Conform noii legislații, dreptul de a furniza rețele publice de comunicații
electronice se obține doar pe baza notificării ANRC, cu 7 zile înainte de începerea activității, titularul acestui
drept având obligația de a respecta pre-vederile Autorizației Generale. ANRC va centraliza notificările pentru a
ține evidența tuturor furnizorilor. Conform actului de înființare a ANRC, toate proiectele sau măsurile cu impact
de piață ale ANRC vor fi adoptate în urma unei proceduri de consultare publică: publicarea textului pe pagina web
(www.anrc.ro) și informarea tuturor persoanelor interesate cu privire la lansarea consultării, a datei limită a
observațiilor și a datei estimate pentru adoptarea măsurii.
Operatorii
vor plăti o taxă de
monitorizare
ANRC, înființată prin Ordonanța Guvernului nr. 79/2002, funcționează, în prezent, în baza unui
împrumut de 4 milioane euro acordat de Inspectoratul General pentru Comunicații și Tehnologia Informației.
Cheltuielile curente și de capital ale instituției vor fi asigurate din fonduri extra-bugetare provenite din
taxele impuse operatorilor. Fiecare operator autorizat din piață va trebui să achite ANRC, o taxă anuală de până
la 0,5% din cifra de afaceri, reprezentând tariful de monitorizare. Fondurile necesare funcționarii ANRC vor fi
stabilite la sfârșitul fiecărui an pentru anul următor. Procentul perceput de la operatori reprezintă raportul
dintre necesarul de finanțare al ANRC și totalul cifrei de afaceri din sector. Piața de telecomunicații din
România are o valoare totală de circa 1,8 miliarde USD anual, estimează Ion Smeeianu, președintele ANRC, ceea ce
înseamnă că bugetul ANRC pe anul viitor va fi de maxim 9 milioane USD, la care se pot adăuga veniturile obținute
de la firmele ce prestează servicii poștale. Aceste cifre se vor modifica în funcție de numărul noilor operatori
care se vor notifica la ANRC pentru a intra pe piața liberalizată după 1 ianuarie 2003.
Reglementarea
conflictelor din piață
ANRC va acorda, până la sfârșitul acestui an, 5 autorizații generale de rețele și
servicii de comunicații. Până la liberalizare, ANRC va trebui să elaboreze documentația și să dea noilor
opera-tori 2 tipuri de autorizații: de rețea (rețea publică sau rețea privată) și de servicii (telefonie vocală,
comunicații non-vocale și servicii de rețele închiriate). 'Metodologiile de aplicare a legilor pentru sectorul
comunicațiilor, inclusiv cea referitoare la interconectare vor fi chiar deciziile ANRC', a declarat Alexandrina
Hârțan, vicepreședinte ANRC. 'Hotărârile ANRC sunt obligatorii, iar operatorilor care nu le vor respecta le vor fi
aplicate sancțiunile administrative prevăzute în legislație', a adăugat ea. ANRC efectuează, în prezent, analizele
de piață necesare pentru identificarea furnizorilor de servicii de comunicații cu poziție dominantă pe piață.
'Acestor operatori li se va impune respectarea legilor de pe o piață concurențială, mai ales în privința tarifelor
de interconectare și al accesului la infrastructură', a adăugat Alexandrina Hârțan. 'Pentru a evita o întârziere
foarte mare a aplicării deciziilor ANRC - cum s-a întâmplat cu unele dintre fostele monopoluri telecom din Europa
de Est - toate deciziile Autorității pot fi atacate de către operatori numai la Curtea de Apel București', a spus
Hârțan. 'Astfel, în timp, poate că această instanță își va putea forma un complet de judecată special pentru
sectorul telecom'.
După liberalizare, oficialii ANRC cred că principalul avantaj al consumatorului final nu va
fi neapărat o scădere rapidă a prețurilor pentru serviciile de comunicații, ci diversificarea ofertelor de pe
piață.
De asemenea, Autoritatea intenționează să desemneze furnizorii de serviciu universal de comunicații și
poștă, adică acele companii ce vor fi obligate să asigure servicii de telefonie și în zonele izolate (în principal
din mediu rural), chiar dacă aceste servicii nu sunt rentabile din punct de vedere economic.