranță

În ceea ce privește încrederea în economia României, 70% dintre respondenți, în medie, au considerat în 2009 că activitatea este pe un trend descrescător, ponderea acestora urcând de la 64% la începutul anului trecut la 75% în noiembrie. În același timp, 42% dintre persoanele intervievate anticipează că economia va continua să fie în recesiune în perioada următoare, în timp ce doar 23% prevăd o creștere a activității. „În a doua jumătate a anului 2009, românii au devenit mai conștienți de efectele crizei financiare asupra economiei românești și asupra lor ca indivizi. Deși au o părere negativă despre evoluția actuală a economiei, din ce în ce mai mulți români sunt optimiști când se gândesc la viitorul lor, având convingerea că situația lor materială se va stabiliza", susțin participanții la studiu.

Jumătate din români au venituri mai mici

Aproape jumătate dintre români afirmă că au venituri mai mici decât înainte de criză și anticipează o stagnare a câștigurilor în viitor, iar peste două treimi dintre respondenți spun vor evita investițiile riscante, precum în mașini sau case. „Doar 14% dintre români declară că venitul lor a crescut în 2009, în timp ce 38% dintre aceștia susțin că venitul a rămas la fel. Interesant este faptul că 48% dintre respondenți declară că veniturile lor sunt mai mici decât înainte de criză", se arată în studiul menționat. Referitor la așteptările legate de viitor, percepția românilor a avut o evoluție oscilantă anul trecut, existând însă un grad mai ridicat de optimism față de evoluția din ultima parte a anului. Totuși, din ce în ce mai mulți români se așteaptă ca venitul să rămână neschimbat și în viitor. Potrivit sondajului, ponderea respondenților care anticipează stagnarea veniturilor proprii în viitor a crescut de la 38% în perioada aprilie-mai la 43% la finele lui 2009.

Românul, un optimist fără speranțe

Totodată, se observă că românii sunt mai optimiști în privința veniturilor proprii, astfel încât 30% dintre respondenți anticipează o creștere a câștigurilor, în timp ce 23% consideră că acestea vor continua să scadă. În sondajul realizat în perioada august-septembrie, 27% dintre persoanele intervievate anticipau creșterea câștigurilor, procentajul fiind similar și pentru cei care au afirmat că se așteaptă la continuarea scăderii veniturilor. În privința consumului și a investițiilor, tendința principală la români este de a raționaliza cheltuielile.

„Foarte puțini respondenți își fac probleme că nu vor putea menține un nivel de trai decent (aproximativ 20% în cele patru studii realizate în 2009) și mai puțin de 50% sunt îngrijorați că vor avea dificultăți în a-și plăti facturile. Starea actuală a economiei, precum și nesiguranța serviciului (menționată de peste 50% dintre respondenți) sau imposibilitatea de a obține un împrumut (indicată de aproape jumătate dintre români) fac ca investițiile să fie amânate", conform studiului. Astfel, 70% dintre respondenți vor evita investițiile riscante (autoturism, casă, etc.), în timp ce 61% vor cheltui doar pentru strictul necesar și vor investi mai puțin în locuință.

Pe de altă parte, se observă că românii realizează raționalizarea cumpărăturilor prin planificare, mai exact își fac o listă de cumpărături și o respectă cu strictețe. Totodată, coșul de cumpărături conține doar produsele strict necesare în cazul a 60% dintre respondenți, în timp ce 62% dintre aceștia amână achiziția produselor de valoare ridicată, chiar dacă le sunt necesare. Oamenii sunt din ce în ce mai atenți la raportul calitate-preț, acest aspect fiind important pentru 78% dintre respondenți, comparativ cu un procentaj de 71% la începutul anului trecut. De asemenea, importanța prețului ca factor de decizie a crescut, de la 60% la începutul anului trecut la 70% în noiembrie.

Obiectivele studiului

Proiectul „Crisis Monitor" este un studiu realizat de Unlock Market Research în perioada aprilie-noiembrie 2009, în patru serii succesive. În fiecare dintre sondaje au fost realizate în medie 1.750 de interviuri telefonice cu persoane adulte cu vârstă cuprinsă între 18 și 45 de ani, rezidente în mediul urban. Obiectivul principal al studiului a fost monitorizarea schimbărilor care au survenit în comportamentul de consum al românilor, în contextul mediului socio-economic actual.