.

Am intrat în ultimul an de dinaintea aderării în Uniunea Europeană, sperăm, și o reală plasare în context european ne-ar produce mai multă claritate în planurile noastre. Orice plan este determinat, din păcate, de factorul politic. Și aici trebuie să remarc că nu avem o strategie națională de dezvoltare a industriilor IT&C. Cu toate că România devine tot mai interesantă la capitolul Telecom pentru Occident. Liderii domeniului sunt prezenți la București cu investiții însemnate, specialiștii noștri sunt apreciați și lăudați, cu atât mai mult cu cât ei sunt, cu preponderență, tineri și neliniștiți. Chiar dacă unii dintre aceștia pleacă în străinătate pentru diverse perioade de timp, la specializare, baza activității se află tot în România. Aici este încă mult de muncă, iar din 2007 se spune că ne vor viza multe fonduri de aderare, aprobate de la Bruxelles.

Interviuri cu toți președinții operatorilor mobili
În această ediție am vizitat pentru d.voastră sediile celor patru mari operatori de comunicații mobile din România. Nu a fost o vizită de documentare, ci una de lucru efectiv, i-am intervievat pe tuspatru președinți despre strategiile companiilor pe care le conduc în 2006. Cum vor să cucerească ei piața, cum stau cu poziționarea acestei strategii pe segmentul corporate/ mass market, cât la sută din succesul acestora depinde de echipa lor sau de răspunsul pieței, care sunt echipamentele, serviciile și aplicațiile care ne vor suprinde cu avangardismul lor în acest an. Relația dintre cei patru, într-un avânt competițional fără precedent, va produce în acest an surprize, sperăm noi plăcute, utilizatorilor din România. Nu neapărat scăderea costurilor, pentru că, nu-i așa, nimic ieftin nu s-a dovedit a fi de calitate, ci o îmbunătățire a întregului sistem telecom intern, a rețelelor, a calității semnalului, creșterea traficului de date, apariția unor servicii multimedia mobile. Multe idei tehnice traduse în limbaj de piață prin marketing, publicitate, relații publice și mass media.

Concurența nu doarme niciodată
Un meci important va fi, cu siguranță, între Orange și Connex Vodafone, care-și dispută locul de lider al pieței. Deja Orange a anunțat depășirea pragului de 7.000.000 de clienți, însă și Connex Vodafone ne-a surprins cu cei 100.000 de clienți 3G. Dacă luăm în calcul faptul că un client 3G aduce venituri operatorului de patru ori mai mari decât un utilizator obișnuit, putem spune că la Connex Vodafone s-au mai adăugat încă 400.000 de utilizatori. Astfel, diferența dintre cei doi operatori nu ar mai fi atât de mare, pe cât o arată cifrele nude, din acest moment. Din altă perspectivă, nici Cosmote, al treilea operator GSM, nu stă degeaba, a apăsat tare pe accelerație cu ocazia sărbătorilor de iarnă, însă, după cum ne spune Orange, Cosmote nu a reușit să câștige o cotă de piață mare în vacanța de iarnă. Cu toate acestea, Cosmote nu trebuie scăpat din vedere, fiind un concurent foarte periculos, după cum a dovedit-o pe alte piețe regionale, unde pornind de pe poziția a patra a devenit lider, într-un interval scurt de timp. La rândul său, nici Zapp nu stă cu brațele încrucișate, chiar dacă, după cum recunoaște liderul său, 2005 nu a fost cel mai prielnic an pentru acesta. Zapp a făcut recent schimbări la vârf și construiește o strategie de voce și date, care să se simtă mai puternic pe piața noastră. Mare ne-a fost mirarea când liderul Zapp ne-a declarat că 80% din veniturile lor provin din voce și numai 20% din date. Noi eram convinși că situația stă tocmai invers, însă nici noi nu suntem întotdeauna perfecți.

Promisiunile noastre
După cum v-am spus și în ediția trecută, dar și la Gala 'žComunicațiilor Mobile', ediția a II-a, din 7 decembrie 2005, în acest an vă vom oferi mai multe surprize. În primul rând o dezvoltare a conținutului revistei începând cu ediția viitoare. Nu vă pot spune mai mult, din cauza concurenței. Vă pot dezvălui însă că emisiunea de televiziune pentru industria telecom se apropie de lansare, iar în ediția viitoare (martie) vă vom oferi detalii concrete. Tot din martie vom iniția și seria lunară de conferințe internaționale cu participarea operatorilor de comunicații mobile, dar și fixe, alternativii și specialiștii companiilor de stat și private interesați de evoluția industriei. Nu închei fără a vă mulțumi că, prin curiozitatea d.voastră, ne generați un impuls benefic care duce la apariția acestei reviste. Nu vreau să vă spun mai multe, pentru că, nu-i așa, 'žsfârșitul laudă începutul'.