.

Comisia Europeană (CE) a propus, pe 25 mai, actualizarea normelor UE în domeniul audiovizualului pentru a crea un mediu mai echitabil pentru toți actorii din piață, pentru a promova filmele europene, pentru a proteja copiii și pentru a combate, cu o mai mare eficacitate, discursurile de incitare la ură. Propunerea CE reflectă și o nouă abordare a platformelor online, care răspunde provocărilor din diferitele domenii ale noii economii digitale. De asemenea, o nouă strategie privind piața unică digitală include 16 inițiative ce urmează să fie prezentate in extenso până la sfârșitul acestui an.

Protejarea copiilor față de ofensiva video
Ca parte a strategiei sale privind piața unică digitală, CE a prezentat o Directivă a serviciilor mass-media audiovizuale (DSMAV) actualizată care conține normele comune care reglementează serviciile mass-media audiovizuale și asigură diversitatea culturală și libera circulație a conținuturilor în UE de aproape 30 de ani. La ora actuală, telespectatorii vizionează conținut video nu doar prin intermediul canalelor de televiziune, ci și, într-o măsură din ce în ce mai mare, prin intermediul serviciilor video la cerere – video on demand (precum Netflix și MUBI) și al platformelor de partajare de materiale video (cum ar fi YouTube și Dailymotion). Din aceste motive, CE dorește să obțină un echilibru mai bun al normelor care se aplică în prezent operatorilor tradiționali de radiodifuziune, furnizorilor de conținut video la cerere și platformelor de partajare de materiale video, în special în privința protecției copiilor. DSMAV revizuită consolidează, de asemenea, promovarea diversității culturale europene, asigură independența organismelor de reglementare din domeniul audiovizualului și oferă o mai mare flexibilitate operatorilor de radiodifuziune cu privire la publicitate.

„Soluția universală” nu este adecvată pentru consumatori
Această propunere reflectă noua abordare a CE privind platformele online, cum ar fi piețele online, motoarele de căutare, sistemele de plată, mijloacele de comunicare sociale, site-urile de partajare de materiale video și de informații. De la lansarea strategiei privind piața unică digitală, în mai 2015, CE a întreprins o evaluare cuprinzătoare a rolului economic și social al acestor noi actori. Astfel, CE a concluzionat că o abordare de tipul „soluție universală” nu este adecvată pentru consumatori, întrucât nu le permite să beneficieze de oportunități, și nici în ceea ce privește normele, deoarece acestea nu pot răspunde numeroaselor provocări pe care le ridică extrem de diversele tipuri de platforme online. Pe baza acestei abordări, CE va analiza fiecare sector în care poate interveni, începând cu telecomunicațiile și ajungând la normele privind drepturile de autor, pentru a răspunde oricărei probleme specifice, printr-o abordare orientată spre viitor pentru toți actorii de pe piață.

Doresc ca platformele online, sectorul audiovizualului și sectorul creativ să constituie motoarele economiei digitale și să nu fie împovărate de norme inutile. Acestea au nevoie de certitudinea oferită de un cadru juridic modern și echitabil pe care îl oferim astăzi. Aceasta înseamnă să nu schimbăm normele existente care funcționează, cum ar fi cele referitoare la răspunderea furnizorilor de servicii online. Aceasta înseamnă, de asemenea, reducerea reglementărilor, acolo unde este necesar pentru sectoarele tradiționale, cum ar fi radiodifuziunea, sau extinderea anumitor obligații la platforme și la alți actori din sectorul digital, în vederea îmbunătățirii protecției utilizatorilor și a obținerii unor condiții de concurență echitabile.”, susține Andrus Ansip, vicepreședinte pentru piața unică digitală, a declarat:

La rândul său, Günther H. Oettinger, comisarul pentru economie digitală și societate digitală, a adăugat: „Probabil că modul în care vizionăm programele de televiziune sau materialele video s-a schimbat, dar valorile noastre au rămas aceleași. Grație acestor norme noi vom susține pluralismul mijloacelor de informare în masă, independența autorităților de reglementare în domeniul audiovizualului și ne vom asigura că platformele de partajare de materiale video nu vor permite incitarea la ură. Dorim, de asemenea, să asigurăm condiții echitabile de concurență, un comportament responsabil, un climat de încredere și echitate în lumea platformelor online, iar comunicarea de azi prezintă viziunea noastră în acest sens.”

Un cadru media pentru secolul al XXI-lea
CE a realizat o evaluare a Directivei serviciilor mass-media audiovizuale (DSMAV) din 2010 și, pe baza acesteia, a formulat următoarele propuneri:
1. Platforme responsabile de partajare de materiale video: platformele care organizează și marchează o cantitate mare de materiale video vor trebui să protejeze minorii de conținuturi dăunătoare (ca pornografia și violența), iar pe toți cetățenii de incitarea la ură. Măsurile detaliate includ instrumente destinate utilizatorilor pentru a raporta și evidenția conținuturi dăunătoare, precum și sisteme de verificare a vârstei sau de control parental. Pentru a se asigura că măsurile sunt orientate către viitor și eficace, CE va invita toate platformele de partajare de materiale video să coopereze în cadrul Alianței pentru o mai bună protecție a minorilor în mediul online, în scopul elaborării unui cod de conduită propriu acestui sector. Autoritățile de reglementare naționale din domeniul audiovizualului nu se vor limita la simplul rolul de autoreglementare, acestea vor avea competența de a asigura aplicarea normelor, care, în funcție de legislația națională, poate conduce la amenzi.

2. Un rol mai important pentru organismele de reglementare în domeniul audiovizualului: directiva va garanta acum că autoritățile de reglementare sunt cu adevărat independente de guverne și de sector și că își pot îndeplini în mod optim rolul: să se asigure că mass-media audiovizuală acționează în interesul telespectatorilor. Rolul care revine Grupului european al autorităților de reglementare din domeniul serviciilor mass-media audiovizuale (ERGA), alcătuit din toate cele 28 de autorități naționale de reglementare în domeniul audiovizualului, va fi stabilit în legislația UE. ERGA va evalua codurile de conduită stabilite prin coreglementare și va oferi consultanță Comisiei Europene.

2. Mai multe creații europene: în prezent, posturile de televiziune investesc aproximativ 20 % din veniturile lor în conținut original, iar furnizorii la cerere sub 1 %. Comisia dorește ca posturile de televiziune să continue să aloce cel puțin jumătate din intervalul de audiență creațiilor europene și va obliga furnizorii la cerere să asigure în cataloagele lor o cotă de cel puțin 20 % pentru conținutul european. Propunerea clarifică, de asemenea, faptul că statele membre pot cere furnizorilor de servicii la cerere care sunt disponibile în țara lor să contribuie financiar la realizarea de creații europene.

3. Mai multă flexibilitate pentru posturile de televiziune: telespectatorii pe care îi deranjează numărul mare de spoturi publicitare televizate pot alege oferte online fără spoturi publicitare, care nu existau acum zece ani. Normele revizuite în domeniul audiovizualului răspund acestei realități, precum și unor realități noi. Directiva revizuită oferă mai multă flexibilitate operatorilor de radiodifuziune în ceea ce privește momentul în care pot fi difuzate spoturile publicitare - limita totală de 20 % din timpul de emisie se menține între orele 7 am și 11 pm, dar în loc de timpul alocat în prezent, care este de 12 minute pe oră, operatorii de radiodifuziune dispun de mai multă libertate pentru alegerea momentului în care prezintă spoturi publicitare de-a lungul unei zile. Operatorii de radiodifuziune și furnizorii de servicii la cerere vor avea, de asemenea, o mai mare flexibilitate în privința utilizarea plasării și sponsorizării produselor, menținând în același timp telespectatorii informați cu privire la acestea. Se preconizează că aceste măsuri diferite vor avea un impact economic pozitiv asupra furnizorilor de servicii mass-media, în special asupra operatorilor de televiziune, și vor spori capacitatea acestora de a investi în conținuturi audiovizuale. Acest lucru este important pentru competitivitatea sectorului audiovizualului din UE.

Platformele online: oportunități și provocări pentru Europa
Platformele online joacă un rol esențial promovarea inovării și a creșterii economice în cadrul pieței unice digitale. Acestea au revoluționat accesul la informații și au conectat cumpărătorii și vânzătorii într-un mod mai adecvat și mai eficient. Astfel, este necesară o acțiune a UE pentru a institui cadrul adecvat necesar atragerii, păstrării și dezvoltării noilor entități inovatoare în domeniul platformelor online. CE a definit o abordare orientată, bazată pe principii, pentru a rezolva problemele semnalate de respondenții consultării publice realizate de Comisie în cursul evaluării platformelor, care s-a derulat pe parcursul a mai mulți ani (conf. întrebări și răspunsuri). CE va sprijini eforturile firmelor și ale părților interesate în privința auto- și coreglementării, pentru a se asigura că această abordare va continua să fie flexibilă și actuală. Domeniile de acțiune includ:

A.) Norme comparabile pentru serviciile digitale: serviciile digitale comparabile ar trebui să urmeze aceleași norme sau norme similare și, acolo unde este posibil, CE ar trebui să reducă domeniul de aplicare al reglementărilor existente și amploarea acestora. CE va aplica aceste principii revizuirilor în curs ale legislației UE în domeniul telecomunicațiilor și ale Directivei asupra confidențialității și comunicațiilor electronice, de exemplu atunci când analizează dacă normele privind confidențialitatea ar trebui să se aplice furnizorilor de servicii de comunicații electronice, precum și companiilor de telecomunicații tradiționale.

B.) Obligația platformelor online de a avea o atitudine responsabilă: ar trebui menținut regimul existent în materie de răspundere a intermediarilor stabilit în Directiva privind comerțul electronic. Problemele specifice vor fi abordate prin intermediul unor instrumente specifice, cum ar fi norme în domeniul audiovizualului (comunicat de presă) sau eforturi voluntare mai mari din partea sectorului. De exemplu, în prezent CE colaborează intens cu marile platforme online cu privire la un cod de conduită referitor la combaterea discursurilor de incitare la ură în mediul online și va prezenta rezultatele acestei colaborări în săptămânile care urmează.

C.) Încrederea este indispensabilă: cooperarea în privința aplicării legii la nivel transfrontalier va asigura îndeplinirea de către platforme a obligațiilor care le revin referitor la drepturile consumatorilor; de exemplu, să indice în mod clar rezultatele de căutare sponsorizate ( vezi comunicat de presă). De asemenea, CE va încuraja sectorul să-și accelereze eforturile voluntare pentru a face față unor practici precum informațiile online false sau care induc în eroare. CE va încuraja, de asemenea, platformele online să recunoască diferite tipuri de identificări electronice sigure (eID) care oferă aceleași garanții ca sistemele lor proprii de identificare electronică.

D.) Piețe deschise pentru o economie bazată pe date: inițiativa privind libera circulație a datelor, prevăzută pentru sfârșitul anului 2016, va facilita schimbul și portabilitatea datelor între diferite platforme online și servicii de cloud computing.

E.) Un mediu de afaceri favorabil inovării și echitabil: CE va efectua o anchetă cu privire la chestiuni ridicate în cadrul procesului de consultare publică de către firme și furnizori care interacționează direct cu platformele. Printre acestea se numără, de exemplu, temeri legate de termenii și condițiile incorecte, în special în privința accesului la bazele de date importante, accesul pe piață și lipsa generală de transparență. Pe baza acestei anchete, CE va stabili, până în primăvara anului 2017, dacă este necesară o acțiune suplimentară a UE în acest domeniu. În cadrul viitoarei sale agende europene pentru economia colaborativă, CE va furniza, de asemenea, orientări cu privire la legislația UE aplicabilă și va formula recomandări destinate statelor membre.

Care este contextul Pieței Unice Digitale
Aceste noi inițiative din cadrul strategiei privind piața unică digitală au fost prezentate, pe 25 mai, împreună cu un pachet care urmărește stimularea comerțului electronic în UE (comunicat de presă). Măsurile de acum au urmat unei serii de inițiative pentru digitalizarea industriei europene (comunicat de presă), unor propuneri privind drepturile de autor (comunicat de presă) și unor contracte digitale (comunicat de presă), precum și unui proiect de decizie privind coordonarea spectrului (comunicat de presă). Strategia privind piața unică digitală include 16 inițiative care urmează să fie prezentate in extenso până la sfârșitul acestui an.

Documentație suplimentară
1. Întrebări și răspunsuri privind platformele online și normele UE în domeniul audiovizualului
2. Propunere de directivă revizuită privind serviciile media audiovizuale
3. Comunicare privind platformele online și piața unică digitală
4. Document de lucru al serviciilor privind platformele online și piața unică digitală
5. Rețele de socializare: #Piața unică digitală, #DSMAV, #Platforme

Sursa: Ion VACIU