.

Statisticile pentru 2015 privind securitatea rutieră, publicate pe 31 martie de către Comisia Europeană (CE), confirmă certitudinea că drumurile europene rămân cele mai sigure din lume, în pofida unei încetiniri a ritmului reducerii accidentelor. Statisticile pentru 2015 privind securitatea rutieră, publicate de CE arată că, anul trecut, 26.000 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile din UE, cu 5.500 mai puține decât în 2010.

Conducerea automatizată a maşinilor va reduce accidentele
Cu toate acestea, la nivelul UE, nu se observă nici o ameliorare notabilă față de situația din anul 2014. În plus, CE estimează că 135.000 de persoane au suferit accidente grave pe drumurile din UE. Costul social (reabilitare, asistență medicală, daune materiale etc.) generat de decesele și de vătămările corporale survenite ca urmare a accidentelor rutiere este estimat la cel puțin 100 de miliarde de euro.

Numărul deceselor sau al vătămărilor corporale grave este întotdeauna prea mare. În ultimele decenii, am obținut rezultate impresionante în privinţa reducerii accidentelor rutiere, însă stagnarea actuală este alarmantă. Dacă Europa dorește să își atingă obiectivul de înjumătățire a numărului accidentelor rutiere până în 2020, mai rămân încă multe de făcut. Invit statele membre să-și intensifice eforturile în direcția aplicării legislației și a sensibilizării cetățenilor. Deși costul acestor eforturi este considerabil, el este totuși nesemnificativ în comparație cu costul social de 100 de miliarde EUR generat de decesele și de vătămările corporale survenite ca urmare a accidentelor rutiere. În ceea ce o privește, Comisia va continua să acționeze acolo unde va putea aduce o valoare adăugată clară la nivel european. Tehnologia și inovarea sunt tot mai importante în configurarea viitorului siguranței rutiere. De exemplu, pe termen mediu și lung, conducerea autovehiculelor în mod automatizat și conectat poate contribui în mare măsură la evitarea coliziunilor, astfel că, în prezent, facem tot ce ne stă în putință pentru a institui un cadru adecvat în acest sens.”, susţine Comisarul UE pentru transporturi, Violeta Bulc.

CE publică în premieră cifra accidentelor pe întreaga UE
În 2015, rata medie a deceselor în traficul rutier din UE a fost de 51,5 la 1 milion de locuitori, similară cu cea din ultimii doi ani. Această încetinire de ritm, care urmează după o reducere semnificativă de 8 % în 2012 și 2013, este cauzată de mai mulți factori, cum ar fi o interacțiune mai mare, în orașele europene, între utilizatorii rutieri neprotejați și cei motorizați. De asemenea, utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (pietoni, bicicliști etc.) reprezintă o mare parte dintre cele 135.000 de persoane accidentate potrivit estimărilor Comisiei. Este prima dată când CE publică o astfel de cifră, întrucât statele membre au început să raporteze date comparabile și fiabile cu privire la accidentele rutiere grave. Acesta reprezintă primul pas în direcția unei abordări la nivel european a accidentelor grave. Statisticile specifice fiecărei țări (conform tabelelor de mai jos) arată că numărul accidentelor rutiere variază încă în mare măsură pe teritoriul UE, deși această diferență devine tot mai mică de la an la an. Unele țări care, în mod tradițional, aveau un nivel bun de performanță au înregistrat mai puține progrese, în timp ce trei state membre care dețineau recordul la numărul de decese în trafic și-au ameliorat situația siguranței rutiere. România se află pe la jumătatea clasamentului comunitar, cu o reducere a ratei deceselor rutiere între 2010-2015 de 21%, mai puţin decât Grecia cu 36%, Danemarca cu 35% sau Posrtugalia cu 33%. Astfel, ţara noastră avea în 2010 o rată de 117 accidente rutiere la milionul de locuitori, faţă de numai 63 cât reprezenta media UE, numărul scăzând la 91 în 2015 şi crescând la 95 în 2015, cu o diferenţă de 4%, pe fondul agresivităţii condusului în oraşe şi nerespectarea regulilor de circulaţie de către pietoni, biciclişti şi copii. 

Îmbunătățirea siguranței rutiere în UE
Pentru atingerea obiectivului strategic al UE de înjumătățire a numărului de decese survenite ca urmare a accidentelor rutiere în perioada 2010 - 2020, evident că sunt necesare eforturi suplimentare. Principalii actori sunt statele membre, întrucât majoritatea acțiunilor cotidiene se desfășoară la nivel național și local: asigurarea respectării codului rutier, dezvoltarea și întreținerea infrastructurii, dar și campaniile de educare și sensibilizare. CE acționează acolo unde există în mod clar o valoare adăugată a UE, de exemplu prin adoptarea de acte legislative care permit sancționarea infracțiunilor rutiere transfrontaliere sau prin stabilirea de standarde tehnice de siguranță pentru infrastructură și autovehicule. CE monitorizează în mod activ situația, stimulează și ajută statele membre să își amelioreze performanțele prin schimbul de date, de cunoștințe, de experiență și de bune practici. Inovațiile tehnologice din ultimul deceniu au contribuit în mare măsură la îmbunătățirea siguranței vehiculelor. Progresele semnificative din domeniul inovării și al tehnologiei, în special cele privind automatizarea și conectivitatea vehiculelor, au un mare potențial de a îmbunătăți în viitor siguranța rutieră. Pentru a pregăti calea către automatizare și către o mai bună gestionare a traficului rutier, CE pregăteşte, pentru a doua jumătate a anului 2016, un plan general privind implementarea unor sisteme de transport inteligente (STI) capabile să coopereze. Mai precis, un sistem care să realizeze o comunicare bidirecțională între vehicule, între acestea și infrastructurile rutiere, precum și între infrastructurile rutiere. Aceste sisteme permit vehiculelor să se avertizeze reciproc, în mod direct (de ex. în caz de frânare de urgență) sau prin intermediul infrastructurii (de ex. pentru a semnaliza apropierea unor lucrări rutiere).

Documentaţie suplimentară
1. MEMO/16/864
2. Activitatea Comisiei și statisticile UE în domeniul siguranței rutiere
3. Urmăriți pe Twitter: @Bulc_EU şi @Transport_EU

 

Sursa: Ion VACIU