.

„Trăim acum anii copilariei mobile marketingului în România. Trecerea de la copilărie la adolescență se poate face mai repede decât ne așteptam. Dacă luăm în considerare numărul crescând de telefoane smartphone, ratele tot mai mari de utilizare a mobisite-urilor și a aplicațiilor mobile, putem afirma fără urmă de îndoială că oportunitățile pe care acest mediu le pune pe masa oamenilor de marketing sunt imense", precizează Steve Dallas (foto), Managing Director Initiative, cu ocazia lansării studiului Unlocking the Power of Mobile.

Realizat în luna aprilie 2011, „Unlocking the Power of Mobile" surprinde opiniile a nu mai puțin de 800 de utilizatori urbani de Internet mobil, cu vârste cuprinse între 16 și 45 de ani, dezvăluind potențialul și oportunitățile prin care acest mediu de comunicare poate fi exploatat de advertiseri.

În prezent, în România potențialul Internetului pe mobil nu este încă exploatat la același nivel cu cel întregistrat în celelalte țări care au participat la studiu, iar acest fapt se datorează unei percepții generale despre Internetul mobil care este privit doar ca o alternativă la conexiunea fixă. Cu toate acestea, studiul arată că aproximativ 21% dintre respondenți ar alege mobile internetul în locul unei conexiuni fixe.

Utilizatorii din mediul mobil sunt mereu prezenți și activi. Initiative România a aflat că 58% dintre utilizatorii de Internet mobil în România își folosesc telefoanele mobile pentru a se conecta la internet în fiecare zi și petrec online un timp mediu de 18 minute. Acest procent nu este cu mult mai mic față de cel întregistrat în celelalte țări care au participat la studiu (65%) și se estimează că utilizarea zilnică a internetului va înregistra o creștere semnificativă pe măsură ce tehnologiile de Internet mobil vor fi folosite de tot mai mulți români.

31% din totalul activităților realizate de români pe telefoanele mobile sunt dedicate serviciilor de date (internet pe mobil sau e-mailing-ului), 19% sunt activități de SMS, iar 43% sunt apeluri telefonice. Comparativ cu România, utilizatorii internaționali petrec semnificativ mai mult timp cu serviciile de date (49%) și mai puțin timp cu SMS-urile (5%).

„În topul activităților pe internet preferate de români se numără accesul la e-mail, căutarea de informații online sau vizualizarea hărților, citirea celor mai noi știri, dar și activitățile de petrecere a timpului liber– rețele de socializare, jocuri" precizează Steve Dallas.

Internetul mobil devine mediu de comunicare, prin ocuparea timpilor morți. Multitasking-ul este un fenomen întâlnit la un număr tot mai mare de români: 60% dintre români navighează pe Internet de pe mobil și ascultă radio în același timp, un procent comparabil cu cel înregistrat la nivel internațional (50%). Dacă ne referim însă la asocierea TV-Internet mobil, procentul este mai mic decât media internațională, numai 17% dintre cei care navighează se uită, în paralel, și la televizor (în comparație cu 50% la nivel internațional).

„Pe măsură ce internetul pe mobil este tot mai accesibil și accesat de un număr tot mai mare de utilizatori, multi-tasking-ul poate deveni un nou stil de viață, iar tinerii vor deveni promotorii acestuia, așa cum s-a întâmplat în ultimii ani cu principalele revoluții tehnologice adoptate în scopul interacțiunii sociale", precizează Maruan Trașcu, Senior Research Manager Initiative.

Jocurile, aplicațiile muzicale, GPS-ul și aplicațiile de navigație pentru mobil au de departe cel mai ridicat grad de penetrare (70% dintre respondenți dețin cel puțin o astfel de aplicație). Cele mai des utilizate aplicații sunt cele de social networking precum și cele care oferă informații despre vreme sau știri importante (peste 50% grad de utilizare).

„Faptul că aplicațiile pentru rețelele sociale au o rată de penetrare de 52% și o rată zilnică de utilizare de 61% ne arată că internetul pe mobil este o alternativă portabilă foarte utilă la dispozitivele tehnologice fixe. Datorită popularității și nivelului ridicat de acceptare, aplicațiile pe mobil au un potențial ridicat și pot cu ușurință să pătrundă în viața consumatorilor", precizează Maruan Trașcu.

Unlocking the power of mobile

Studiul a fost dezvoltat de rețeaua Initiative și în alte 8 țări: SUA, UK, Italia, Suedia, Australia, Coreea de Sud, China, India, și acum și în România. Cercetarea pe plan local a fost efectuat de Departamentul de Cercetare Initiative la începutul acestui an, pe un eșantion reprezentativ de 800 respondenți cu vârste cuprinse între 16 și 45 de ani, care trăiesc în mediul urban și sunt utilizatori de internet mobil. Modalitatea de sondare a opiniei a fost CATI, respectiv interviuri telefonice.