.

Conform noii legislații, dreptul de a furniza rețele publice de comunicații

electronice se obține doar pe baza notificării ANRC, cu 7 zile înainte de începerea activității, titularul acestui

drept având obligația de a respecta pre-vederile Autorizației Generale. ANRC va centraliza notificările pentru a

ține evidența tuturor furnizorilor. Conform actului de înființare a ANRC, toate proiectele sau măsurile cu impact

de piață ale ANRC vor fi adoptate în urma unei proceduri de consultare publică: publicarea textului pe pagina web

(www.anrc.ro) și informarea tuturor persoanelor interesate cu privire la lansarea consultării, a datei limită a

observațiilor și a datei estimate pentru adoptarea măsurii.

Operatorii
vor plăti o taxă de

monitorizare
ANRC, înființată prin Ordonanța Guvernului nr. 79/2002, funcționează, în prezent, în baza unui

împrumut de 4 milioane euro acordat de Inspectoratul General pentru Comunicații și Tehnologia Informației.

Cheltuielile curente și de capital ale instituției vor fi asigurate din fonduri extra-bugetare provenite din

taxele impuse operatorilor. Fiecare operator autorizat din piață va trebui să achite ANRC, o taxă anuală de până

la 0,5% din cifra de afaceri, reprezentând tariful de monitorizare. Fondurile necesare funcționarii ANRC vor fi

stabilite la sfârșitul fiecărui an pentru anul următor. Procentul perceput de la operatori reprezintă raportul

dintre necesarul de finanțare al ANRC și totalul cifrei de afaceri din sector. Piața de telecomunicații din

România are o valoare totală de circa 1,8 miliarde USD anual, estimează Ion Smeeianu, președintele ANRC, ceea ce

înseamnă că bugetul ANRC pe anul viitor va fi de maxim 9 milioane USD, la care se pot adăuga veniturile obținute

de la firmele ce prestează servicii poștale. Aceste cifre se vor modifica în funcție de numărul noilor operatori

care se vor notifica la ANRC pentru a intra pe piața liberalizată după 1 ianuarie 2003.
Reglementarea

conflictelor din piață
ANRC va acorda, până la sfârșitul acestui an, 5 autorizații generale de rețele și

servicii de comunicații. Până la liberalizare, ANRC va trebui să elaboreze documentația și să dea noilor

opera-tori 2 tipuri de autorizații: de rețea (rețea publică sau rețea privată) și de servicii (telefonie vocală,

comunicații non-vocale și servicii de rețele închiriate). 'Metodologiile de aplicare a legilor pentru sectorul

comunicațiilor, inclusiv cea referitoare la interconectare vor fi chiar deciziile ANRC', a declarat Alexandrina

Hârțan, vicepreședinte ANRC. 'Hotărârile ANRC sunt obligatorii, iar operatorilor care nu le vor respecta le vor fi

aplicate sancțiunile administrative prevăzute în legislație', a adăugat ea. ANRC efectuează, în prezent, analizele

de piață necesare pentru identificarea furnizorilor de servicii de comunicații cu poziție dominantă pe piață.

'Acestor operatori li se va impune respectarea legilor de pe o piață concurențială, mai ales în privința tarifelor

de interconectare și al accesului la infrastructură', a adăugat Alexandrina Hârțan. 'Pentru a evita o întârziere

foarte mare a aplicării deciziilor ANRC - cum s-a întâmplat cu unele dintre fostele monopoluri telecom din Europa

de Est - toate deciziile Autorității pot fi atacate de către operatori numai la Curtea de Apel București', a spus

Hârțan. 'Astfel, în timp, poate că această instanță își va putea forma un complet de judecată special pentru

sectorul telecom'.
După liberalizare, oficialii ANRC cred că principalul avantaj al consumatorului final nu va

fi neapărat o scădere rapidă a prețurilor pentru serviciile de comunicații, ci diversificarea ofertelor de pe

piață.
De asemenea, Autoritatea intenționează să desemneze furnizorii de serviciu universal de comunicații și

poștă, adică acele companii ce vor fi obligate să asigure servicii de telefonie și în zonele izolate (în principal

din mediu rural), chiar dacă aceste servicii nu sunt rentabile din punct de vedere economic.