.

Apple a vândut în primul trimestru al anului fiscal, perioada octombrie-decembrie, un număr de smartphone-uri mai mic decât anticipau analiștii și estimează venituri sub așteptări pentru primele trei luni din acest an, rezultatele cauzând scăderea prețului acțiunilor pe bursă cu până la 9,1%. Grupul a anunțat că a livrat 51 de milioane de smartphone-uri iPhone în primul trimestru al anului fiscal, în timp ce analiștii estimau 54,7 milioane de unități , potrivit Bloomberg, citat de Mediafax. Chiar și după ce a lansat în ianuarie iPhone prin intermediul celui mai mare operator telecom din lume, China Mobile, Apple a anunțat că se așteaptă la venituri de 42-44 miliarde de dolari pentru trimestrul în curs, în timp ce analiștii așteptau o prognoză de 46,1 miliarde de dolari.

Dacă Apple va raporta venituri mai mici decât 43,6 miliarde de dolari, rezultatul din ianuarie-martie anul trecut, va înregistra prima scădere trimestrială a veniturilor începând din 2003.

Veniturile și profitul Apple pentru trimestrul octombrie-decembrie, primul al anului fiscal în curs, au depășit, însă, așteptările analiștilor. Câștigul grupului american a stagnat față de anul trecut la 13,1 miliarde de dolari, 14, 5 dolari pe acțiune, în timp ce veniturile au avansat cu 5,7%, la 57,6 miliarde de dolari. Analiștii consultați de Bloomberg anticipau profit pe acțiune de 14,07 dolari și venituri de 57,5 miliarde de dolari.

Anul trecut, producătorul iPhone și iPad a raportat prima scădere a profitului din peste un deceniu.

Acțiunile Apple au scăzut cu până la 9,1% în tranzacțiile realizate pe platformele electronice după închiderea ședinței de luni a bursei din SUA. Cotația a închis ședința obișnuită de tranzacționare în urcare cu mai puțin de 1%, la 550,5 de dolari.

Gama de produse a Apple atinge un plafon în privința vânzărilor și evidențiază cât de important este ca directorul general, Tim Cook, să lanseze un nou produs, primul pentru grup începând din 2010, notează Bloomberg.

Rezultatele financiare indică posibila atingere a limitei pentru actualele produse, în urma concurenței smartphone-urilor și tabletelor lansate de rivali. Cook a declarat că vânzările din SUA au fost mai slabe decât așteptările, în parte din cauza popularității mai reduse a iPhone 5C, mai ieftin, care nu s-a dovedit la fel de popular precum modelul mai scump iPhone 5S.

Stagnarea vânzărilor sporește presiunea asupra companiei pentru noi lansări, care să repornească creșterea.

"Am văzut în ultimul an produse impresionante, dar sunt doar îmbunătățiri ale unor produse existente și nu neapărat o inovație semnificativă. Investitorii Apple vor noua chestie de succes - asta așteaptă oamenii", a declarat Jack Ablin, director de investiții la BMO Private Bank.

Apple nu a mai lansat un produs complet nou de la debutul iPad în 2010. Prima versiune a iPhone a fost introdusă în 2007. În lipsa unor noi lansări, Apple a mizat pe îmbunătățiri ale gamei actuale pentru a stimula cererea. Grupul a prezentat smartphone-urile iPhone 5s și iPhone 5c, precum și iPad Air și iPad mini la timp pentru a prinde anul trecut perioada de vânzări de dinaintea sărbătorilor, importantă pentru rezultatele financiare.

Grupul a vândut de asemenea, 26 de milioane de iPad-uri și 4,8 milioane de computere Mac în primul trimestru.

Vânzările iPhone, cea mai importantă sursă de venit pentru Apple, înregistrează o evoluție mai slabă decât piața la nivel global. Livrările iPhone au crescut anul trecut cu 13% la nivel global, iar piața a avansat cu 41%. Cota de piață a Apple a scăzut de la 19% la 15%, în timp ce rivalul Samsung a ajuns la 32%, potrivit datelor firmei de cercetare Strategy Analytics.