.

Mai toate veștile venite dinspre americanii de la Apple sunt peste măsură de pozitive, anunțând de regulă recorduri de vânzări. Așa s-a întâmplat cu recent lansatul iPad și acum cu IPhone 4. Știrile de gen Guiness Book vin parcă din altă lume, căreia nu-i pasă de recesiunea financiară globală, generată culmea tot de pe continentul nord-american. La celălalt capăt al ecuației financiare, Nokia se zbate nu numai pentru a-și păstra poziția de lider mondial, însă vede cum zilnic competitorii îi decupează cu frenezie bucăți consistente din piață. Nokia nu pare a avea resurse să-și revină și să atace eficient provocarea smartphone, unde Apple, Blackerry, Samsung și HTC i-au dat de peste un an șah mat. În schimb, revenind la oile noastre, Nokia deschide la București „primul Nokia Care Centre din Europa". Asta înseamnă după mine că americanii au ieșit deja din criză, europenii o traversează cu greu, iar noi ne gândim în continuare, cum să facem (legal) ca să le luăm banii salariaților de la stat și pensionarilor.

IPhone 4 bate toate recordurile în prima zi de vânzare

Noul iPhone 4 doboară recordul familiei de smartphone-uri Apple chiar din prima zi de vânzare, cu peste 600.000 de unități cumpărate în 24 de ore, bazate pe o campanie isteață de pre-comenzi. Cu toate acestea, Apple nu a ezitat ieri (16 iunie) să-și ceară scuze pentru o eroare software ce a blocat temporar sistemul de comandă online, dar și pentru oferta insuficientă. Compania a întârziat totodată termenul limită pentru onorarea comenzilor până pe 14 iulie, deși anunțase anterior livrarea telefoanelor până pe 2 iulie, în timp ce lansarea în magazine va avea loc pe 24 iunie. Totuși, consecințele marketingului Apple sunt că acțiunile sale au crescut cu aproape 3% în ședința de ieri pe NASDAQ (bursa de la New York), conform Reuters. Astfel, mezinul familiei iPhone ar putea întrece vânzările modelelor anterioare, dar și pe cele ale tablet PC-ului iPad, impunându-se drept un rival redutabil pentru ceilalți producători de pe o piață condusă încă de gigantul finlandez Nokia. Compania nord europeană a pierdut teren constant în ultimii ani pe segmentul smartphone și a anunțat deja, pentru acest an, vânzări sub așteptări la divizia de telefoane.

AT&T, operatorul ce oferă în exclusivitate iPhone 4 în SUA, a anunțat că a oprit sistemul de pre-comenzi și că va relua vânzările odată ce furnizorii își vor reconstrui stocurile. iPhone 3GS, modelul lansat în vara anului trecut, a depășit un milion de unități vândute în primele trei zile de la lansare. Analiștii consideră că iPhone 4 va depăși acest record, în principal datorită succesului terminalului mobil în rândul consumatorilor care vor să treacă la un smartphone, dar și datorită expirării abonamentelor pe doi ani încheiate de clienții care au cumpărat în 2008 cel de-al doilea model din familia iPhone. Unii analiști de piață consideră că iPhone 4 va continua să bată recorduri de vânzări dacă Apple va rezolva problema ofertei insuficiente, însă alte voci mai pesimiste avertizează că, dacă situația nu se va remedia curând, mulți clienți se pot orienta către alți producători de smartphone.

iPhone 4 va fi lansat în România de către Orange

Operatorul mobil Orange va lansa în România, în următoarele săptămâni, telefonul mobil iPhone 4, produs de Apple, conform anunțului oficialilor Orange. Utilizatorii pot primi detalii despre data la care va fi disponibil terminalul mobil, precum și despre oferta comercială, prin completarea unui formular disponibil pe pagina de internet www.orange.ro. Terminalul mobil iPhone, lansat în 2007, a devenit un standard pentru industria „telefoanelor inteligente", toți marii producători începând rapid să se orienteze și să se raporteze la modelul Apple. În 8 iunie, Apple a lansat cel de-al patrulea model al familiei iPhone, pe care va încerca, spre deosebire de modelele anterioare, să îl introducă rapid în cât mai multe țări, pentru a-și consolida poziția pe piața competitivă a smartphone. Orange România deținea, la finele primului trimestru din acest an, 10,8 milioane de clienți, iar veniturile obținute acest interval s-au ridicat la 237 milioane de euro.

Nokia revizuiește în minus previziunile financiare și pe Q2

Nokia a revizuit în scădere previziunile financiare pentru divizia de telefoane mobile și servicii, aferente trimestrului al doilea și anului 2010, din cauza concurenței intense și a impactului negativ al deprecierii euro. În trimestrul al doilea, mai mulți factori au influențat negativ afacerile Nokia într-o măsură mai mare decât s-a anticipat, anunță oficialii grupului finlandez. Între factorii negativi, Nokia identifică o concurență intensă, în special în cazul terminalelor de ultimă generație (smartphone), dar și trecerea la un mix de produse cu marje ceva mai scăzute. În plus, deprecierea recentă a monedei euro afectează costul produselor vândute de Nokia, cheltuielile operaționale și politica de stabilire a prețurilor la nivel mondial. Pentru trimestrul al doilea (Q2) din 2010, Nokia anticipează că vânzările nete ale diviziei de telefoane și servicii vor fi la nivelul minim al intervalului anticipat, poate chiar sub acest prag. Inițial, Nokia prognoza pentru trimestru al doilea vânzări cuprinse între 6,7 - 7,2 miliarde euro. Pentru acest an, Nokia estimează că volumul sectorului telefoane mobile va crește cu aprox. 10% comparativ cu 2009. Astfel, grupul previzionează o stagnare a cotei sale pe piața telefoanelor mobile în 2010, în funcție de volum. Cota deținută de grupul finlandez în funcție de valoarea telefoanelor mobile va scădea însă ușor, ca urmare a concurenței intense pe segmentul aparatelor performante și a modificării mixului de produse. Inițial, Nokia țintea o creștere ușoară a acestei cote. Profitul Nokia a crescut de peste două ori în primul trimestru din 2010, la 349 milioane euro, dar s-a situat sub așteptările analiștilor. Nokia a pierdut cote de piață relevante în fața concurenței echipamentelor sofisticate smartphone produse de către Apple, BlackBerry și HTC dar și din cauza pierderilor propriei divizii de rețele (Nokia Siemens Networks). Vânzările Nokia au urcat cu 3%, la 9,52 miliarde euro.

Cum mai stăm cu Nokia în România?

În România, Nokia a început la fabrica din Jucu (februarie 2008) producția de telefoane mobile ieftine pentru țările lumii a treia. Investiția în fabrica de lângă Cluj s-a ridicat la 60 de milioane de euro, aici lucrând circa 2.100 de angajați, cu un salariu mediu lunar echivalent în lei a 200 de euro. De curând, un zvon și câteva informații de presă vehiculau ideea că la Jucu s-ar pregăti noua etapă de intrare a Nokia în sfera smartphone. Însă, cu angajați plătiți la nici 20% din cota unui salariu mediu european noi nu credem că poate să fie vorba de așa ceva, nu în viitorul apropiat.

Totuși, românii au șansa să fie primii europeni ce beneficiază de serviciile Nokia Care Centre. Ce înseamnă asta? O destinație la parterul unui bloc de business, localizată undeva în zona din spatele Guvernului, pe o stradă puțin circulată, ce leagă două mari bulevarde ale Capitalei. Acolo veți putea fi serviți de către 8 angajați, cu program zilnic 10:00 - 20:00 (luni – vineri) și program redus sâmbăta, până în ora 16:00. Centrul dotat în stil minimalist are o valoare a investiției care nu ne-a putut fi dezvăluită de către oficialii companiilor partenere, însă afacerea e planificată să ajungă la break-even point (BEP) într-un an și jumătate, cu o cifră de circa 2500 de clienți pe lună în următorul semestru. Nokia România s-a asociat cu Euristic Partner în demersul de a oferi românilor: servicii de reparații standard, servicii post-garanție, serviciul de reciclare, servicii de suport Nokia Care, activarea serviciilor Nokia și vânzări de accesorii Nokia, asistență pentru aplicațiile Nokia, testări pentru aplicațiile de muzică, hărți, mesagerie și jocuri. Euristic Partner este unul dintre partenerii Orange pe piața din România.