.

Business TV via satelit (BTVS) a depășit faza promisiunilor și a conferințelor de presă. Companiile se bazează din ce în ce mai mult pe televiziunea de afaceri prin satelit nu numai pentru a-și informa angajații, ci și pentru a-i pregăti, a-i asista și a-i asculta. Advance Auto Parts și firma de investiții Edward Jones, Volvo și Bank of America au fost printre primele companii care au decis că BTVS este o soluție utilă, economică și dinamică în derularea afacerilor lor.

Advance Auto Parts: pregătirea personalului și atragerea clienților
În viziunea distribuitorului american de componente auto Advance Auto Parts, clientul tipic pentru mentalitatea 'ždescurcă-te singur' este un bărbat sigur pe el și pasionat de mașini și sport. De aceea, când Advance Auto Parts (AAP) a decis să lanseze pentru clienți un canal TV propriu în magazinele sale, a adoptat un stil plin de imagini video sportive, cu celebrități, mașini și muzică. De exemplu, un segment de 30 de minute pe AAP Network include un interviu cu Kareem Adbul Jabbar de la NBA, o prezentare a noului Ford Mustang, o știre de pe CNN despre prețurile în creștere la benzină și o secvență despre frâne. Alături de reclamele AAP și testele practice, acestea alcătuiesc un pachet video croit pe măsura intereselor și disponibilității de a acorda atenție a bărbaților adepți ai ideii de a se descurca singuri.
Rețeaua operează trei canale permanente, dintre care două de divertisment în interiorul magazinelor și unul cu programe special proiectate pentru magazine noi. Acestea din urmă introduc clienții și membrii echipei AAP în magazinele recent achiziționate și ajută la construirea rapidă a mărcii pentru distribuitori ca noul magazin Advance Auto Parts. Programele sunt difuzate pe ecrane înalte de 1,2 metri, instalate și gestionate de Convergent Media, care asigură și programarea timpilor de satelit, operarea rețelei și suportul permanent. Pe scurt, AAP Network ajunge în peste 1.900 de magazine din 38 de state americane, care anual atrag un trafic de peste 1200 milioane de clienți.
AAPN a fost lansată în 1999, la un an după ce AAP a achiziționat Western Auto și Parts America. 'žEra imperios necesar să avem o rețea de comunicații care să țină legată o operațiune de distribuție atât de mare', declară directorul AAPN, Jack Fisher, citat de Via Satellite.

Pentru a concentra în același sistem mesajele destinate clienților și cele destinate celor 34.000 de membri ai echipei AAP, primii beneficiază de șiruri de monitoare TV pe tejghele, iar ultimii de receptoare ce pot fi selectate special pentru transmisia celorlalte două canale. Sistemul asigură, astfel, și confidențialitatea informaților interne. În privința conținutul programelor, la magazinul model al AAP din Roanoke (VA) sunt produse frecvent materiale de companie, RMS Networks produce emisiuni cumpărate de la ESPN, CNN/Sports Illustrated și NASCAR, iar reporterul de teren de la ESPN, Doug Dunbar, găzduiește materiale originale. Acestea sunt completate de reclamele AAP și ale furnizorilor săi și de spot-ul ocazional al serviciului public, alcătuind 40% dintr-o secvență de programe cu durata de două ore ce rulează continuu pe ecranele din magazin.
Și canalul de companie, și cele din magazine sunt codate și transmise de la Roanoke pentru distribuția digitală prin satelit. Totul se petrece timp de 13 ore pe zi, 363 de zile pe an, deoarece AAPN păstrează orarul magazinelor AAP de pe tot teritoriul Statelor Unite.

Bank of America: cunoașterea înseamnă putere
'žKnowledge Channel' sună frate cu Discovery Channel, doar că se referă la rețeaua BTVS privată a Bank of America, o rețea ce ajunge în 900 de locații din întreaga lume. Lansat în 1998, Knowledge Channel a fost răspunsul băncii la fuziunea cu NationsBank. Mulțumită acestei tranzacții, Bank of America s-a trezit cu peste 143.000 de angajați care trebuiau informați, pregătiți și motivați. Aceștia erau răspândiți în 4.000 de locații din 21 de state americane și 37 de țări.
De ce BTVS? 'žAm văzut că multe companii alegeau această soluție, mai ales companii globale ca noi. Pentru noi, educația la distanță și comunicațiile prin satelit sunt soluții bune', sintetizează Benson Chan, vicepreședintele pe training și dezvoltare la Bank of America.
Din când în când, Knowledge Channel este administrat de Convergent Media Systems. Aceasta a conceput Knowledge Channel ca o soluție la cheie: un studio automat VIPER (Virtual Interactive Production EnviRonment) și un studio de producție TV complet echipat, ambele la sediul central al băncii, în Charlotte (NC). În prezent, conținutul de pe Knowledge Channel este produs de oamenii de la Bank of America, distribuția și suportul tehnic fiind asigurate de Convergent.
Pe Knowledge Channel nu veți vedea conținutul sclipitor preferat de AAPN. Scopul BTVS-ului de la Bank of America este mai degrabă de a informa decât de a amuza. Telespectatorii primesc prezentări ale unor noi produse, cursuri de pregătire și prezentări în timp real ale conducătorilor băncii. Este vorba despre un business TV pus pe treabă, care transmite mesajul către angajați și încă foarte repede. Informația ajunge în toate locațiile în același timp.
'žȘefii de departamente trebuie să distribuie informația rapid. Nu au timp să călătorească pentru a livra mesajul, nici măcar de memo-uri sau e-mail. Au nevoie de timp real', comentează același Benson Chan. În același timp, Knowledge Channel pune capăt durerilor de cap legate de training, atât în termeni de coordonare a orarelor instructorilor și studenților, cât și de găsire a unui spațiu de cursuri. 'žAm eliminat problema alergatului între mai multe locații. Tot ce rămâne este să programăm timpii de satelit și de vizionare la sedii', punctează vicepreședintele Bank of America.

Edward Jones: Cum să rămâi în avangardă
Cu peste 9.000 de birouri răspândite pe teritoriul Statelor Unite și al Canadei, a-și păstra reprezentanții investiționali la zi cu informația este un interes major pentru Edward Jones. De aceea, compania a implementat - cu ajutorul Enliten Management Group - propria rețea BTVS prin Telstar 7.
'žDirectorul executiv John Bachmann ținea, de la mijlocul anilor '˜80, să poată comunica consistent și în timp util cu fiecare birou', povestește administratorul de rețea de la Edward Jones, Steve Clement. 'žFilosofia sa era atunci, ca și acum, că nu poți câștiga în baza tehnologiei, dar poți fi înfrânt fără ea'.
Această viziune a dus în 1989 la lansarea unei rețele BTVS la Edward Jones, care a înlocuit 'žun sistem de distribuție a casetelor video ce devenise împovărător, complicat și greoi', își amintește Clement.
Programul BTVS de la Edward Jones este cel puțin ambițios: în jur de 400 de programe anual, cu durată între 5 și 55 de minute. În plus, au fost conectate două centre de training din Tempe și St. Louis, astfel că reprezentanții investiționali, oriunde ar fi, simt că sunt pregătiți de experți din propriul domeniu. Cine se uită și la ce?
'žFolosim rețeau pentru comunicare atât cu audiența internă, cât și cu clienții', declară Clemens. 'žMajoritatea programelor în direct sunt interne și au scopul de a-i ține la curent pe reprezentanții noștri de investiții pe probleme ce afectează piețele de investiții și despre ce trebuie să vorbească cu clienții lor pentru a furniza servicii mai bune'.
Tot el afirmă că rețeaua BTVS a devenit parte integrantă din mentalitatea firmei, ca mijloc de comunicare vital, nu ca o simplă televiziune sau program video.
Printre avantajele aduse de BTVS se numără 'žabilitatea de a adresa mesaje unor grupuri diferite din organizație în baza necesităților lor; fixarea strategiilor de training, susținerea eforturilor de impunere a mărcii și asigurarea în timp util a informațiilor bursiere interne și externe'.
Edward Jones urmează să extindă la nivel global rețeaua pentru a acoperi în total 25.000 de sedii.
Integrarea birourilor europene în cultura companiei este unul din obiectivele extinderii, cu provocările ei în materie de diferențe culturale și de limbă, costuri per locație și logistică.
Administratorul de rețea ia în calcul și migrarea unora din căile de comunicație de date și video ale firmei pe legături terestre de mare capacitate, rezultând într-o abordare hibridă a BTV: unele elemente vor fi difuzate prin satelit, altele prin căi terestre, în timp ce conținutul bazat pe IP va folosi oricare din capacitățile disponibile. Edward Jones mai declară că întoarcerea investiției justifică din plin investițiile sale în BTVS.

Volvo: Menținerea excelenței
Dacă o companie auto a depins vreodată de reputația sa în materie de calitate, aceasta este Volvo, un nume pe care mulți îl echivalează cu automobile serioase, sigure și solide. Este motivul pentru care Volvo Cars din America de Nord a instalat - cu ajutorul Convergent Media Systems și Hughes Network Services - o rețea BTVS Venstar (Volvo Enterprise Network) în 400 de locații din America de Nord.
Scopul Venstar este să asigure eficient și repede pregătirea și comunicațiile de firmă pentru oamenii de vânzări, tehnicienii și directorii Volvo.
Lansată în mai 2001, Venstar are studioul de difuzare în Rockleigh (NJ) și transmite 24 de ore din 24, 7 zile pe săptămână, cu training în direct în zilele de lucru de la 9.00 dimineața la 8.00 seara.
'žInițial am luat în calcul această soluție pentru necesitățile noastre tot mai mari de training', explică Randy Smith, directorul de difuzare de întreprindere al Volvo.
'žAcum și celelalte departamente de la Volvo au descoperit potențialul comunicațiilor prin Venstar și nu văd cum i-am putea opri'.
Pentru instruirea propriu-zisă, Venstar folosește un sistem interactiv One Touch KnowledgeSite Classroom.
Acesta permite prezentatorilor să comunice prin video și date cu clasele de cursuri aflate la distanță și dă studenților posibilitatea de a răspunde testelor grilă cu ajutorul propriilor One Touch Interactive Touchpad.
Într-o clasă aflată la un distribuitor se află, de obicei, un studio dotat cu echipamente video și multimedia.
Sesiunile la tastatură se desfășoară similar ajutorului audienței în emisiunile 'žVrei să fii milionar', datele fiind procesate de un server central.
Aceste sesiuni pot fi în direct sau înregistrate. Sesiunile care presupun răspunsuri verbale sunt, bineînțeles, întotdeauna în direct. Pentru primirea semnalului video și audio, fiecare reprezentanță Volvo folosește conexiuni DirectPc via GE4 - satelitul folosit și de compania mamă Ford (pentru rețeaua Fordstar).
Datele de la distribuitori trec prin rețeaua existentă VSAT dintre distribuitori și companie, folosind conexiuni bidirecționale cu capacitate mai mare și un alt satelit.
Beneficiile de pe urma Venstar sunt numeroase pentru Volvo: reducerea costurilor de călătorie și a spațiilor de școlarizare, păstrarea la locul de muncă a personalului de reprezentanță pe durata pregătirii și asistarea distribuitorilor cu informații despre avansări și promovări pe măsură ce acestea devin disponibile.
Pe viitor, Volvo întrevede posibilitatea de a adăuga noi canale, în funcție de cererea dinspre reprezentanțe.