.

Reducerea tarifelor de interconectare conduce la ieftinirea apelurilor, creșterea traficului și, indirect, la creșterea numărului de abonați la telefonia fixă.

Măsura stimulează creșterea pieței serviciilor de pre-selectare a transportatorului și promovează o distincție mai clară între abonamentul la linia telefonică și serviciile de apeluri în percepția utilizatorului. 'žTarifele de interconectare sunt cheia competiției. Fundamentarea pe costuri a tarifelor de interconectare permite dezvoltarea concurenței pe piața serviciilor de telefonie, scăderea tarifelor și îmbunătățirea calității și diversității serviciilor', a afirmat Președintele ANRC, Dan Georgescu, într-o conferința de presă din 28 octombrie.

Pe 27 octombrie 2005, ANRC a impus Romtelecom obligația de a reduce tarifele de interconectare, în 2 etape, la 1 ianuarie 2006 și la 1 ianuarie 2007.
La sfârșitul acestei perioade de tranziție tarifele de interconectare vor fi mai mici decât tarifele actuale în medie cu 16,0% pentru interconectarea la nivel local; 51,5% pentru interconectarea la nivel regional și 55,8% pentru interconectarea la nivel național. Reducerea medie exprimă efectul cumulat al reducerii tarifelor în orele de vârf și în afara orelor de vârf ținând cont de volumul traficului Romtelecom în aceste perioade. Cea mai mare reducere s-a aplicat tarifului de interconectare la nivel național în afara orelor de vârf, 69,8%, iar cea mai mică tarifului de interconectare la nivel local în orele de vârf, 11,3%.

La nivel global, traficul în rețelele de telefonie fixă are o tendință de scădere accentuată, iar măsura luată de ANRC de facilitare a creșterii traficului de interconectare în rețelele de telefonie fixă din România, prin scăderea taxelor percepute de RomTelecom, este menită să contracareze această tendință. Miza ANRC este nimic mai puțin decât creșterea numărului de abonați la telefonia fixă în România. 'Reducerea tarifelor de interconectare conduce la ieftinirea apelurilor, creșterea traficului și, indirect, la creșterea numărului de abonați la telefonie fixă', declară Dan Georgescu. Numărul abonaților de telefonie fixă din România a manifestat pentru prima oară o scădere în prima jumătate a acestui an, deconectările de la RomTelecom nefiind compensate de triplarea și mai bine a numărului de abonați din rețelele alternative (v. cifrele pe site-ul ANRC).

Alexandrina Hîrțan, vicepreședintele ANRC, preconizează că măsura ANRC face atractivă piața din România pentru investițiile în telefonia fixă, indicând că viitoarele creșteri ale penetrării fixe vor veni de la operatorii alternativi. 'Calendarul scăderii tarifului de interconectare interesează pe foarte mulți. Noi credem că vom avea și alți (operatori alternativi) care vor veni, chiar cu capital străin. Din scăderea aceasta totală pe care am precizat-o noi - 16% la local și 50+% la regional și național - 40% din diferență se reduce începând cu 1 ianuarie 2006 și restul de 60% dispare la 1 ianuarie 2007. Există o perioadă de tranziție pentru RomTelecom pentru a se adapta', explică Alexandrina Hîrțan.

Vor învăța utilizatorii să distingă între serviciul de linie și cel de apeluri?
Ce înseamnă, concret, pentru utilizatorul final, serviciul de pre-selectare a transportatorului? Radu Tudorache, directorul de reglementare economică la ANRC explică: Avem 2 situații. Continuați să aveți abonament de la RomTelecom, continuați să plătiți acest abonament, fără minute incluse, aveți în continuare număr de telefon de la RomTelecom. Când sunați prin procedeul de pre-selectare a transportatorului, prețul apelurilor va fi plătit unui operator alternativ. Acum, la momentul actual puteți face asta - mergeți acasă, dați o căutare pe Internet, vă uitați pe ofertele operatorilor alternativi, o să vedeți că fiecare are un cod de 4 cifre. Formați codul de 4 cifre urmat de număr și în momentul acesta RomTelecom nu vă taxează nimic pentru apel, este gratuit, pe factura RomTelecom nu vă vine nimic. Dumneavoastră veți avea o factură de la operatorul alternativ. Din iulie 2006, lucrurile vor fi mai simple, nu va mai trebui să formați acest cod, ci veți putea suna implicit. Trimiteți o scrisoare prin care veți cere ca pentru orice apel interurban sau internațional să fiți redirecționat prin Astral sau prin RDS sau orice alt operator. Serviciul de selectare din prima rețea este pus la dispoziție de RomTelecom, este operat de RomTelecom, numărul la care sunteți sunat este pus la dispoziție de Romtelecom. Acestea sunt servicii separate de serviciile de apeluri, dvs. doar plătiți abonament. Cine vă sună pe numărul acesta plătește un apel în rețeaua RomTelecom, iar dacă sună dintr-o rețea alternativă, acest tarif este și el mai mic pentru că tariful de terminare a apelurilor în rețeaua RomTelecom a fost redus acum. Utilizând această procedură de pre-selectare a operatorului puteți păstra linia RomTelecom și numărul actual, plătind doar abonamentul, fără a mai plăti apelurile.

Cum a negociat RomTelecom?
Pentru RomTelecom, scăderea tarifelor percepute de la operatorii alternativi va rezulta în prima etapă într-o scădere a veniturilor din interconectare cu cca. 2,5 mil. euro pe anul 2006, iar în 2007 cu cca. 4 mil. euro, sume estimate pe baza volumului actual al traficului de interconectare. Dan Georgescu a punctat, însă, că volumul traficului de telefonie fixă este în creștere în România. Traficul de interconectare al RomTelecom a crescut trimestrial cu peste 50% de la liberalizare până acum (v. COMUNIC@ȚII mobile, nr. 58, sept.2005).

Cum se va adapta RomTelecom? ANRC precizează că noile tarife reflectă costurile unui 'operator eficient', care folosește cele mai noi echipamente în rețeaua sa, în condițiile în care RomTelecom continuă să aibă costuri cu rețeaua veche (15% din rețea nedigitalizată, 4% din centrale manuale). De asemenea, operatorul este obligat să asigure, la cerere, accesul alternativilor la toți abonații săi din rețeaua de cupru, chiar dacă aceasta presupune, în unele zone, investiții în echipamentele de interconectare. ANRC susține că reducerile anunțate permit RomTelecom nu numai să își recupereze costurile cu interconectarea, ci 'inclusiv amortizarea corespunzătoare investițiilor într-o rețea modernă, nou instalată, cu o capacitate egală cu cea a actualei rețele și, în plus, o rată rezonabilă de rentabilitate'.

Tarifele din decizia finală a ANRC sunt mai mari decât cele calculate de Autoritate pe baza modelului propriu LRIC și supuse consultării publice pe 18 iulie 2005, după cum a recunoscut Radu Tudorache, Directorul de Reglementare Economică de la ANRC. Pe de o parte ajustarea este o dovadă că ANRC ține cont prin consultările sale de realitățile pieței, pe de altă parte am fost interesați dacă imparțialitatea ANRC s-a păstrat în negocierile declarat dure cu cel mai puternic jucător de pe piața comunicațiilor din România.

C@M: Tarifele de interconectare impuse azi RomTelecom sunt mai mici sau mai mari decât cele propuse inițial de ANRC și care sunt temeiurile diferenței?
Radu Tudorache:
Sunt mai mari. Urmare a procesului de consultare, luând în considerație noi seturi de date puse la dispoziție de RomTelecom, precum și observații ale altor operatori, am actualizat în mai multe rânduri modelul de calculație a costurilor. Comentariile RomTelecom au fost luate în considerare în totalitate și ele s-au referit la structura rețelei și la caracteristicile naționale ale României. De exemplu, structura serviciilor de date este mai concentrată în centrele urbane decât modelasem noi inițial și este aproape absentă în mediul rural. RomTelecom a adus date suplimentare mult mai detaliate care să dovedească actuala structură și previziunile de dezvoltare privind serviciile de date și serviciile Internet. ANRC a considerat rezonabile aceste argumente și am remodelat punând o pondere mai mare a serviciilor de date în mediile urbane. Această concentrare a serviciilor de date are ca efect creșterea ușoară a tarifelor de interconectare pentru voce.

C@M: Cum afectează exact serviciile de date costurile de interconectare pentru voce?
Radu Tudorache:
Toate costurile rețelei pentru RomTelecom se repartizează pe serviciile de voce și pe cele de date. În mediul rural - o mare parte a rețelei RomTelecom și o mare parte a costurilor RomTelecom - avem puține servicii de date și multe servicii de voce și mare parte a costurilor merge pe serviciile de voce și o mică parte pe serviciile de date. Aceasta este explicația, acolo unde avem multe costuri avem proporție mare a serviciilor de voce și proporție mică a serviciilor de date, iar acolo unde avem mai puține costuri avem o proporție mai mare a serviciilor de date și o proporție mai mică a serviciilor de voce. Chiar dacă per total nu se schimbă proporția totală servicii voce/date, avem un efect de creștere a costurilor pentru serviciile de voce. Ceea ce v-am spus eu pare complex; este însă un nivel destul de mare de detaliu în comparație cu nivelul la care am mers noi în modelul de calculație a costurilor.

C@M: RomTelecom declară că prin strategia sa pe date va deveni liderul serviciilor de date cu 70% din piață până în 2007. Noile tarife de interconectare susțin această creștere?
Radu Tudorache:
Da, iau în calcule previziuni privind creșterea serviciilor de date, mai precis creșterea importantă a serviciilor de tip ADSL ale RomTelecom. Dar pe piața românească, care este cu mult în urma altor piețe, este loc pentru toată lumea. RomTelecom își va crește numărul de utilizatori conectând noi utilizatori, nu luând utilizatori de la alți operatori. Toți operatorii își vor crește numărul de utilizatori. Ceea ce RomTelecom spune în declarațiile sale este că va fi mult mai dinamic și va crește mai repede decât ceilalți și că își va crește cota de piață. Vreau să vă spun că avem cea mai rapidă implementare a accesului la bucla locală din Europa. În câteva luni de la publicarea Ofertei de Referință avem deja 12 operatori care au semnat contracte de acces la bucla locală și 7 oferă deja servicii comerciale de bandă largă și ADSL. Nu ar fi normal ca noi, ANRC, să facem previziuni. Noi nu facem decât să creăm condițiile și să înregistrăm rezultatele. Bineînțeles, intern noi folosim previziuni, dar nu este rolul nostru să stabilim ținte pentru piață.

N.r.: ANRC a lansat pe 29 septembrie o propunere de revizuire a tarifelor de acces la bucla locală, care permite operatorilor alternativi să ofere servicii de Internet în bandă largă prin liniile de telefon existente către abonații RomTelecom. În propunere au fost menținute neschimbate chiria lunară - de 8,37 euro pentru acces total și 4,2 euro pentru acces partajat - și taxa de conectare de 59 euro, percepute în prezent companiilor pentru asigurarea accesului la bucla locală. Consultările cu mediul de afaceri se vor încheia pe 15 noiembrie.

Vor folosi operatorii alternativi noua măsură în interesul abonaților?
Pentru operatorii alternativi, reducerea tarifelor de interconectare va însemna o scădere a costurilor care, scontează reprezentanții ANRC, se va traduce fie în scăderea tarifelor la apeluri, fie în creșterea investițiilor în servicii mai multe sau în creșterea calității serviciilor existente. Disponibilitățile eliberate vor putea fi direcționate și într-un marketing mai agresiv al serviciilor de telefonie alternativă, care a fost până acum un punct slab pentru acestea, după cum sesizează Alexandrina Hîrțan, vicepreședintele ANRC.

Cu toate acestea, noile tarife de interconectare ar putea să rămână invizibile pentru utilizatorii finali pe termen mediu, ele ajutând alternativii doar la reducerea pierderilor. După cum ne demonstra acum un an Lettinga Sietse, General Manager Wholesales la RomTelecom și negociatorul din partea operatorului cu reprezentanții ANRC pe politica de tarife, în majoritatea lor operatorii alternativi au oferit de la liberalizare până acum prețuri sub costuri pentru a concura cu tarifele RomTelecom.

Prin urmare, efectul noilor tarife de interconectare ar putea consta doar într-o reducere a pierderilor operatorilor alternativi, adică o echilibrare a tarifelor și costurilor, eventual o intrare pe profit mai rapidă decât ar fi fost posibil cu tarifele de interconectare de până acum, dar fără efecte imediate la nivelul utilizatorilor finali.
După liberalizare, segmentul pre-selectării transportatorului a rămas marginal în strategia operatorilor alternativi, ei înregistrând câștigurile de abonați la telefonie din propriile rețelele, în majoritate abonați existenți la serviciile de cablu care au ales noile pachete duble sau triple de servicii.
Deși din totalul de 63 de operatori alternativi de telefonie fixă majoritatea (42) obținuseră interconectarea cu RomTelecom la 30 iunie 2005, din totalul de 199.070 de utilizatori raportați de operatorii alternativi, doar 10% veneau din alte rețele folosind procedura de pre-selectare a transportatorului, conform cifrelor de piață  date publicității de ANRC pe 12 noiembrie.

'În mod normal, în alte țări sunt mult mai mulți utilizatori care aleg această procedură - să păstreze abonamentul și să selecteze pentru apeluri operatorul alternativ. La noi sunt doar 20.000 din 185.000. Această reducere a tarifelor de interconectare va face ca și acest serviciu să fie atractiv pentru utilizatori', a spus Radu Tudorache, care a adăugat că cei mai mulți abonați la telefonia alternativă vin, 'pentru început', din segmentul de business. 'Foarte multe din aceste 185.000 de abonamente sunt abonamente de persoane juridice.'
Scenariul în care operatorii nu își cresc semnificativ peste nivelul actual investițiile în servicii și marketing ca urmare a reducerii costurilor de interconectare, înseamnă că piața de pre-selectare a operatorului va rămâne la nivelul actual relativ scăzut.

Reacția operatorilor alternativi la scăderea tarife de interconectare nu este una pre-setată, cum speră ANRC, iar informarea utilizatorilor despre alternativele create de măsurile sale se află pe o muchie fină între promovarea libertății de a alege între mai mulți furnizori și marketingul pe care nu și-l fac operatorii alternativi înșiși.