.

Cele mai multe dintre companiile telecom românești se prezintă în fața clienților ca

furnizoare de 'soluții integrate de comunicații'. Cât de departe este această recomandare de adevăratul înțeles al

conceptului profesional telecom vom încerca să argumentăm în rândurile următoare.
Soluțiile integrate de

comunicații sunt soluții convergente ce integrează vocea fixă și mobilă cu soluțiile de transmisii de date fixe și

mobile. Peste toate tronează Calitatea.
Ce să află în spatele acestei strategii de succes? Care sunt

deosebirile fundamentale dintre companiile eficiente și celelalte companii? Unde și cum apare diferența ce separă

liderii de piață de celelalte companii telecom? Au companiile telecom strategii sau ele doar reacționează la

mișcările pieței?

Connex Meeting Call
C@M: Cum funcționează serviciul Connex Meeting Call și care sunt

avantajele acestuia pentru o companie?
Alexandru Hurdubaie: Connex a lansat serviciul Meeting Call în luna

decembrie 2003, acesta fiind o premieră pe piața românească. Este vorba despre un serviciu de conferință dedicat

pieței de business ce utilizează telefoanele mobile. Funcționează destul de simplu - în interiorul unei companii

se pot defini mai multe grupuri care au nevoie să schimbe informații, să stabilească întâlniri săptămânale sau

zilnice, operaționale sau de management. Se aloca câte un număr distinct pentru fiecare grup, iar administratorul

grupului gestionează întregul proces prin intermediul unei interfețe web prietenoase. Grupul poate să fie de

minimum 4 persoane și de maximum 16. Această soluție de comunicații a fost concepută pentru a se adresa unor

verticale diverse de piață, cum ar fi construcțiile, forțele de vânzare, agențiile de brokeraj, agențiile de

asigurări, firmele de distribuție, în general firme care au nevoie zilnic de comunicare.
Avantajul major al

soluției este că reduce substanțial costurile, chiar și pe cele care nu țin strict de comunicații, și mă refer

aici la costurile operaționale ale oricărei companii care, de obicei, cheltuiește foarte mulți bani pentru a aduce

împreună oamenii într-o locație comună. Soluția funcționează nu doar la nivel național, dar și la nivel

internațional, pentru că se bazează pe standardele GSM. O parte din membrii grupului se pot afla și în

străinătate, pentru că, având serviciul de roaming activat, soluția funcționează indiferent de locația

utilizatorilor. Așadar, ca membru al unui astfel de grup, un director care călătorește deseori în străinătate își

poate coordona activitatea companiei fără nici o restricție din punctul de vedere al comunicațiilor.
Un alt

avantaj este că vorbim de un tarif pentru o singură convorbire, deoarece tariful nu se mărește în funcție de câți

membri iau parte la convorbire.
Avem un singur tarif pentru un minut de convorbire. Așadar, cu cât sunt mai

mulți membri într-un grup, cu atât soluția este mai eficientă pentru o companie. Soluția se poate personaliza și

se pot defini diverse grupuri, în funcție de necesitățile companiilor.
La avantaje trebuie să mai precizez

faptul că serviciul Meeting Call este un substitut pentru soluția clasică de ședință ce presupune adunarea

participanților într-o locație fixă, cheltuieli și timp de transport, cazare și toate acestea constituie

întreruperi destul de mari în activitatea unei companii. Un alt avantaj ar fi cel legat de disponibilitatea

internațională. Știm că în zilele noastre un director de companie are nevoie de foarte multe ore pentru a călători

în interes de afaceri, și cu această soluție poate face acest lucru rămânând în contact cu restul organizației.

C@M: Care sunt clienții pe care i-ați câștigat pentru acest serviciu?
Alexandru Hurdubaie: Sunt clienți

din zona de distribuție și transport. Deocamdată, este un serviciu nou și suntem în etapa în care piața românească

se familiarizează cu avantajele pe care le oferă o astfel de soluție companiilor.

C@M: Meeting Call este

inclus într-o suită de servicii sau este oferit ca o soluție independentă de lucru?
Alexandru Hurdubaie:

Soluția va fi extinsă cu câteva îmbunătățiri pe care le vom aduce în timp. Atenția noastră se îndreaptă și către

evaluarea soluției de push-to-talk.

C@M: Nu ajungem din nou la tehnologia walkie-talkie în direcția

aceasta?
Alexandru Hurdubaie: Ba da, dar tocmai de aceea noi am început cu soluția Meeting Call, pentru că

important e ce nevoie de comunicații este satisfăcută și nu neapărat cum. Nu tehnologia e importantă, ci eficiența

în rezolvarea nevoii de comunicații. Vor urma câteva facilități suplimentare pentru serviciul Meeting Call.

Calitatea
al cincilea element
C@M: Serviciile pentru clienții corporate se pot combina și personaliza,

în funcție de compania ce solicită Connex ca integrator de comunicații?
Alexandru Hurdubaie: Din 2003, Connex a

făcut o declarație extrem de clară în direcția aceasta și am fost primii care am lansat atât conceptul, cât și

sintagma de soluții integrate de comunicații. Din perspectiva Connex, soluțiile de comunicare integrată înseamnă

voce mobilă, voce fixă, date mobile și date fixe și toate aceste componente acompaniate de garanția unor parametri

de calitate pentru serviciile pe care le oferim. Vreau să punctez al cincilea element, calitatea, pentru că, din

2003, după liberalizarea pieței serviciilor pentru corporații au apărut foarte multe firme mici care au oferit

soluții de acces internațional peste protocolul de acces Internet, cunoscute ca VoIP.
După evaluări și teste

tehnice, Connex a decis să nu meargă pe soluții de VoIP. Am considerat că atunci când vorbim cu o companie,

necesitățile ei se îndreaptă și în sfera calității serviciilor, pentru că dincolo de utilizarea internă a

serviciilor de comunicații, la rândul ei orice companie are clienți, are parteneri, furnizori etc și are nevoie de

o anumită calitate pe care să o poată oferi. Este vorba de o garanție a credibilității unei companii în relația cu

partenerii ei de afaceri.

C@M: Există o transpunere reală a parametrilor de calitate pe care Connex le

respectă?
Alexandru Hurdubaie: Da, există. În contractul de servicii integrate există o anexă specială care se

numește Service Level Agreement (SLA), un termen destul de împământenit în industrie, și prin care se garantează

anumiți parametri de calitate. Așa cum vă spuneam, există 4 componente - voce mobilă și fixă, date mobile și fixe

- și Calitatea - acest al cincilea element pe care noi punem un accent foarte mare.

C@M: Ați analizat

competiția pe această gamă de servicii, care sunt concluziile și unde apar avantajele unice ale soluției

Connex?
Alexandru Hurdubaie: Într-adevăr, am analizat competiția și ceea ce vă pot spune este că Meeting Call

reprezintă un serviciu unic în România, deoarece noi oferim și partea de mobilitate. Concret, depășește limitele

obișnuite ale unei întâlniri care până acum trebuia să se realizeze într-o anumită locație, la o anumită oră.

Există pe piață câteva soluții, dar toate necesită apartenența la o anumită locație fizică.
Noi am vrut să

rupem această rigiditate și am construit prima soluție care funcționează prin intermediul telefonului mobil. Mai

există soluții de videoconferință, dar și acestea sunt legate de locație și, mai mult decât atât, nu sunt în

premisa clienților. Sunt câțiva clienți mari pe piață, precum Guvernul ce are anumite soluții de videoconferință,

dar mai există pe piață și câțiva competitori ai Connex ce oferă soluții alternative, însă în propriile lor

locații.
C@M: Ce costuri implică folosirea serviciului Meeting Call?
Alexandru Hurdubaie: Unul din

avantajele soluției este că funcționează pe infrastructura GSM, așa încât din perspectiva clientului nu există

costuri suplimentare. Acesta se abonează la serviciu, dar nu trebuie să cumpere un telefon cu facilități speciale,

pentru că soluția funcționează pe orice telefon GSM. Inteligența serviciului propus de noi rezidă în rețea, și nu

în terminal. Există multe sisteme în spatele serviciului, dar acestea sunt incluse în infrastructura Connex.

Dacă ar fi să comparăm soluția propusă de Connex și soluția de tip Push-to-talk, unul din dezavantajele

serviciului push-to-talk rezidă în faptul că necesită un telefon specializat. Mai mult, nu există deocamdată un

standard care să stipuleze specificațiile pentru telefoanele compatibile Push-to-talk și în plus există probleme

de interoperabilitate între telefoanele disponibile pe piață în acest moment. În soluția Meeting Call, toată

investiția se regăsește în infrastructura Connex, așa încât nu e nevoie de o investiție a clientului în noi

telefoane.

CONNEX Frame Relay Internațional
C@M: Care este avantajul competitiv care face din serviciul

Frame Relay Internațional unul din atu-urile Connex pentru dezvoltarea gamei de soluții integrate de comunicații

adresată segmentului de business?
Alexandru Hurdubaie: Frame Relay Internațional vine în completarea

serviciilor de date pe care le oferă Connex și face parte din pachetul de servicii integrate. Practic, soluția

adaugă o deschidere internațională pentru utilizatorii de transmisii de date din zona corporate.
Noi oferim

deja de 3 ani soluția de Frame Relay Național. E o soluție care din punct de vedere al caracteristicilor tehnice

este superioară soluțiilor bazate pe IP, datorită implementării pe nivelul 2 al modelului ISO/OSI și

infrastructuri multiservice (ATM) folosite. Soluția permite funcționarea optimă a aplicațiilor care au necesități

sporite de securitate și disponibilitate, asigurând totodată posibilitatea de a răspunde unor nevoi sporite de

trafic pentru intervale scurte de timp.
Avem clienți destul de mulți și importanți în zona de Frame Relay

Național, iar soluția de Frame Relay Internațional a pornit ca o completare firească pentru că o parte din

clienții existenți făceau parte din companii multinaționale sau își desfășurau o parte importantă a afacerii cu

clienți din străinătate. Așadar, Frame Relay Internațional este o dezvoltare și o îmbunătățire a soluției Frame

Relay Național.

C@M: Care sunt clienții serviciului Frame Relay Internațional?
Alexandru Hurdubaie:

Între clienții de Frame Relay se regăsesc nume mari dintre companiile românești. Aș menționa Raiffeisen Bank,

Romatsa, Banca Italo-Romena, Coca-Cola, Electrica și lista poate continua.
C@M: Ați făcut un studiu care v-a

conferit datele necesare configurării unei serii de cerințe ale acestui serviciu, sau soluția tehnică este oferită

clienților, care urmează să descopere singuri avantajele acestui instrument de business?
Alexandru Hurdubaie:

Frame Relay Internațional este o îmbunătățire a soluției existente, deci practic, în momentul de față am oferit

posibilitatea de a avea frame relay și în străinătate. În acest sens am semnat un acord cu Cable & Wireless, un

carrrier internațional important care ne permite să oferim serviciul în proporție de 90% oriunde în lume.

C@M: În ce măsură scad costurile de comunicații prin folosirea noii soluții în comparație cu cea

inițială?
Alexandru Hurdubaie: Cred că e impropriu să comparăm versiunea de Frame Relay Național cu cea de

Frame Relay Internațional pentru că practic cea nouă adaugă un element care lipsea în versiunea națională, și

anume conectivitatea internațională. Ca serviciu se adresează în special companiilor mari, celor care fie sunt

parte din multinaționale, fie au relații de business cu companii din străinătate, cum ar fi băncile, companiile de

asigurări, firmele de producție cu capacități de producție în România. Sunt în general firme care au birouri în

mai multe țări și care au un trafic voluminos de date, și au necesități de securitate și disponibilitate sporite.

Soluțiile de date pe care le oferim în zona de segment corporatist folosesc sisteme simple de controlat. Astfel am

renunțat la modelele de transport cu trafic pentru că atunci când există un număr de megabiți incluși pentru

companii apar probleme de gestionare a acestor megabiți. E un prag psihologic important și adaugă complexitate în

managementul nevoilor de comunicații pe care le are clientul și la bugetul pe care acesta îl deține.
Mai mult,

cele 2 soluții frame relay de la Connex au trafic nelimitat. Se face doar un abonament lunar și totul se reduce la

un angajament pe care îl face compania, în funcție de dimensiunea, interesele strategice pe care le are cu

partenerii internaționali sau dacă face parte dintr-o multinațională. Important este dacă o companie se decide sau

nu în privința apelării la o astfel de soluție, în funcție de beneficiile pe care le poate ea aduce și raportat la

costurile pe care le implică. Adaug că este o soluție implementată cu ajutorul echipei noastre tehnice, o soluție

dezvoltată în interiorul Connex și pentru care avem un partener internațional ce asigură legăturile

internaționale.
C@M: Cum apreciați nivelul tehnologic al infrastructurii Connex și pregătirea echipei Connex

care trebuie să facă față provocărilor prezentate în preambul la Congresul GSM de la Cannes?
Alexandru

Hurdubaie: Începand cu anul 2001, în premieră mondială, Connex era primul operator GSM care a trecut la

implementarea unei soluții ATM pentru rețeaua de transport. Era o decizie strategică luată de Connex în favoarea

infrastructurii ATM, asigurată de Nortel, lider în zona de ATM. Avantajul major este utilizarea unei rețele

multiservice capabilă să asigure parametri independenți de calitate atât pentru voce, cât și pentru date, care

circulă în formă pachetizată pe această infrastructură.
A fost o decizie vizionară care a dat o direcție pe

termen lung în vederea pregătirii rețelei pentru ceea ce înseamnă tehnologia 3G.
Mai mult, dincolo de

elementele de rețea, personalul tehnic Connex participă și este la curent cu toate manifestările și congresele de

specialitate, iar la Cannes - punctul de referință pentru tehnologia GSM - Connex este prezent întotdeauna cu o

echipă din sectorul managerial și cel tehnic. Sunt specialiști care se duc acolo pentru a se documenta în privința

celor mai noi soluții și astfel suntem în linie directă cu cele mai noi tendințe, păstrându-ne poziția de lider pe

piața din România.