.

Furnizorii de aplicații mobile subcontractate (WASP - Wireless Application Service Provider) au devenit o alternativă frecvent utilizată în domeniul transporturilor. Agențiile de turism, ca și companiile aeriene au exploatat deja cu succes Internetul fix, atrăgând venituri serioase din rezervările electronice. Întregul proces de comerț electronic poate fi reprodus și extins acum, grație dezvoltărilor tehnologice, de pe PC-uri pe dispozitivele mobile. Aici intervin furnizorii WASP și opțiunea de subcontractare a construirii și operării aplicațiilor mobile ale unei companii, care nu este astfel obligată să treacă la o nouă tehnologie dacă vrea să experimenteze calitățile de business ale spațiului mobil.

Travelocity (www.travelocity.com) este o companie americană de turism online care a ales să își subcontracteze sistemul de rezervări online mobil. CenterPost (www.centerpost.com) este furnizorul său WASP, care permite companiei să trimită informații cum ar fi cele legate de orarele de zbor direct către clienți, indiferent de tipul de terminal folosit de aceștia.
Clienții Travelocity care au fac rezervări prin intermediul agenției de turism online pot opta să primească diferite alerte în legătură cu rezervările lor, de exemplu întârzieri sau anulări, pe ceea ce CenterPost numește 'puncte teminus'. Acestea pot fi telefoane mobile, faxuri, conturi de e-mail sau PDA-uri (Personal Digital Assistant), utilizatorii putând recepționa aceste alerte simultan pe mai multe terminale.

Sistemul SmartDelivery al CenterPost folosește protocolul SMS (Short Message Service) pentru a trimite mesajele către orice puncte terminus alese de către utilizatori. CenterPost asigură interfețele fizice și software ce conectează sistemele utilizate de către clienți la servicii de mesagerie multiplă, cum ar fi telefoanele mobile și rețelele de pagere.

Care sunt criteriile de alegere a unui astfel de furnizor? "CenterPost a venit de la bun început cu un mesaj și o viziune foarte clară asupra felului în care cred ei că ar trebui să se desfășoare comunicarea dintre noi și clienții noștri prin mesageria avansată. Ne-au dat idei foarte bune despre cum să comunicăm cu consumatorii, în loc să ne spună doar că putem trimite mesaje text către multitudinea de terminale mobile existente pe piață la ora actuală", explică Don Addington, director de soluții mobile și călătorii de afaceri la Travelocity, în revista Network Magazine din decembrie 2001.

Travelocity a petrecut 6-8 luni evaluând potențialul produs, piața mobilă și posibilitatea de a face așa ceva chiar în cadrul companiei. Patru furnizori WASP au candidat pentru livrarea capacităților de comerț mobil.
Dezvoltarea unui astfel de sistem nu pune doar problema de a angaja pe cineva și a apăsa pe un buton. De exemplu, Travelocity trebuie să furnizeze mecanismul de declanșare a alertelor, baza de date și sistemul de localizare care să creează mesajele necesare, pe care CenterPost le trimite către clienții Travelocity când sunt anulate zborurile sau intervin schimbări în rezervările făcute. La rândul ei, CentePost a dezvoltat sistemele back-end în strânsă colaborare cu Travelocity.