.

La sesiunea de închidere a Conferinței

Internaționale 'ž3G Readiness', din 6 noiembrie 2002, intitulată 'žLeading the change', Robbie Ray Wright, Mobility

Marketing Director la Microsoft Europe - împreună cu Bernard Moscheni, Chief Executive Officer la Orange România,

au anunțat disponibilitatea telefoanelor mobile Windows Powered Smartphone '“ Orange SPV pe piața din România, în

primele luni ale anului 2003. Microsoft Windows® Powered Smartphone este o platformă software revoluționară pentru

telefoane mobile, ce permite o experiență superioară față de simpla comunicare prin voce. Tehnologia Smartphone

permite oamenilor să comunice, în mod plăcut, prin intermediul unor facilități inovatoare. La începutul anului

viitor, prin intermediul terminalelor mobile Orange SPV (Sound, Pictures, Video), bazate pe tehnologia Smartphone,

Orange România va pune la dispoziția clienților servicii de mesagerie multimedia, video streaming și acces la

informații diverse.

C@M: Stimate domnule Bernard Moscheni, vă rugăm să ne precizați care a fost strategia

de implementare a noului serviciu MMS pe piața românească și care sunt particularitățile acestuia.
Bernard

Moscheni: Am pornit de la ideea că vrem să atingem un segment distinct al consumatorilor - pasionații tehnologiei

de vârf, care își pot permite aceste standarde atât de ridicate. Serviciul nostru MMS este destinat utilizării

personale și profesionale de către clienții familiarizați, deja, cu servicii de înaltă calitate tehnică. În plus,

intenția noastră este să ne educăm clienții din România în spiritul evoluției către 3G. Serviciul nu poate fi

accesat decât de clienții ce au telefoane cu facilități multimedia, prin intermediul cărora pot trimite

fotografii, imagini, text, video și audio. Este un serviciu mai complex decât SMS-ul destinat clienților de masă,

dar la fel de ușor de utilizat. Strategia noastră a implicat și anumite studii referitoare la piața românească și

la reacția acesteia față de serviciul MMS, clarificând astfel segmentul de clienți vizat de noi, și anume clienții

orientați spre domeniul tehnologiei informației și al comunicațiilor.

C@M: Experiența Orange UK v-a ajutat

la implementarea strategiei pentru România?
B. M.: Rezultatele obținute de Orange în Marea Britanie au

constituit un punct de plecare pentru noi, dar întreaga strategie trebuie adaptată specificului local și

cerințelor de pe piața românească. Vom beneficia, de asemenea și de serviciile platformei Nokia care deține

telefoane compatibile MMS, Nokia fiind, de fapt, furnizorul infrastructurii MMS pentru Orange România.

C@M:

Cum credeți că a influențat campania de promovare a brand-ului Orange vânzările companiei și numărul de

clienți?
B. M.: În primul rând am vrut să clarificăm statutul Orange în România, după schimbarea de brand

petrecută în toamna anului trecut. Apoi ne-am axat pe ideea creării unei atmosfere deschise în jurul clientului,

de cooperare cu acesta tocmai pentru a arăta că noi punem accentul pe relația cu clientul. Pe de altă parte, a

trebuit să creăm o campanie pentru un singur brand apărut în urma preluării companiei Dialog România de către

Orange Corporate. De aceea, era nevoie de un mesaj extrem de concis, clar și direct, iar combinația de culori

negru-portocaliu este foarte elocventă pentru strategia de promovare a brand-ului nostru. În plus, noi am lansat

numeroase campanii de produse, programe specifice, divizia de mobile banking, în paralel cu extinderea lanțului de

distribuitori și de magazine. Au existat două etape de monitorizare a reacției clienților la adresa serviciilor

oferite de noi, prima dintre ele fiind făcută de către Orange Corporate, iar a doua de către compania locală,

pentru a stabili nivelul de percepere a brand-ului în rândul clienților. Am pus accent pe partea de conștientizare

și de identificare a brand-ului, ceea ce a dus la o creștere importantă a prezenței noastre pe piața românească de

telefonie mobilă ce a ajuns la 58%. Nu avem, deocamdată, o evaluare a numărului de clienți migrați de la alți

operatori sau a potențialilor clienți, dar important este faptul că am reușit într-un timp relativ scurt să ne

facem cunoscuți și să ne atragem de partea noastră noi categorii de clienți. Totodată, serviciile oferite de noi

duc la o fidelizare a clientului, iar acest lucru pozitiv și încurajator nu poate decât să ne bucure.

C@M:

Ținând cont de rapoartele companiei Orange, ne puteți spune care este raportul între serviciile prepay și cele

postpay?
B. M.: Noi mizăm mai mult pe serviciile prepay, în sensul că acestea dețin, în prezent, o pondere de

55%, tinzând către 60%, față de cele postpay în proporție de 45-40% chiar dacă cele postpay ne aduc un profit mai

mare deoarece au o valoare financiară mai ridicată.
C@M: Referindu-ne acum la planul internațional, în ce

măsură credeți că Orange România poate influența activitatea companiei France Telecom?
B. M.: Aș porni de la

ideea inversării rapoartelor, în sensul că Orange România ar fi putut fi afectată de problemele întâmpinate de

către France Telecom în această vară. Pe piața locală, însă, lucrurile s-au stabilizat și de aceea ne gândim la o

strategie pe termen lung pentru piața românească, în special pentru că aici am reușit o creștere importantă a

profitabilității. Important este faptul că am devenit o companie independentă și că nu mai avem nevoie de

împrumuturi pentru a ne dezvolta și chiar am ajuns într-o poziție financiară foarte puternică. Totodată,

rapoartele noastre arată că în cadrul întregii corporații internaționale, Orange România se află pe poziția a 4-a

în privința numărului de abonați și pe poziția a 3-a din punct de vedere al profitului net. La acest capitol,

suntem devansați doar de reprezentanțele Orange din Franța (locul 1 cu 18 milioane de consumatori) și Marea

Britanie (locul 2 cu 13 milioane de consumatori). Așadar, pot să vă spun că pentru România, 'žthe future is bright'

și că ne așteptăm la o creștere de 15% pentru anul viitor, puțin mai modestă față de cea de 22% înregistrată anul

trecut, fapt explicabil printr-o stabilizare a pieței.

C@M: Ținând cont de aceste succese, care va fi

strategia Orange România pentru anul viitor, când va avea loc liberalizarea pieței telecom românești?
B. M.:

Orange România vă propune o soluție alternativă pentru telefonia fixă, iar infrastructura noastră de fibră optică

va duce la o scădere de 30-35% a costurilor pentru compania noastră, dar și pentru clienți, ceea ce este,

categoric, un serviciu foarte atrăgător. Serviciile noastre sunt, deja, în faza de testare, așa că la începutul

anului viitor vor putea fi operaționale, chiar din ianuarie. Trebuie să specific faptul că nu numai clienții

Orange România vor putea beneficia de serviciile noastre, ci și alte categorii de utilizatori, pentru că noi nu

ne-am propus să devenim un operator alternativ, ci un competitor care stimulează piața pentru a oferi clienților

cele mai bune soluții. Strategia nostră implică și vânzarea de capacitate care va duce la atragerea de clienți de

la competitorii noștri.

C@M: Ce ne puteți spune despre terminalul SPV lansat recent de către Microsoft și

Orange?
B. M.: Este vorba despre un terminal profesional realizat de către compania Microsoft împreună cu

Orange Corporate care oferă servicii noi extrem de calitative, ecran color, SMS, WAP și Bluetooth. Lansarea în

România va avea loc anul viitor, iar până atunci credem că prețul de achiziție, care în prezent este de 300 euro,

va deveni mai atractiv la noi.

C@M: Care este mesajul Dvs. pentru clienții Orange?
B. M.: În primul

rând, trebuie să vă împărtășesc bucuria mea de a asista la o creștere a numărului de clienți, mai ales ținând cont

de faptul că un segment important a migrat către noi de la alte companii, datorită politicilor practicate de noi

în relația cu clientul. Mă refer aici la pachetele personalizate de servicii și de costuri prin care dorim să

îndeplinim cât mai exact cerințele clienților. În acest sens, am pregătit oferte speciale pentru sărbătorile de

Crăciun care includ numeroase facilități prin care dorim să le mulțumim clienților noștri pentru fidelitatea lor.

Sunt convins că aceștia vor adopta viziunea noastră despre un wirefree al comunicării și că vor aprecia soluțiile

noastre simple și directe de comunicare.