.

Un sondaj Canalys efectuat online în aprilie 2007 pe un număr de peste 2.000 de adulți utilizatori de telefoane mobile, angajați, din Franța, Germania, Italia, Spania și Marea Britanie a descoperit că:

- 51% dintre utilizatori au arătat interes pentru serviciile de televiziune mobilă, însă solicită o gamă diversă de conținut;

- consumatorii sunt mai receptivi la serviciile ce includ reclame în preajma anumitor locații, decât la programele TV;

- 62% ar fi util să aibă serviciu de navigare prin satelit în telefonul mobil;

- aproape jumătate dintre posesorii de iPod-uri vor lua în calcul Apple atunci când își vor achiziționa un nou telefon mobil.

Deținătorii de iPod-uri percep Apple
ca un furnizor de telefoane mobile
Intervievaților li s-a cerut să precizeze cât de dispuși ar fi să aleagă diferite branduri pentru viitoarele lor telefoane mobile. Deloc surprinzător, Nokia a ieșit pe primul loc, aproape jumătate dintre subiecți acordându-i cel mai ridicat punctaj, iar 84% dintre subiecți spunând că ar prefera să nu se orienteze spre alt brand. Nokia a fost urmată, la distanță, de Sony Ericsson, iar apoi, la mică distanță Samsung și Motorola. Apple a fost menționat undeva la jumătatea clasamentului, după LG, dar înaintea furnizorilor de telefoane inteligente ca RIM, HP și Palm.

Interesul pentru televiziune mobilă
se regăsește în buzunare

Undeva sub jumătate dintre subiecți au declarat că nu sunt interesați să urmărească nici un tip de program TV pe telefonul mobil, chiar dacă serviciul este oferit gratuit. Faptul că 51% dintre subiecți și-au manifestat un oarecare interes poate fi încurajator pentru operatorii care planifică implementarea unor asemenea servicii. Întrebați fiind de ce tipuri de programe TV mobile ar fi interesați, comsumatorii au avut răspunsuri diverse, astfel încât este puțin probabil să existe o așa-numită killer-application în această direcție. Aceasta indică necesitatea stabilirii unor parteneriate diverse pe conținut, dar și a mai multor modele de taxare, care implică mai multă complexitate pentru utilizatori și mai multe eforturi din partea operatorilor în dezvoltarea acestor servicii.

Evenimentele TV live, relatările sportive sau reality show-urile par a fi cel mai popular tip de conținut pentru serviciile de TV mobil și pe care 29% dintre subiecți le-ar urmări. 23% dintre ei ar urmări conținut legat de hobby-urile lor sau de interes personal pe care nu l-ar putea avea acasă, iar o proporție similară s-au arătat interesați de posibilitatea de a avea acces la exact aceleași canale pe care le au și acasă.

15% s-au arătat interesați să vizioneze imagini video de pe web site-uri precum YouTube, în timp ce unui procent de 14% le-a plăcut ideea de conținut al cărui loc poate fi schimbat și pe care l-au înregistrat deja acasă.

Cât privește durata conținutului, s-au observat nivele similare de interes pentru clipurile scurte, pentru programele de jumătate de oră, dar și pentru filmele de lungă durată, deși factorul timp și constrângerile legate de durata bateriei telefonului mobil îngreunează posibilitatea vizionării filmelor lungi.

Peste 40% dintre cei care sunt deja utilizatori frecvenți ai YouTube au declarat că ar urmări un conținut similar și pe telefonul mobil, manifestând un interes mai mare pentru toate tipurile de conținut TV mobil.

Pentru operatori marea întrebare este cât de mult vor fi dispuși consumatorii să plătească pentru asemenea servicii. Utilizatorii YouTube pot fi interesați de acest serviciu, dar ei sunt obișnuiți să acceseze gratuit conținutul video. Specialiștii de la Canalys semnalează și faptul că cei care cheltuiesc deja o sumă mare de bani pe serviciile pay-TV acasă nu pot fi neapărat contorizați și ca plătitori pentru serviciul de televiziune mobilă. Cu toate acestea, interesul pentru mobile TV este cel mai ridicat în gospodăriile în care se cheltuiește mai mult pe pay-TV și mai scăzut în rândul celor care au doar un serviciu free-to-air. Cei care cheltuiesc mai mult pe pay-TV sunt interesați, însă, mai degrabă să aibă acces mobil la conținutul pentru care au plătit deja fie că au aceleași canale disponibile pe telefon, fie prin trecerea conținutului de pe dispozitivele de acasă pe telefon. În aceste condiții este greu să ne imaginăm că operatorii vor oferi acces mobil, ieftin, la toate aceste canale.

Navigarea mobilă prinde teren
În ciuda actualei asocieri a televiziunii cu reclamele, rezistența la un serviciu de televiziune mobilă ce se bazează pe publicitate, dar altfel oferit gratuit utilizatorilor, a fost destul de mare. Utilizatorii sunt mult mai încântați de perspectiva în care vor avea GPS pe telefonul mobil, mai degrabă decât mobile TV. Astfel, 62% dintre subiecți s-au arătat de acord cu ideea că ar fi util să aibă navigare prin satelit încorporată în telefonul mobil, cu un procent chiar mai ridicat în rândul celor care dețin deja un sistem de navigare sau sunt șoferi de meserie.

Așadar, ideea este că operatorii trebuie să se gândească bine înainte de a suprapune anumite servicii de conținut care nu și-au dovedit utilitatea peste aplicațiile pe care consumatorii le acceptă ca fiind utile și de valoare.

Articol apărut în COMUNIC@ȚII MOBILE - Revista afacerilor Telecom @ Mobile Media. ANUL IX - NUMĂRUL 78 - septembrie 2007

Comandați online ediția print a revistei COMUNIC@ȚII Mobile: