.

Institutul Eurodata TV Worldwide a analizat dinamica fenomenului audiovizual de anul trecut în cadrul raportului '2002: un an de televiziune în lume', oferind informații extrem de captivante despre evoluția programelor de televiziune și ratele de audiență ale fiecărei țări. Raportul prezintă în detaliu 72 de teritorii de emisie de pe toate continentele și un univers de 1,4 miliarde de potențiali telespectatori și a fost făcut public la MIP TV de la Cannes de Jacques Braun, Director International la Mediametrie și coordonator al Eurodata TV Worldwide, precizează Media Expres.
Potrivit studiului, media timpului de vizionare a crescut în 2002 cu 3 minute în comparație cu 2001, astfel ajungându-se la 3 ore și 24 de minute de vizionare a programelor TV zilnic. America de Nord (Canada și S.U.A) se situează pe primul loc la nivel mondial cu o medie de 4 ore și 16 minute zilnic pe persoană. Timpul de vizionare TV din Statele Unite continuă să crească, ajungând anul acesta la 4 ore și 19 minute. Țările din Europa de Est sunt în continuă creștere în ceea ce privește atracția față de micul ecran, 12 din 17 țări din această regiune fiind peste media mondială de 3 ore și 24 de minute.

Ficțiunea predomină, dar și sportul e pe placul multor telespectatori
Ficțiunea rămâne, așa cum este deja de câțiva ani, cel mai popular gen din lume. Per total, acest gen reprezintă aproape jumătate din cele mai înalte ratinguri la nivel mondial. Ficțiunea națională (incluzând cinema-ul) reprezintă 74% din această categorie, apărând în clasamentul general în primele 10. În Europa, proporția de ficțiune națională este de 81% din totalul acestui gen, apărând, de asemenea, în Top 10.
În altă ordine de idei, programele de divertisment au suferit o ușoară scădere, în timp ce sportul crește ca efect al marilor evenimente sportive prezente în 2002. În anul 2002, două mari evenimente sportive au primat: Jocurile Olimpice de la Salt Lake City și Cupa Mondială de Fotbal. Rezultatul: 23 de țări din 72 au plasat pe primul loc în programele lor un program sportiv față de numai 13 în anul 2001. A fost, deci, un an foarte bun pentru sport, ținând cont de faptul că a primat chiar și în fața ficțiunii în topul televiziunilor. O performanță care nu a fost atinsă în anul 2000, an care de asemenea a fost marcat de două evenimente sportive importante: Jocurile Olimpice de la Sydney și Campionatul European de Fotbal. În acel an, mai puțin de 20 de țări au plasat pe primul loc în Top 10 un program sportiv. Programele informaționale (Știri, Magazine, Politică, Documentare) apar de 14 ori pe primul loc în clasamentele țărilor față de numai 10 ori în anul precedent. Europa de Vest este cea mai reprezentativă în acest sens, 6 din cele 19 țări din această zonă având un program de știri în vârful clasamentului în anul 2002.
Acest an a fost marcat de programe comemorative ale evenimentului din 11 septembrie 2001: Republica Cehă, Uruguay, Australia, Japonia și Hong Kong au avut astfel de programe în Top 10, și în special faimosul documentar francez al fraților Naudet. Dacă ficțiunea rămâne cel mai popular gen în topuri, a ajuns pe locul 1 numai de 19 ori față de 25 de ori anul trecut. Această cifră a fost întreținută esențial de zona Asia/Pacific: 10 din 17 țări din această zonă au pus ficțiunea pe primul loc în clasamentele lor. Ficțiunea (filme, seriale, filme de televiziune, telenovele, seriale de comedie, drame și desene animate) este încă cel mai apreciat gen, reprezentând mai mult de 45% din clasamentele primelor 10 din programele tuturor țărilor.
Filmele au atins în 2002 un procent de 30% din ficțiune, față de 26,8% din anul precedent. Cei mai mari iubitori de cinema din lume sunt sud-americanii, Panama în special, cu nu mai puțin de 8 filme în topurile sale, toate importate din Statele Unite. În timp ce America Latină este o mare consumatoare de filme, se pare că nu este foarte interesată de producțiile locale: numai 2 din cele 37 de filme sunt de origine locală. Toate celelalte vin din Statele Unite.
Se pare că, în general, filmele americane tind să nu mai seducă așa de mulți telespectatori din lumea întreagă. În anul 2001, filmele americane au atins un procent de 90%. În anul următor nu au atins decât un procent de 60%. Acest lucru poate fi explicat, în parte, de faptul că Asia preferă producțiile regionale sau naționale. Astfel, în India, Malaiezia, Filipine, Tailanda și Vietnam toate filmele din Top 10 sunt de origine națională. Cele mai reprezentative 3 filme din Top 10 sunt 'Titanic', 'Stuart Little' și 'Singur Acasă 3'.

Cum stăm cu divertismentul?
Evenimentele speciale reprezintă 28% din programele de divertisment care au atins cele mai bune audiențe naționale. Anul 2002 a fost marcat de trei evenimente majore: Eurovision, Concursul Miss World, și celebrările Noului An. În ciuda unei ușoare pierderi de teren, faimosul concurs 'Vrei să fii miliardar?' nu și-a spus încă ultimul cuvînt, în special în Europa de Est.
De asemenea, în partea de vest a bătrânului continent, audiențele din Germania, Anglia, Irlanda și sudul Belgiei au rămas dependente de acest spectacol. Cele două emisiuni în formatul Real TV, Big Brother și Survivor au continuat să cucerească noi teritorii. Anul 2002 a fost, de asemenea, anul emisiunilor de muzică. Este de ajuns să menționăm succesul lui Operacion Triunfo în Spania, Star Academy în Franța și Popstars în Argentina, Columbia, și Irlanda dar și Pop Idol în Regatul Unit.
Creat de Mediametrie, Eurodata TV Worldwide este un institut care studiază sondajele de audiență bazate pe parteneriatele cu institutele naționale de profil din toată lumea. În prezent, bazele de date ale Eurodata TV Worldwide conțin mai mult de 600 de canale de televiziune din 72 de teritorii de emisie oferind informații despre conținutul, producția, distribuția internațională și nivelele de audiență pentru programele vizate. Aceste informații provin direct de la institutele naționale de profil ale fiecărei țări și asigură o platformă pe baza căreia se iau decizii strategice în privința audio-vizualului la nivel internațional.