.

Acordul statelor membre UE privind planurile de a schimba automat informații privind prevederile lor fiscale aplicabile multinaționalelor a fost o ”oportunitate ratată” de a face un mare pas înainte în combaterea planificării agresive a taxelor și a competiției fiscale neloiale, recunosc oficialii Parlamentului European (PE) în opinia votată pe 27 octombrie.

PE este dezamăgit
Eurodeputații nu sunt mulțumiți că acordul din 6 octombrie restricționează atât acoperirea propunerii de directivă privind ”schimbul automat”, cât și accesul Comisiei la aceste informații. La 6 octombrie, acordul din Consiliul economic și financiar (ECOFIN) a slăbit propunerea Comisiei pentru mai multă transparență și schimburi de informații, înainte de votul din Comisia pentru afaceri economice și monetare, privind poziția Parlamentului, care a avut loc la 13 octombrie.
Comentând acordul din Consiliu, raportorul Parlamentului Markus Ferber (PPE, Germania) a spus: ”Dacă acesta este textul final, statele membre au ratat o mare ocazie de a crea mai multă transparență privind impozitarea. Bugetele naționale vor avea în continuare de suferit. Avem nevoie de o procedură obligatorie și sistematică la nivel UE. Pentru moment, autoritățile fiscale din statele membre nu realizează că acordurile privind fiscalitatea din alte state membre le subminează propriile lor baze de taxare. Autoritățile fiscale ar trebui să fie obligate să schimbe informații privind legile fiscale și să le pună la dispoziție într-o bază centrală de date la Comisia Europeană”.

Ce sugerează deputații, în comparație cu acordul din Consiliu
1. Obiectiv limitat - deputații ar prefera ca directiva să se aplice tuturor legilor fiscale, nu doar ”legilor transfrontaliere și aranjamentelor premergătoare privind prețurile”, având în vedere că și unele tranzacții efectuate exclusiv la nivel național pot avea efecte transfrontaliere. Consiliul a făcut ca obiectivul acelei directive să fie ”exclusiv transfrontalier”.
2. Comisia lăsată deoparte - Consiliul s-a asigurat că, în mod explicit, Comisia nu va avea dreptul să facă nimic cu aceste informații - la care Comisia are doar un acces foarte limitat - în afară de a supraveghea că directiva este aplicată corect.
3. Fără efect retroactiv - Consiliul a fost de acord ca directiva să se aplice doar acelor legi, amendamente sau revizuiri de după 31 decembrie 2016, cu unele excepții pentru cele publicate, amendate sau revizuite între 2012 și 2016.

Fiat și Starbucks dovedesc nevoia de transparență
Comentând deciziile din 21 octombrie ale Comisiei privind subvențiile de la stat legate de legile fiscale din Luxemburg (Fiat Finance) și Olanda (Starbucks), Ferber a spus: ”Există și o parte de competiție în legislația fiscală. De aceea Comisia trebuie să aibă puterea de a accesa și utiliza datele pentru a investiga evaziunea fiscală și practicile de dumping și de a evalua dacă acestea sunt conforme cu regulile privind subvențiile. De ce declină statele membre în mod clar accesul Comisiei la aceste date? Ascund oare ele ceva? Verdictele privind subvențiile de la stat date de Comisiei în cazurile Starbucks și Fiat Finance arată că instituția are putea să joace acest rol”.

Ce va urma?
Propunerea de directivă a Consiliului trebuie aprobată la următoarea reuniune a Consiliului, după opinia din 27 octombrie a Parlamentului European. Noua legislație se va aplica de la 1 ianuarie 2017. Până atunci, orice obligații existente de schimb de informații între statele membre rămân valabile.

Documentație utilă
1. Textele adoptate vor fi disponibile aici (27.10.2015)
2.
Comunicat de presă după votul în comisia de specialitate (13.10.2015):
3.
Reacțiile deputaților la decizia Comisiei privind ajutoarele de stat acordate companiilor Starbucks (Olanda) și Fiat (Luxembourg)
4. Comunicat de presă după acordul ECOFIN (6.10.2015)
5.
Analiză PE
6. Materiale audio-video

Sursa: Ion VACIU