.

'žExperiența utilizatorului de date mobile' este o sintagmă ce încearcă să determine satisfacția generală - sau probabil lipsa frustrării - pe care utilizatorul tipic o va experimenta în operarea unei anumite aplicații de date. Până la introducerea pe scară largă a serviciilor de date, ideea experienței utilizatorului mobil de telefonie wireless a fost mult popularizată pentru calitatea serviciului și a largii acoperiri. Totuși, experiențele utilizatorilor sunt foarte diferite - și mult mai complexe - în privința aplicațiilor de date mobile.

Furnizorii de conținut țin cont de limitările lărgimii de bandă pentru date și interfața cu utilizatorul care sunt inerente în mediul de date mobile. Pentru toate aceste provocări, Elliott Drucker, președintele Asociației Drucker din SUA, ne propune 7 reguli esențiale ale experienței utilizatorului de date mobile:

1. O interfață consistentă a utilizatorului
În prezent nu trecem printr-o criză a aplicațiilor de date mobile disponibile consumatorilor; dimpotrivă, numărul acestor aplicații crește zilnic. Utilizatorii le adoptă pentru că acestea le satisfac în mod colectiv multiplele nevoi și interese.
Acest lucru sugerează că o modalitate eficientă de dezvoltare a unei noi aplicații de date este identificarea și exploatarea unor nevoi ale pieței nesatisfăcute încă. Lucru adevărat, însă puțin util în practică. Noutatea conținutului e destul de rar întâlnită, o cale mai sigură de succes fiind oferirea unui conținut accesabil utilizatorului. Navigarea, accesul la meniu și formatele, layout-ul imaginii, intrările de date, selectarea și executarea comenzilor și display-ul de date ar trebui să acționeze toate împreună, de la o aplicație de date la alta.

2. Simplificarea intrărilor de date
Industria mobilă le propune consumatorilor accesarea serviciilor de date Internet de pe terminalele mobile, la fel ca și de pe PC-uri, dar asta nu înseamnă că se pot proiecta aplicații de date mobile ca și cum ar fi reale. De fapt, aplicațiile de date mobile ar trebui proiectate astfel încât să limiteze și să simplifice, pe cât posibil, intrările de date ale utilizatorilor. La modul ideal, o aplicație de date wireless trebuie să fie accesată cu o singură mână și să necesite un minimum de 'žafișare' manuală pentru intrările de date. Există mai multe posibilități în acest sens - listele de selecție și listelele scroll, de exemplu.

3 Utilizarea eficientă a rețelei
Un alt mit al industriei wireless este că rețelele de date 3G au lărgime de bandă din abundență, pentru toți utilizatorii. De fapt, un canal radio ce poate furniza un output impresionant de date este o resursă limitată, împărțită de toți consumatorii acelui canal, la un moment dat. Astfel, cu cât sunt prezenți mai mulți utilizatori și cu cât fiecare cere un output mai mare, cu atât va fi mai scăzută rata de date disponibilă pentru fiecare utilizator în parte. Această tendință poate fi echilibrată numai prin implementarea unor canale de date 3G în fiecare stație de bază sau prin implementarea mai multor stații de bază, dar asemenea 'žsoluții' sunt costisitoare. În plus, ratele de date ale utilizatorilor actuali vor fi afectate negativ de calitatea scăzută a canalelor radio și de popularitatea în creștere a aplicațiilor 'žbandwidth-hog' precum streaming-ul video la cerere.

4. Funcționalitatea off-line
În avion sau în metrou, de exemplu, chiar și cele mai omnipotente rețele de date wireless nu au acoperire. Totuși, lipsa accesului la datele wireless nu înseamnă neapărat că o aplicație de date nu poate oferi o funcționalitate utilă. În unele cazuri, un utilizator poate anticipa pierderea acoperirii și să încarce în avans date pentru o întrebuințare ulterioară și asta cu ajutorul unui program de aplicații instalat pe dispozitivul mobil.

5. Împărțirea automată a datelor
Dacă regula nr. 1 sugerează că aplicațiile de date wireless trebuie să aibă un adevărat 'žlook and feel' (impact emoțional), regula nr. 5 sugerează că acestea trebuie să fie 'ždispuse' să împartă datele. După cum s-a arătat la regula 2, intrările de date pe dispozitivele mobile tipice pot fi dezagreabile și ar trebui minimalizate pe cât posibil. O modalitate în acest sens este transferul automat de date de la o aplicație la alta.

6. Personalizarea dinamică
Pentru a oferi o experiență optimă utilizatorului de date mobile, aplicațiile de date mobile trebuie personalizate în funcție de preferințele și profilul fiecărui consumator în parte. La nivelul minim, aplicația ar trebui să stocheze automat informații precum date personale, website-uri favorite, rapoarte meteo și istoria întrebuințării aplicației respective de către consumator. O astfel de personalizare dinamică a unei aplicații de date mobile poate fi foarte seducătoare când se ajunge la anticiparea 'žmagică' a ceea ce-și dorește consumatorul. Totuși, seducția se va transforma rapid în frustrare, dacă preferințele anticipate nu pot fi descifrate ușor și intuitiv de către utilizator.

7. Independența dispozitivului mobil
Spre deosebire de lumea PC-urilor, cea a dispozitivelor de date wireless conține o multitudine de funcționalități diferite, interfețe cu utilizatorii și sisteme de operare. Pentru a câștiga acceptul pieței largi, o aplicație de date mobile trebuie să opereze cu o gamă largă de medii. E vorba de o sarcină dificilă pe care trebuie să o îndeplinească dezvoltatorul, dar din păcate nu e nici măcar suficientă pentru o experiență bună a utilizatorului de date mobile. Deoarece utilizatorii își schimbă dispozitivele mobile cu o anumită regularitate (iar unii folosesc chiar mai multe dispozitive), o aplicație de succes va trebui să opereze în aceste dispozitive diferite cam în aceeași măsură. Un designer de succes trebuie să încerce în permanență minimalizarea diferențelor operaționale și mai mult, să încerce să le facă cât mai intuitive.