.

Comisia Europeană (CE) a impus amenzi în valoare de 49.154.000 euro companiilor Express Interfracht, parte a operatorului tradițional austriac de căi ferate Österreichische Bundesbahnen („ÖBB”), și Schenker, parte a operatorului tradițional german de căi ferate Deutsche Bahn („DB”). Cauza? Înființarea unui cartel cu încălcarea normelor antitrust ale UE pe piața așa-numitelor servicii de marfă „tren complet”. Cele trei companii au stabilit prețurile și și-au împărțit clientela pentru serviciile „Balkan train” și „Sop train” pe care le-au furnizat în Europa timp de aproape opt ani.

Cine dezvăluie infracțiunea primește imunitate
Kühne+Nagel din Elveția, una dintre cele mai mari societăți de transport și logistică din Europa, a făcut, de asemenea, parte din cartel, dar nu a fost amendată deoarece a beneficiat de imunitate în temeiul Comunicării Comisiei din 2006 privind politica de clemență, întrucât a dezvăluit existența cartelului. Express Interfracht și Schenker au primit reduceri ale amenzilor în temeiul Comunicării privind politica de clemență, deoarece au cooperat pe parcursul investigației. Întrucât toate cele trei firme au convenit ca acest caz să fie soluționat prin încheierea unei tranzacții cu CE, amenzile au fost reduse cu încă 10 %.

Sunt foarte dezamăgită că un proiect destinat să sporească eficiența transportului și să promoveze transportul de marfă ecologic a «deraiat» transformându-se într-un cartel. Uniunea Europeană are nevoie de piețe feroviare de mărfuri care să funcționeze eficient pe baza unei concurențe efective și care să nu fie deturnate de interese particulare în detrimentul consumatorilor.”, declară comisarul Margrethe Vestager, responsabilă de politica în domeniul Concurenței.

Ancheta CE a început cu inspecții inopinate în iunie 2013. Mai multe informații despre acest caz vor fi disponibile pe site-ul internet al Comisiei dedicat concurenței, în registrul public al cazurilor, la numărul de caz 40098, de îndată ce vor fi soluționate problemele legate de confidențialitate. Pentru mai multe informații cu privire la acțiunea formulată de CE împotriva cartelurilor, a se vedea site-ul dedicat cartelurilor.

Ce înseamnă “trenurile complete”
„Trenurile complete” se referă la un sistem de transport feroviar pentru transportul de marfă de la un punct la altul fără scindarea vagoanelor sau stocarea acestora pe traseu. Astfel se economisesc timp și bani pentru clienți dintr-o gamă largă de sectoare, mai ales cele cu volume mari de transport. În principiu, trenurile complete sunt mai eficiente din punct de vedere economic decât metodele tradiționale de transport feroviar de marfă, în special în privința transportării aceluiași tip de mărfuri. „Trenurile complete” vizate de cartel, denumite „Balkan train” și „Sop train” au fost exploatate în comun de către Kühne+Nagel, Express Interfracht și Schenker. „Balkan train” asigură legătura între Europa Centrală și de Vest cu Europa de Sud-Est. „Sop train” leagă Europa Centrală de România. În scopul de a limita concurența dintre ele, firmele în cauză au convenit asupra mai multor practici restrictive:

  • au convenit și și-au împărțit clienții existenți și clienții noi și au instituit un sistem de alocare a clienților, inclusiv un „sistem de notificare” pentru clienții noi;
  • au făcut schimb de informații confidențiale privind cererile specifice ale clienților;
  • au împărțit între ele volumele de transport contractate de clienții din aval;
  • au coordonat prețurile în mod direct prin transmiterea reciprocă a unor oferte de curtoazie pentru clienții protejați în temeiul schemei lor de alocare a clienților și au coordonat prețurile de vânzare oferite clienților din aval.

Încălcarea a durat din iulie 2004 până în iunie 2012 pentru toate companiile implicate. Coordonarea intrinsecă în amonte a operatorilor (achiziții comune de servicii de transport, cum ar fi locomoție/tracțiune, remorci și alte echipamente de la transportatorii feroviari naționalinu face obiectul deciziei CE din 15 iulie, deoarece o astfel de coordonare menită să creeze un serviciu de „tren complet” nu este anticoncurențială. Decizia se referă numai la coluziunea dintre operatorii trenurilor complete privind comercializarea serviciului.

Cum au fost stabilite amenzile
Amenzile au fost stabilite pe baza Orientărilor Comisiei din 2006 privind amenzile. Pentru stabilirea cuantumului amenzilor, CE a luat în considerare în mod special vânzările înregistrate de aceste firme din serviciile de transport feroviar de marfă legate de trenurile complete operate în comun „Balkan train” și „Sop train”, inclusiv din serviciile de transport auxiliare, caracterul grav al încălcării, întinderea geografică și durata acesteia. Amenzile asigură un nivel adecvat de descurajare, rămânând în același timp proporționale cu încălcarea comisă. În temeiul Comunicării Comisiei Europene din 2006 privind politica de clemență, Kühne+Nagel a beneficiat de imunitate totală deoarece a dezvăluit existența cartelului, evitând astfel o amendă de 62 milioane euro. Express Interfracht a beneficiat de o reducere de 45 %, iar Schenker, de o reducere de 30 %, deoarece au cooperat pe parcursul investigației. În temeiul Comunicării Comisieidin 2008 privind tranzacțiile, Comisia a aplicat o reducere de 10 % amenzilor impuse, având în vedere faptul că părțile și-au recunoscut participarea la cartel și răspunderea în această privință.

Valoarea totală a amenzilor impuse

 

Reducere în temeiul Comunicării privind clemența

Reducere în temeiul Comunicării privind tranzacțiile

Amendă (euro)

K+N

100 %

(10 %)

0

EXIF

45 %

10 %

17.356.000

Schenker

30 %

10 %

31.798.000

Total

   

49.154.000

 

 

Procedura de tranzacție
Decizia CE reprezintă cea de a 19-a tranzacție de la introducerea, în iunie 2008, a procedurii de tranzacție pentru carteluri. În cadrul unei tranzacții, firmele își recunosc participarea la un cartel și răspunderea în această privință. Tranzacțiile se bazează pe Regulamentul nr. 1/2003 („antitrust”) și permit Comisiei să aplice o procedură simplificată și scurtată. Acest lucru aduce beneficii: atât consumatorilor cât și contribuabililor, deoarece reduce costurile procesului de asigurare a respectării normelor în materie de antitrust, deoarece eliberează resurse pentru a investiga alte carteluri suspectate și chiar și părților, întrucât deciziile se adoptă mai rapid și se aplică o reducere cu 10 % a amenzilor. Anterior, CE a încheiat tranzacții cu participanții la carteluri în următoarele cazuri: DRAMfosfați pentru hrana animalelor, detergent pudrăsticlă pentru tuburile catodicecompresoare pentru frigidereproduse pentru gestionarea apei, fascicule de cabluri electriceinstrumente financiare derivate pe rata dobânzii în euro și yenispumă poliuretanicăburse de energierulmențiabrazivi din oțelciuperciinstrumente financiare derivative pe rata dobânzii în franci elvețieni și marje de licitațieplicuri și dispozitive de încălzire pentru parcări.

Acțiuni în despăgubiri
Orice persoană fizică sau juridică afectată de comportamentul anticoncurențial descris în cazul de față poate să sesizeze instanțele statelor membre și să solicite despăgubiri. Atât jurisprudența Curții, cât și Regulamentul nr. 1/2003 al Consiliului confirmă faptul că în cauzele aflate pe rolul instanțelor naționale, o decizie a Comisiei este o probă irefutabilă a producerii comportamentului respectiv și a ilegalității acestuia. Chiar și în situațiile în care Comisia a amendat firmele în cauză, se pot acorda despăgubiri, fără ca acestea să fie reduse din cauza amenzii aplicate de Comisie. Directiva privind despăgubirile în cazul încălcării normelor antitrust, pe care statele membre trebuie să o transpună în sistemele lor juridice până la 27 decembrie 2016, facilitează obținerea de despăgubiri de către victimele practicilor anticoncurențiale. Mai multe informații privind acțiunile în despăgubiri pentru încălcarea normelor antitrust, inclusiv un ghid practic privind modul de cuantificare a prejudiciului cauzat de încălcarea normelor antitrust, sunt disponibile aici.

Documentație utilă
1. Comunicatul de presă oficial
2. MEMO al CE împotriva cartelurilor
3. Informații privind acțiunile în despăgubiri pentru încălcarea normelor antitrust, plus un ghid practic privind cuantificarea prejudiciului cauzat de încălcarea normelor antitrust
4. Broșura Amenzi pentru încălcarea dreptului concurenței

Sursa: Ion VACIU