.

Google și furnizorul de servicii de outsourcing Capgemini au format un parteneriat în jurul suitei de aplicații găzduite Google Apps, au anunțat ambele companii, pe 10 septembrie. Anunțul este considerat de analiști ca un pas major pentru dezvoltarea pieței SaaS (software oferit ca serviciu prin Internet).

Capgemini oferă serviciile de suport pentru infrastructură și aplicații desktop  pentru clienții companii ai pachetului Google Apps Premium Edition, care, achiziționat independent, costă 50 USD/an per utilizator. Capgemini va fi și reseller al Google Apps. Serviciile desktop ale Capgemini includ gestiunea livrărilor, gestiunea tranzițiilor, integrare, instalări și upgrade-uri de medii standard de operare, servicii de ghișeu de prima și a doua linie și auto-service. Un element important al serviciilor Capgemini este, în cazul de față, arhivarea și stocarea e-mail-ului pentru conformarea la reglementări. Google însuși nu oferă acum aceste servicii, deși este în curs de a achiziționa compania Postini, ce oferă acest set.

Anunțul reprezintă un nou pas al Google pe piața serviciilor desktop pentru companii, cu implicații potențial semnificative pentru piața de servicii IT, care se remodelează sub influența programelor software oferite ca servicii online (SaaS - software as a service).

"Există câteva aspecte care fac Google Apps foarte atractive pentru marile întreprinderi", comentează analiștii Ovum, David Bradshaw și Dominique Raviart, într-o notă de cercetare. "Mai întâi, Google Apps le vor scuti de ciclul de upgradare. Nu va mai fi nevoie ca partea hardware, sistemele de operare, serverele și programele de pe desktop să fie upgradate la ultima generație de aplicații de birou - tot ce trebuie sunt desktopuri cu o conexiune la rețea și browserele. Chiar dacă ai externalizat aceste părți către cineva cum e Capgemini, tot plătești pentru ele și tot ai parte de problemele inevitabile pe care le produc - de exemplu necesitatea de a upgrada desktopurile mai vechi pentru a suporta Vista și Office 2007. Următorii 2-3 ani oferă o fereastră de oportunitate pentru Google Docs și serviciile concurente din cauza upgrade-ului la Vista/Office 2007."

Analiștii enumeră și câteva dezavantaje ale aplicațiilor oferite de Google. Întâi, acestea nu oferă toată funcționalitatea pe care o oferă aplicațiile de la Microsoft și de la IBM. Procesorul de text, în special, este oarecum simplist. În al doilea rând, la Google Docs nu există nici o capabilitate off-line, iar majoritatea utilizatorilor de laptop e de așteptat că vor dori să editeze documente în timpul deplasărilor. Al treilea dezavantaj,  lipsa oricărei funcții de editare grafică/ prezentări, a fost rezolvat de Google prin lansarea, pe 18 septembrie, a unei versiuni beta de modul de prezentări. "Principala noastră obiecție e că Google s-a mulțumit să preia modelul actual de documente - cu module separate de procesare text, tabele și grafică/ prezentări. Cred că suntem pregătiți pentru ceva mai bun", spun analiștii Ovum.

Din perspectiva serviciilor IT, anunțul este important atât pentru Capgemini, cât și pentru industrie ca întreg. Pentru Capgemini, ale cărui servicii de suport desktop sunt adresate organizațiilor cu foarte mulți utilizatori care au aplicații fie de la Microsoft, fie de la IBM, Google Apps devin o a treia linie de servicii. "Aceasta este atât o mișcare ofensivă, de capturare a unei cote de piață în fața competitorilor mai lenți, cât și defensivă - dacă serviciile tale vor fi canibalizate de noi oferte, mai bine să fii primul cu noile oferte", apreciază Ovum.

Furnizorii de outsourcing câștigă o parte importantă a veniturilor din faptul că ajută companiile să-și administreze și să-și mențină software-ul din interiorul companiei. Această afacere e amenințată dacă un număr semnificativ de întreprinderi încep să folosească software de-a gata de la furnizorii Internet, susțin și analiștii de la Gartner. "Capgemini nu s-ar alia cu Google, riscând să-și strice relația cu Microsoft, dacă nu ar cunoaște interesul real al clienților săi multinaționali pentru inițiativele legate de aplicații ale Google", comentează Ben Ping, analist Gartner, ce prevede o creștere de 25% a pieței SaaS, până în 2010.

Ca implicații pentru industrie, analiștii Ovum observă că, de obicei, contractele de outsourcing și de servicii IT în general nu se fac pentru tehnologii de ultimă oră, ci pentru cele consacrate, deja foarte bine cunoscute. "E o veste bună pentru clienți faptul că furnizori gen Capgemini explorează tehnologii mai inovatoare", spune Ovum. Mai departe, desktop management-ul a devenit oarecum un bun de larg consum care generează rate de profit mici. Ca urmare, Google Apps va ajuta Capgemini să-și diferențieze oferta de a competitorilor săi pe termen scurt, deoarece nu este probabil ca parteneriatul să rămână exclusiv.

"Există un curent general de opinie că SaaS va mușca din afacerile furnizorilor de servicii IT. Cu toate acestea, deși SaaS într-adevăr schimbă lucrurile - rearanjează unele ecuații de cost, de exemplu - SaaS oferă furnizorilor ocazia de a-și reduce costurile, a mări ratele de profit și/sau de a intra pe noi piețe și/sau de a scăpa de anumiți competitori", conchide analiza Ovum.

Articol apărut în COMUNIC@ȚII MOBILE - Revista afacerilor Telecom @ Mobile Media. ANUL IX - NUMĂRUL 79 - octombrie 2007

Comandați online ediția print a revistei COMUNIC@ȚII Mobile: