.

ANCOM a amendat compania S.C. TOTAL POST SERVICES S.R.L. cu suma de 50.000 lei pentru că a prestat servicii poștale constând în colectarea, sortarea, transportul și livrarea la cutiile poștale ale destinatarilor a trimiterilor de corespondență cu greutatea cuprinsă între 0-50 grame, percepând pentru acestea un tarif mai mic de 2 lei pe trimitere. Compania a încălcat astfel dreptul rezervat exclusiv Companiei Naționale Poșta Română S.A. (CNPR) ca furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale pe teritoriul României.

În urma controalelor ANCOM, a reieșit faptul că furnizorul de servicii poștale Total Post Services a încheiat contracte cu mai multe companii pentru prestarea serviciilor poștale cu un preț mai mic decât cel rezervat furnizorului de serviciu universal, CNPR.

Aceasta este cea de-a doua amendă aplicată acestui furnizor de servicii poștale, după ce în octombrie 2011 a fost sancționat pentru încălcarea acelorași prevederi legale.

Pe lângă aplicarea amenzii, ANCOM a dispus și modificarea, în termen de 30 de zile, a contractelor care aduc atingere drepturilor furnizorului de serviciu universal.

„Cuantumul amenzii aplicate companiei Total Post este justificat, pe de o parte, de faptul că nu au modificat contractul pentru care au fost sancționați anul trecut și, pe de altă parte, de faptul că au mai fost găsite și alte contracte în aceeași situație. Vom continua acțiunea de verificare a modului în care furnizorii de servicii poștale respectă prevederile legale și vom aplica sancțiuni și amenzi, care pot merge de la cinci mii până la șaizeci de mii de lei, în funcție de contravențiile constatate. În cazul unor abateri grave, amenzile pot ajunge până la 2% din cifra de afaceri, iar în cazul unor încălcări repetate, până la 5% din cifra de afaceri, pentru furnizorii de servicii poștale cu o cifră de afaceri peste trei milioane de lei. În aceeași măsură însă, vom verifica și modul în care CNPR își respectă obligațiile ce îi revin în calitatea sa de furnizor de serviciu universal", precizează Cristin Popa, Directorul Direcției Executive Monitorizare și Control din cadrul ANCOM.

Orice furnizor de servicii poștale autorizat poate furniza și servicii din sfera serviciului universal, cu condiția să respecte drepturile rezervate Poștei Române în ceea ce privește limitele de greutate și de tarif, chiar și în condițiile în care acordă expeditorului facilități tarifare. Constituie contravenție încheierea și derularea unui contract în cadrul căruia prețul pe trimitere este mai mic de 2 lei pentru trimiterile de corespondență cu greutatea cuprinsă între 0 și 50 de grame, livrate la cutiile poștale ale destinatarilor.

CNPR beneficiază de drepturi rezervate pentru că, în calitate de furnizor de serviciu universal are, printre altele, și obligația de a asigura acoperirea cu servicii poștale a întreg teritoriului național, astfel încât fiecare locuitor al țării să aibă acces la servicii poștale, indiferent de localitatea în care trăiește. Astfel, furnizorul de serviciu universal are obligația de a furniza servicii pe întreg teritoriul României, la aceleași tarife, inclusiv în zonele geografice greu accesibile sau cu densitate scăzută a populației, acolo unde cantitatea de corespondență este mică și din acest motiv activitatea nu este profitabilă. De asemenea, CNPR are și obligația de a pune la dispoziția utilizatorilor cel puțin o cutie poștală și cel puțin un punct de contact propriu în fiecare localitate de pe teritoriul României.