.

În întreaga lume vor exista 124,8 milioane de utilizatori de transmisii TV pe telefoane mobile până în 2010, cu un moment de explozie în 2009, când lansările de rețele și disponibilitatea în piață a dispozitivelor vor atinge o masă critică, preconizează un studiu al Informa Telecoms and Media.

Studiul Informa, 'žMobile TV: Broadcast and Mobile Multimedia', dat publicității în mai 2005, prevede că în următorii câțiva ani, cele mai avansate rețele vor fi cele oferind servicii S-DMB (satellite digital mobile broadcast) și T-DMB (terrestrial DMB), care vor domina vânzările globale de terminale suportând transmisii TV datorită succesului lor pe piețele din Coreea de Sud și Japonia. Până în 2010 vor fi 18,11 milioane de abonați DMB tereștri, față de 15,02 milioane de utilizatori DMB prin satelit în toată lumea. Analiștii Informa mai spun că, în ciuda unui început lent, DVB-H (digital video broadcast for handhelds) va deveni formatul dominant din 2008, atingând niveluri semnificative în lume în 2010: 74,03 milioane de utilizatori, echivalent cu aproape 60% din toți utilizatorii de transmisii TV mobile.

În termeni de dispozitive, piața se estimează că va crește de la un total de 0,13 milioane unități în 2005 la 83,5 milioane în 2010. În comparație cu telefoanele mobile suportând video, vânzările de terminale cu capacitate de difuziune vor fi depășite în raport de 5 la 1 până în 2010.

În prezent industria TV mobilă începe să genereze interes dinspre multe sectoare ale industriei de difuziune și ale celei mobile, inclusiv din partea operatorilor mobili, producătorilor de terminale, rețelelor de televiziune și a furnizorilor de conținut. Cu toate acestea, încă rămân de rezolvat o serie de conflicte și probleme. Printre cele mai mari obstacole se numără legislația, capacitatea și planificarea spectrului. În acest sens, Connex și Orange România, cu recent lansatele servicii de TV pe mobile, fac pionierat nu numai pe piața românească, ci și la nivel european, relația lor cu CNA-ul fiind până acum presărată de amenzi și negocieri asupra definițiilor și incidenței legii audiovizualului asupra retransmiterii programelor TV în rețelele lor.

Autorii studiului Informa explică nuanțat: 'žÎn miezul industriei TV mobile stă lupta între rețelele de televiziune și cele celulare, miza fiind descoperirea soluției optime pentru ca toți jucătorii să beneficieze într-un fel, rezultatul fiind un model de business extrem de complex'. În ce măsură aceste rețele vor deveni concurente sau, dimpotrivă, complementare, va decide în cele din urmă soarta pieței. Colaborarea între actori este esențială pentru ca potențialul serviciilor TV interactive să fie exploatat. Deși au avut deocamdată un succes limitat în arena televiziunii digitale, serviciile TV interactive pot deveni potențial motorul serviciilor TV mobile și al generării de venituri.

Succesul mai depinde și de apariția unui conținut dezirabil, popular în rândul utilizatorilor finali, ceea ce va depinde de cât de repede vor adopta consumatorii serviciile și dispozitivele. Industria clar are nevoie să decidă ce formate vor funcționa în cazul utilizatorilor aflați în mișcare și ce servicii vor fi atractive pentru abonații mobili, ținând cont de actualele lor obiceiuri de vizionare. Aceasta, la rândul său, depinde de gradul de disponibilitate al unor terminale de calitate, care să ofere utilizatorilor un ecran mare, color și la rezoluție mare, o interfață de utilizator bună și o viață durabilă a bateriei.

Taxarea utilizatorilor pentru conținutul TV mobil nu a fost nici ea lipsită de scăpări. Felul cum se asigură posturile TV în aceste modele de transmisie influențează modul de taxare a conținutului TV, ținând cont că anumite posturi disponibile în prezent în spațiul televiziunii digitale sunt difuzate 'žla liber', în timp ce altele pot fi susținute prin publicitate. Fără îndoială că cele mai probabile scenarii de taxare prin abonament sau plata-per-vizionare vor fi mai ușor de implementat în parteneriatele cu operatorii mobili care au deja o relație de facturare cu utilizatorii finali, dar, spun autorii raportului, principiile de gestionare a conținutului în sfera difuziunii publice față de sfera mobilă sunt foarte diferite una de alta datorită anumitor criterii de diversitate și calitate impuse conținutului.

Nimic nu este mai limpede decât că pe mai toate piețele majore ale lumii televiziunea constituie o parte importantă a vieții zilnice a multor oameni, în timp ce penetrarea mobilă în termeni de populație a atins și pe anumite piețe chiar a depășit un nivel superior de saturație. Aceste două motive și viitoarea convergență a industriilor audiovizuale și mobile dau un potențial indisputabil televiziunii mobile, cu serviciile TV interactive și extinderea publicității ca primi factori ai unui succes.