.

Imediat după apariția în presă a unor articole vizând insuficienta 'Reformă a infrastructurii '“ Privatizare, Reglementare și Concurență' în industria telecom autohtonă, având ca sursă raportul Băncii Mondiale (BM), Autoritatea Națională de Reglementare în Comunicații (ANRC) a organizat o conferință de presă blitz.
Atât Ion Smeeianu, președintele ANRC dar și vicepreședintele Alexandrina Hîrțan au susținut că Banca Mondială se bazează în studiul său pe date vechi, de peste doi ani, iar raportul acesteia este eronat.
'Studiul Băncii Mondiale nu se pretinde a fi o descriere la zi a unor stări de fapt, ci doar se slujește de situații ce au avut loc la un moment sau altul spre a argumenta niște concluzii, valide de altfel: reglementarea independentă, bazată pe principii economice solide, poate duce la o mai bună funcționare a utilităților publice', a susținut Ion Smeeianu. Acesta a subliniat proasta documentare a specialiștilor BM: 'acest lucru poate fi constatat de către oricine va examina cu atenție materialele din care sunt extrase datele. Raportul prezent, referitor la reforma infrastructurii include, în scopul de a demonstra concluziile referitoare la sectorul comunicațiilor, o serie de afirmații referitoare la activitatea de reglementare din țara noastră, așa cum se prezenta ea, în mod nefericit, în anul 2000'.
Astfel, susține ANRC, pe aceeași pagină pe care se fac observațiile despre România au fost utilizate descrieri ale unor stări de fapt din 1999 din Letonia, din 2000 în Brazilia sau chiar din 1996, pentru Argentina.
Președintele ANRC a declarat că a discutat pe 11 iunie cu reprezentantul Băncii Mondiale în România, care l-a asigurat că poziția Băncii Mondiale despre situația curentă a reglementării în domeniul comunicațiilor românești este cea cuprinsă într-un raport al instituției din martie 2004.
În acest raport se afirmă: 'în evaluarea structurii actuale, va trebui să observăm că elementul esențial pentru funcția de reglementare constă în posibilitatea autorității de reglementare de a-și exercita atribuțiile independent de Minister și de operatorii din sistem, în condiții de autonomie financiară. România a reușit acest lucru și a primit recunoaștere internațională pentru aceste realizări.'
La rândul său, vicepreședintele ANRC, Alexandrina Hîrțan a adăugat că informațiile apărute în presă se referă la stări de lucruri inactuale. Se menționează, astfel, numele Agenției Naționale pentru Comunicații și Informatică (ANCI), instituție ce nu mai există din ianuarie 2001 și se face trimitere la o situație în care tarifele serviciilor de telecomunicații erau supervizate de către ANCI, Oficiul Concurenței, Guvern și Consiliul Concurenței. 'În prezent, Autoritatea Națională de Reglementare în Comunicații este singurul organism ce are atribuții în privința modificării tarifelor practicate de furnizorii de comunicații electronice', a precizat Alexandrina Hîrțan.
De altfel, statutul de independență al ANRC a fost recunoscut oficial la nivel internațional și prin dobândirea de către Autoritate, în februarie 2004, a calității de membru cu drepturi depline al Grupului Reglementatorilor Independenți (IRG) și a calității de observator în cadrul Grupului Reglementatorilor Europeni pentru Rețele și Servicii de Comunicații Electronice (ERG), în care sunt reprezentate autoritățile de reglementare din țările membre ale Uniunii Europene.
'Pentru a deveni membru în aceste organisme, ANRC a trecut un adevărat 'test' al independenței. Prin acesta au fost verificate criterii ca: separarea din punct de vedere structural și funcțional față de actorii de pe piață, în special prin separarea de entitatea care exercită drepturile ce derivă din calitatea statului de acționar în companiile de comunicații, finanțarea '“ din acest punct de vedere, finanțarea integrală din fonduri extrabugetare a fost apreciată ca un element esențial al statutului de independență, procedurile de numire și revocare a conducerii, și incompatibilitatea între calitatea de membru al conducerii Autorității și calitatea de acționar, asociat sau membru în organele de conducere ale companiilor de pe piață, dar și sfera atribuțiilor și rezultatele concrete obținute, între care, de maximă importanță este existența și funcționalitatea ofertei de referință pentru interconectare', a mai adăgat vicepreședintele autorității naționale ANRC, Alexandrina Hîrțan.