.

Compania Alcatel România a reușit să demareze la București activitatea primului centru de cercetare-dezvoltare pentru sisteme avansate de control al transportului feroviar din Europa Centrală și Est. Începând cu 3 iunie ora 0, la Gara de Nord din București un nou sistem la nivel european gestionează controlul transportului feroviar, exact ca în țările cele mai avansate din lume. Acest sistem funcționează acum în patru din marile gări din România: București, Arad, Timișoara și Brașov. Alcatel România a investit în centrul din București circa 1 milion de euro. Aici lucrează deja 50 de ingineri software, iar din anul 2006 se vor alătura acestei echipe alți 150 de specialiști.

Dan BEDROS, Președinte Director General Alcatel România (foto):
'După gările Arad, Timișoara, Brașov, pe 2 iunie, la ora 24.00, a avut loc practic acest eveniment istoric, deoarece e vorba de o trecere de generație. De fapt, e vorba de renunțarea la sistemul vechi analogic, mecanic, cu relee și comandă electronică, de renunțarea la panourile cu lumini, cu becuri, la releele cu comenzile vocale pentru a trece la un sistem digital cu urmărire electronică a parcursurilor de drum. Avantajul noului sistem implementat de Alcatel este că permite un control mai eficient al acestor parcursuri. De altfel, procesul a fost foarte lung, în sensul că s-a schimbat întregul cablaj al gărilor, s-au implementat alte sisteme de cabluri, s-a instalat fibră optică, s-au pus macaze noi comandate electronic și semnalizări total diferite, cu laser, care se văd mult mai bine de la distanță. Întregul proces e optimizat și creează o cale între sistemul de semnalizare și locomotivă. Acest sistem permite optimizarea conexiunilor, evitarea oricăror erori, în primul rând a erorilor umane, și reducerea timpilor de staționare la barieră.

Practic, în momentul în care culoarul de trecere este digitizat, permite o altă viteză de rulare. În momentul în care se modifică și branșamentul trebuie mărită viteza de rulare și trebuie să fim compatibili cu rețeaua Comunității Europene deoarece se comunică și localizarea vagoanelor. Trenurile vor circula mai repede pe măsură ce toate investițiile - și în terasament și în semnalizări - se derulează. Problema nu va fi modificarea programului trenurilor, pentru că aceasta este partea cea mai ușoară; problema este respectarea programului. Un exemplu în acest sens este cel al directorului general al Căilor Ferate Japoneze care și-a dat demisia din cauza unei întârzieri de 3 minute pe an. Trebuie să ajungem și noi în etapa în care să putem controla tot parcursul la secundă și cel mai important lucru e să asigurăm securitatea. Oricum, România se înscrie în Europa cu unii dintre cei mai buni ingineri feroviari care au reușit, chiar și cu o tehnologie veche, să mențină în funcție întregul sistem.

A fost impresionant să văd în noaptea de 2 iunie oameni care au lucrat timp de 30 de ani cu relee și care au renunțat practic acum la o parte din viața lor. Tehnica are și o parte sentimentală foarte interesantă. Feroviarii noștri sunt extrem de profesioniști, iar sistemul implementat de Alcatel le va da un mare avantaj în asigurarea securității. Oricum, chiar și în condițiile de până acum, România a avut procentul de accidente mult mai scăzut decât celelalte țări din Europa, ceea ce reprezintă un câștig extrem de important. Semnalizările sunt similare în principiu și la metrou și la căile ferate, dar extensia noului sistem de securizare la nivelul întregii țări va depinde de sursele de investiții și de timpul de realizare. Problema este complicată pentru că trebuie să ținem cont de faptul că proiectul a fost demarat în anul 2000. Categoric, a existat în acest răstimp o perioadă de 1 - 2 ani în care ne-am format oamenii pentru că Alcatel venea din zona de telecomunicații și a trebuit să ne specializăm inginerii în domeniul feroviar. În plus, în Gara Timișoara au lucrat simultan, în 24 de ore, 400 de oameni pentru schimbarea macazelor și reconectarea acestora, pentru schimbarea semnalizărilor, a tuturor panourilor. Aici lucrurile au fost extraordinar de eficiente, făcându-se trecerea întregii Gări de Nord în doar 3 ore pentru că am găsit soluția de a trece pe partea externă a semnalizărilor și macazelor prin sistemul vechi de comandă analogic. Așadar, în noaptea de 2 iunie s-a schimbat doar comanda, de pe analogic pe digital, comandă prin care se verifică 2500 de trasee și care a necesitat o investiție de circa 1 milion euro. Pentru Alcatel este foarte important faptul că am reușit să dezvoltăm software în România, competența locală contând foarte mult. Suntem astfel mult mai competitivi pentru că 70% din costurile sistemului sunt generate de software.'

Emil VISLOGUZOV, Director Comercial Alcatel România:
'Sistemele de siguranță a circulației feroviare existente în prezent la calea ferată din România datează din anii 1950. Sunt sisteme bazate pe relee electromagnetice, ceea ce la vremea respectivă era tehnologia modernă în general aplicată și de mare încredere funcțională. În momentul de față aceste sisteme sunt uzate fizic și moral și au două dezavantaje majore - pe de o parte costul foarte ridicat al întreținerii lor, pentru că majoritatea fabricilor și uzinelor producătoare de elemente de automatizare electromagnetice și-au schimbat profilul, au evoluat, iar de pe altă parte sunt greu adaptabile noii configurații.

Pentru modificarea unei astfel de instalații sunt necesare investiții majore. Din acest punct de vedere calea ferată s-a aliniat tendinței tehnologice mondiale și a adoptat o strategie de dezvoltare a sistemelor de siguranță bazate pe computere. Problema cu computerele e că apar erori, dar așa ceva nu e admisibil în sistemele de transport feroviar. Ele pot duce la catastrofe feroviare. Atunci au fost dezvoltate sistemele de mare încredere funcțională numite 'žfail safe' care să fie destinate acestor misiuni critice de control și comandă a traficului feroviar. În spatele acestor concepte stă o activitate de dezvoltare hardware, dar mai ales software, foarte laborioasă și foarte costisitoare. Mai mult decât atât fiecare cale ferată se dezvoltă în timp. Nu putem aplica ad literam în România principiile sau echipamentele sau produsele care funcționează în Germania sau în Franța. Principiile de siguranță și de exploatare sunt diferite. Adaptarea cu păstrarea caracteristicilor de siguranță a sistemelor de control a traficului feroviar este o altă activitate de înalt nivel tehnologic. De fapt, investiția noastră își propune să facă tocmai acest lucru - să dezvolte un produs perfect compatibil cu sistemul feroviar românesc și cel puțin la fel de sigur ca sistemele anologe din restul Europei, din marile administrații de cale ferată din Germania, Franța, Belgia, Polonia, Italia etc. Acest lucru trebuie făcut evident în condiții de eficiență economică pe de o parte, iar Alcatel și-a propus în acest sens să utilizeze competența foarte bine cotată a inginerilor din România în domeniul informatic și feroviar.'

Herve BOLOT, E. S. Ambasadorul Franței la București:
'Am asistat în noaptea de 2 iunie la un eveniment tehnologic extrem de important legat de securitatea semnalizărilor feroviare, la cea mai importantă gară din România, Gara de Nord din București. E un act foarte important pentru dezvoltarea economică a țării pentru că geografia transporturilor din România este vectorul de circulație.
E clar că dezvoltarea economică și comercială a României va avea mari beneficii datorită acestor rețele, fie că e vorba de rețele feroviare, maritime și aeriene. Există o relație foarte puternică și strânsă între rețelele de transport și dezvoltarea economică a unei țări. E vorba de un prim proiect finanțat cu fonduri Phare în care a fost implicat și Alcatel și întrevăd un mare progres pentru căile ferate române, pentru ansamblul rețelei de transport  și pentru economia României și felicit echipa tehnică a Alcatel pentru acest lucru.
Toți actorii acestui proiect aduc un omagiu culturii feroviare. Compania Alcatel a pariat de mult timp pe România și a investit foarte mult aici și sper că vom asista și în viitor la multe astfel de proiecte realizate de ei.'