.

Aceasta este trista și adevărata realitate media în care trăim noi, în România lui 2007. Dacă în anul 2006, televiziunea înghițea 88,2% din toți banii publicitarilor (conform rate cardurilor declarate), în 2007 se preconizează că televiziunea va înfuleca 89,4% din toți banii investiți de companii în publicitate. O cifră imensă - record negativ (de cod roșu), ținând cont că din tortul publicității mai rămân:

- 7,60% pentru presa scrisă,
- 1,90% pentru radio,
- 0,90% pentru outdoor,
- 0,10% pentru Internet și abia
- 0,02% pentru bunicul cinema.

Cifrele acestea extrem de seci ne sunt funizate de către Media Fact Book-ul realizat de agenția Initiative Media pentru anul 2006.

Presa scrisă suferă de tabloidizare cronică
Toate previziunile pentru 2007 indică o scădere a sumelor de publicitate atrase de ziare și reviste, de la 8,9% în 2006 la 7,6% în 2007, pe o tendință crescătoare a întregii piețe publicitare de la 363 milioane de euro în 2006, la circa 485 milioane anul acesta. Așadar, cu toate că banii investiți în publicitate de către companiile din România se înmulțesc, din ce în ce mai puține milioane de euro ajung în presa scrisă.

Acest fapt indică atracția publicurilor către cel mai simplist și facil mijloc de (dez)informare – televiziunea. Ce poate fi mai ușor decât să apeși butonul telecomenzii și apoi să faci zapping nebun pe zecile de canale vărsate cu aparentă generozitate de companiile de cablu sau DTH? Probabil că numai mestecatul unei lame de gumă.
 
Cine sunt însă marii investitori de publicitate în România noastră?
Pe industrii, topul ten arată așa: lider – telefonia mobilă, urmată de bere, cosmetice, produse pentru îngrijirea părului, mașini și vehicule 4X4, produse lactate, produse medicale și optice, igienă, lenjerie și, pe ultimul loc, băuturile răcoritoare.

A se remarca, aici, lipsa reclamei la apă minerală, care în aceste zile produce isterie în toată țara pe fondul unei secete rebele dar și lipsa oricărei reclame la aparatele de aer condiționat, absolut vitale pentru sănătatea oricărui român în această vară. Ciudată și de neexplicat scăparea din vedere a marilor noștri comercianți că cele două ingrediente, apa minerală și aerul condiționat, vor fii vedetele de trist renume al unei veri de cuptor. Acest fapt denotă, încă o dată, că economia românească și pe cale de consecință publicitatea sunt „orientate" de câțiva mari jucători interni și externi (la paritate), neexistând un comportament organic al pieței, între cerere și ofertă.

Nu trebuie să ai doctorat ca să-ți dai seama că majoritatea banilor din publicitate se învârt în cercuri comune de interese. Rețeta? Luăm ceva politicieni, niște moguli, câțiva „băieți deștepți" din publicitate, câteva „fete aerisite" din PR și banii s-au consumat. Mai poftiți pe la noi!

Obrazul subțire numai cu alifie se ține
Cine sunt primii 10 cheltuitori de publicitate în România? În ordinea sumelor „investite" vi-i anunțăm: Procter&Gamble, European Drinks&Foods, Unilever, L’Oreal, Danone, Kraft Foods Romania, Coca-Cola Company, Quadrant Amroq Beverages, Henkel și Nestle România.

Vă aduceți aminte că puțin mai sus vă spuneam că telefonia mobilă e liderul publicitarilor pe industrii? Iată că în topul primelor zece companii cu cea mai multă reclamă printre români, în 2006, nu întâlniți nici una dintre companiile din telefonia mobilă. Nu aveți senzația de alba-neagra? Unde sunt Orange, Vodafone, Cosmote, neuitatul Zapp (să fie sănătos, dar a dispărut de ceva timp din atenția tuturor). Ca să nu mai pomenesc de jucătorii din telefonia alternativă: RCS&RDS, UPC etc. DTH-ul, furnizorii de internet, producătorii faimoși de terminale? Unde este publicitatea de la Nokia, Motorola, LG, Sony Ericsson? Nu-i așa că nu o prea vedeți?

Cine pierde – dar și cine câștigă?
Este, zic eu, o întrebare de bun simț, atâta timp cât singura industrie europeană cu care ne putem legitima în UE este IT&C-ul, și mai ales C-ul.

Nu putem să fim numai o imensă piață de desfacere, unde milioane de români sunt legați prin împrumuturi la bănci, pe decenii, ca robii de glie, pentru a-și plăti niște amărâte de apartamente la bloc, care – cât mai târziu să sperăm – se pot surpa în capul lor. E cu totul aberant și împotriva tuturor românilor, ca să aibă ca singur obiectiv major al uneia dintre cele mai chinuite vieți din Europa cumpărarea unei case. Nu pentru asta trăiește un om. Nu pentru așa ceva a apărut viața pe Pâmânt.

Chiar dacă mercantilismul alienantei industrii a publicității ne ține și pe noi în viață, ca publicație independentă, noi nu ne-am vândut nici scrisul, ori conștiința pentru comenzi publicitare.

Poate că acesta e unul dintre motivele pentru care revista noastră nu dă pe dinafara de publicitate convențională, cu machete. Noi ne convingem clienții să-i publicităm, transparent, prin pârghii ce țin de noi (advertoriale, filme documentare etc.). Asta pentru a sta cât mai departe de intermediarii din industria publicității - o zonă fierbinte, unde  politicul este acum, ca niciodată, foarte activ și abundă în capital cămătăresc. Alo, DNA...?

OK & KO
Și a venit The Rolling Stones la București. Pe o căldurică soră cu moartea, într-un iulie necondiționat de aer, de apă. Lumea s-a îmbulzit la stadion, străzile, sau cea mai rămas din ele, s-au blocat. Cu toate acestea, spectacolul a început și magia genială a trupei a sedat cei 60.000 de spectatori. care au uitat de ei, de Guvern, de președinte, de mizeria eternă a unui București mefistofelic. Numai muzică, murmur, mâini ridicate și multe-multe telefoane mobile, ca niște brichete, care încercau fiecare, de capul lor,  să filmeze-pozeze clipele de neuitat. Nu am mai văzut niciodată o așa maree fluidă de telefoane mobile cu ecranul incandescent în noaptea setoasă a stadionului Lia Manoliu. Mulțumim The Rolling Stones, la fel Vodafone! Aș vrea să mulțumesc și Events, însă mi-a fost mult-mult prea sete.
De atunci, pentru mine s-a declanșat adevăratul Cod Roșu!

Din sumarul ediției 77 a revistei COMUNIC@ȚII Mobile:

  • DOSARUL EDIȚIEI: iPhone
    Analiștii reacționează diferit la lansarea iPhone
    iSuppli: Furnizori surpriză pentru componentele iPhone
    ComScore: 2 milioane de click-uri pe Apple.com
    iPhone - cea mai importantă lansare de la apariția televizorului
    iPhone - un telefon inteligent dedicat consumului de media
    Mediul de business e sceptic față de iPhone
    Alternative la iPhone: multimedia & business
  • BUSINESS TELECOM
    Zsolt Nagy, ministrul suspendat, demontează acuzațiile ce i se aduc
    Pierre Audoin Consultants: Instabilitatea politică afectează cheltuielile publice pe servicii IT
    EIU: Industria IT din România pe locul 40 la competitivitate
    IDC: România, UE și piața IT&C
    CIO Council: investițiile firmelor românești în IT pot crește cu 23% în 2007
    RCS & RDS obligat la interconectare
    Primăria taie Bucureștiul de pe harta broadband
    Alternativii critică Romtelecom pentru costurile ridicate la bucla locală
    Telefonie fixă rezidențială de la Vodafone România
    Orange lansează HSDPA "3G+" la 3,6 Mbps în 10 orașe
    Citigroup: Cosmote va intra pe profit în 2010
    S&P: rating "B-minus" pentru Telemobil în perspectivă negativă
    Convergența fix-mobil: 5,1% din piața globală de voce în 2012
    Telefoane Nokia românești cu studii medii și salarii mici
    Microsoft lansează Vista în românește și cartelele preplătite Office 2007
    One1 Software Technologies preia 50% din Wizrom
    TotalSoft finalizează ERP-ul Charisma Enterprise la Cosmote România
    Ultimul venit, Sony, ar vrea 5% din piața laptopurilor românești
    Un Timbru de vezi verde pentru e-europenizare
    Vodafone, Nokia și Nokia Siemens Networks cer schimbarea legislației bancare
    Băncile își gestionează mai bine clienții decât operatorii telecom, deocamdată
  • COMUNICARE
    Biblioteca de comunicare
    Loialitatea față de brand e în scădere
    Avocații descoperă Relațiile Publice
  • NEW MEDIA
    Adolescenții sunt mari consumatori de canale mass media urmărite simultan
    Gura lumii dezvoltă marketingul viral
    Publicitatea mobilă - o bătălie de lungă durată
    Faimoasele "killer applications" se mută de pe PC pe ecranele telefoanelor
    Motoarele de căutare se mobilizează
    Web 2.0 mobil
    Televiziunea Internet se mută pe televizor
    Consumatorii de video mobil țin minte mai bine reclamele
    De ce vor americanii tehnologia WiMAX?
    Platformele convergente dinamizează publicitatea
    Internetul nu dăunează deloc tipăriturilor
  • PERPETUUM MOBILE: LG Prada
  • CONTRAEDITORIAL: Companiile financiare nu sunt pregătite pentru presiunea globalizării - studiu IBM & EIU

Comandați online revista COMUNIC@ȚII Mobile