.

Este  un truism că Internetul și tehnologiile digitale transformă radical lumea noastră, pe toate planurile și în toate domeniile. UE trebuie să profite de această revoluție digitală și să ofere oportunități digitale cetățenilor și companiilor, în competiţie dură cu SUA şi statele asiatice. Cum poate aşadar beneficia UE de avantajele sale? Exploatând puterea pieței unice a UE. Chiar azi, Comisia Europeană (CE) și-a prezentat planurile detaliate privind crearea unei piețe unice digitale, îndeplinind astfel una dintre prioritățile sale esențiale. Strategia privind piața unică digitală lansează 16 acțiuni esențiale, grupate în 3 piloni, pe care CE le va concretiza până la sfârșitul lui 2016.

VIDEO

Strategia pieţei unice digitale UE
În prezent, din cauza barierelor online cetățenii comunitari nu pot beneficia de o serie de bunuri și servicii: numai 15 % fac cumpărături online dintr-o altă țară UE; furnizorii de internet și firmele nou înființate nu pot valorifica la maximum oportunitățile de creștere online: numai 7 % din IMM-uri vând transfrontalier (consultaţi fișa informativă pentru mai multe cifre). În cele din urmă, firmele și administrațiile europene nu beneficiază la maximum de potenţialul instrumentelor digitale. Obiectivul pieței unice digitale constă în eliminarea tuturor „obstacolelor” de reglementare și, finalmente, în combinarea celor 28 de piețe naționale într-una singură. Astfel, o piață unică digitală pe deplin funcțională ar putea să contribuie cu 415 miliarde euro pe an la economia UE și să creeze sute de mii de noi locuri de muncă.

Strategia privind piața unică digitală care a fost adoptată astăzi cuprinde o serie de acțiuni specifice care urmează să fie aplicate până la sfârșitul anului viitor (cf. anexei). Strategia are la bază trei piloni:
(1) un acces mai bun al consumatorilor și al firmelor la bunuri și servicii digitale în întreaga Europă;
(2) crearea condițiilor adecvate și a unor condiții de concurență echitabile pentru dezvoltarea rețelelor digitale și a serviciilor inovatoare;
(3) valorificarea la maximum a potențialului de creștere al economiei digitale.

Azi punem bazele viitorului digital al Europei
Astăzi punem bazele viitorului digital al Europei. Îmi doresc să văd rețele de telecomunicații la scară continentală, servicii digitale care traversează frontierele și un val de companii europene nou înființate inovatoare. Aș dori ca fiecare consumator să obțină cele mai bune oferte și fiecare firmă să aibă acces la cea mai largă piață - oriunde s-ar afla în Europa. Exact cu un an în urmă, am promis că piața unică digitală pe deplin va fi una dintre prioritățile mele esențiale. Astăzi ne îndeplinim această promisiune. Cele 16 etape din strategia noastră privind piața unică digitală vor ajuta piața unică să se adapteze la era digitală.”, susţine Președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker.

La rândul său, Vicepreședintele pentru piața unică digitală, Andrus Ansip, a declarat: „Strategia noastră este un program ambițios și necesar de inițiative care vizează domenii în care UE poate aduce o schimbare reală. Ele pregătesc Europa să valorifice beneficiile oferite de viitorul digital și vor oferi oamenilor și întreprinderilor libertățile online pentru a profita pe deplin de imensa piață internă a Europei. Inițiativele sunt strâns legate între ele și se sprijină reciproc. Ele trebuie realizate rapid pentru a contribui mai bine la crearea de locuri de muncă și de creștere economică. Strategia este punctul nostru de plecare, nu linia de sosire.”

Günther H. Oettinger, comisarul pentru economie digitală și societate digitală, a adăugat: „Economiile și societățile noastre devin digitale. Prosperitatea viitoare va depinde în mare măsură de modul în care stăpânim această tranziție. Europa are puncte forte de consolidat, dar și teme pentru acasă de rezolvat, în special pentru a se asigura că industriile sale se adaptează, iar cetățenii săi utilizează pe deplin potențialul noilor servicii și bunuri digitale. Trebuie să ne pregătim pentru o societate modernă și vom prezenta propuneri care asigură un echilibru între interesele consumatorilor și cele ale industriei.”

Strategia privind Piața Unică Digitală
Strategia privind piața unică digitală stabilește 16 acțiuni esențiale, grupate în 3 piloni, pe care Comisia le va întreprinde până la sfârșitul anului 2016.

Pilonul I: un acces mai bun al consumatorilor și al firmelor la bunuri și servicii digitale în întreaga UE

În acest sens CE va propune:

1. norme pentru a facilita comerțul electronic transfrontalier. Acestea cuprind norme armonizate la nivelul UE privind contractele și protecția consumatorilor în cazul cumpărăturilor efectuate online: indiferent dacă este vorba de obiecte fizice, cum ar fi pantofi ori mobilă sau conținut digital, precum cărți electronice sau aplicații. Consumatorii urmează să beneficieze de o gamă mai largă de drepturi și de oferte, în timp ce firmele vor vinde mai ușor în alte țări ale UE. NUmai astfel va spori încrederea în cumpărăturile și vânzările transfrontaliere (cf. fișa informativă pentru fapte și cifre);

2. asigurarea respectării, cu o mai mare rapiditate și consecvență, a normelor de protecție a consumatorilor, prin revizuirea Regulamentului privind cooperarea în materie de protecție a consumatorului;

3. servicii de coletărie mai eficiente și mai accesibile ca preț. În prezent, 62 % din firmele care încearcă să vândă online afirmă că o barieră în acest sens o reprezintă costurile de coletărie prea ridicate (a se vedea, sondajul Eurobarometru privind comerțul electronic publicat recent);

4. încetarea blocării geografice nejustificate - o practică discriminatorie utilizată din motive comerciale, atunci când comercianții online fie refuză accesul consumatorilor la un site din cauza locului unde se află aceștia, fie îi redirecționează către un magazin local cu prețuri diferite. O asemenea blocare înseamnă că, de exemplu, clienții care închiriază autovehicule într-un anumit stat membru plătesc în cele din urmă mai mult pentru a închiria o mașină identică în aceeași destinație;

5. identificarea eventualelor preocupări în materie de concurență care afectează piețele europene de comerț electronic. Prin urmare, CE a lansat astăzi o anchetă în materie de concurență antitrust în sectorul comerțului electronic în Uniunea Europeană (a se vedea comunicatul de presă);

6. o legislație modernă, mai europeană privind drepturile de autor: înainte de sfârșitul anului 2015 vor fi elaborate propuneri legislative pentru a reduce diferențele dintre regimurile naționale privind drepturile de autor și a facilita accesul online la opere pe scară mai largă în întreaga UE, inclusiv prin adoptarea altor măsuri de armonizare. Obiectivul constă în îmbunătățirea accesului oamenilor la conținutul cultural online, promovând, astfel, diversitatea culturală și creând noi oportunități pentru creatori și pentru industria de conținut. CE dorește, în special, să se asigure că utilizatorii care achiziționează filme, muzică sau articole la domiciliu se pot bucura de acestea în timpul călătoriilor lor în Europa. Totodată, Comisia va examina rolul intermediarilor online în privinţa lucrărilor protejate prin drepturi de autor și va intensifica măsurile de asigurare a respectării normelor în cazurile încălcărilor drepturilor de proprietate intelectuală la scară comercială;

7. o revizuire a Directivei privind transmisiile prin satelit și cablu pentru a evalua dacă domeniul de aplicare al acesteia trebuie extins pentru a cuprinde transmisiile online ale difuzorilor și pentru a analiza modalitățile de a spori accesul transfrontalier la serviciile difuzorilor din Europa;

8. reducerea sarcinii administrative cu care se confruntă mediul de afaceri din cauza regimurilor diferite de TVA: pentru ca vânzătorii de bunuri materiale către alte țări să beneficieze, de asemenea, de înregistrare și plată electronică unică, iar cu ajutorul unui prag comun de TVA, micile întreprinderi nou înființate să poată vinde online.

Pilonul II: crearea condițiilor adecvate și a unor condiții de concurență echitabile pentru dezvoltarea rețelelor digitale și a serviciilor inovatoare

În acest sens CE:

9. va prezenta o revizuire ambițioasă a normelor UE în domeniul telecomunicațiilor. Aceasta cuprinde o coordonare mai eficientă a spectrului și criterii comune la nivelul UE pentru alocarea spectrului de frecvențe radio la nivel național; crearea de stimulente pentru investiții în infrastructura de bandă largă de mare viteză; asigurarea unor condiții de concurență echitabile pentru toți actorii de pe piață, tradiționali și noi, precum și crearea unui cadru instituțional eficace;

10. va revizui cadrul mediatic audiovizual, astfel încât acesta să poată răspunde cerințelor secolului al XXI-lea, punând accentul pe rolurile diferiților actori de pe piață în privinţa promovării operelor europene (posturile de televiziune, furnizorii de servicii audiovizuale la cerere etc.). CE va examina, totodată, modul în care pot fi adaptate normele existente (Directiva privind serviciile mass­media audiovizuale) la noile modele de afaceri pentru distribuirea conținutului;

11. va efectua o analiză cuprinzătoare privind rolul pe piață al platformelor online (motoarele de căutare, mijloacele de comunicare sociale, magazinele de aplicații etc.). Aceasta va cuprinde aspecte precum lipsa de transparență a rezultatelor de căutare și a practicilor de stabilire a prețurilor, modul în care sunt folosite informațiile obținute, relațiile dintre platforme și furnizori și promovarea serviciilor proprii în dezavantajul concurenților - în măsura în care nu sunt reglementate deja de dreptul concurenței. De asemenea, analiza va examina cele mai bune modalități de combatere a conținutului ilegal de pe internet;

12. va consolida încrederea în serviciile digitale, precum și securitatea acestora, în special în privinţa prelucrării datelor cu caracter personal. Pe baza noilor norme UE privind protecția datelor, care urmează să fie adoptate până la sfârșitul anului 2015, Comisia va revizui Directiva privind confidențialitatea în mediul electronic;

13. va propune un parteneriat cu sectorul industrial privind securitatea cibernetică în domeniul tehnologiilor, precum și soluții pentru securitatea rețelelor online.

Pilonul III: valorificarea la maximum a potențialului de creștere al economiei digitale

Comisia Europeană a hotărât că:

14. va propune o „inițiativă europeană privind libera circulație a datelor”, cu scopul de a promova libera circulație a datelor în Uniunea Europeană. Uneori noile servicii sunt împiedicate prin restricții privind locul în care se află datele sau accesul la date - restricții care, de multe ori, nu au nimic în comun cu protecția datelor cu caracter personal. Această nouă inițiativă va aborda restricțiile respective și va încuraja astfel inovarea. Comisia va lansa, de asemenea, o inițiativă în domeniul cloud computingului la nivel european, care va viza certificarea serviciilor de tip cloud, schimbarea furnizorilor de servicii de tip cloud și un „cloud de cercetare”;

15. va defini prioritățile pentru standarde și interoperabilitate în domenii esențiale pentru piața unică digitală, cum ar fi e-sănătatea, planificarea transportului sau energia (contorizare inteligentă);

16. va susține o societate digitală favorabilă incluziunii, în care cetățenii au competențele potrivite pentru a profita de oportunitățile oferite de internet și a-­și spori șansele de a obține un loc de muncă. Un nou plan de acțiune privind e­guvernarea va permite, de asemenea, interconectarea registrelor comerțului din întreaga Europă, va asigura cooperarea diferitelor sisteme naționale și va garanta faptul că firmele și cetățenii trebuie să-și comunice datele numai o singură dată administrațiilor publice. Astfel, administrațiile nu vor mai solicita de mai multe ori același informații, atunci când pot să le utilizeze pe cele de care dispun deja. Această inițiativă „doar o singură dată” va reduce birocrația și ar putea genera economii de aproximativ 5 miliarde EUR pe an până în 2017. Se va accelera punerea în aplicare a achizițiilor publice electronice și a semnăturilor electronice interoperabile.

Ce urmează, care sunt următorii paşi?

Echipa proiectului pieței unice digitale va transpune în practică toate cele 16 acțiuni diferite până la sfârșitul anului 2016. Astfel, cu susținerea Parlamentului European și a Consiliului, piața unică digitală ar trebui finalizată cât mai rapid cu putință. Piața unică digitală se va afla pe ordinea de zi a reuniunii Consiliului European din 25­ - 26 iunie 2015.

Documentare utilă
- Documente adoptate astăzi:
1. Comunicare – O strategie privind piața unică digitală pentru Europa
2. Document de lucru al serviciilor Comisiei – O strategie privind piața unică digitală – analize și dovezi

- Fișe informative:
1. Întrebări și răspunsuri referitoare la Strategia privind piața unică digitală (MEMO)
2. Motivele pentru care avem nevoie de o piață unică digitală
3. 28 de fișe informative naționale

- Linkuri utile
1. Pagina de internet privind piața unică digitală (#DigitalSingleMarket)
2.
Strategia privind piața unică digitală: Comisia Europeană convine asupra domeniilor de acțiune (25 martie 2015)
3.
Cât de avansată este țara dumneavoastră în domeniul digital? Noile cifre arată că trebuie realizate progrese pentru a se atinge obiectivul unei Europe digitale (24 februarie 2015)
4.
Pagina de internet a vicepreședintelui pentru piața unică digitală, Andrus Ansip (@Ansip_EU)
5.
Pagina de internet a comisarului pentru economie digitală și societate digitală, Günther H. Oettinger (@GOettingerEU)
6.
Orientările politice ale președintelui Juncker
7. Programul de lucru al Comisiei pentru anul 2015

 

Sursa: Ion VACIU