.

Reprezentanța Comisiei Europene (CE) în România a organizat pe 29 octombrie dezbaterea publică “Către o cultură a conformării fiscale în România”, cu invitați de la FMI, Banca Mondială, Ministerul Finanțelor Publice, ANAF, Ministerul de Finanțe din Estonia, actori instituționali din domeniul politicilor fiscale, specialiști români din companii publice și private, sindicate, organizații neguvernamentale și media. Totul s-a desfășurat în contextul recomandărilor bugetare și fiscale transmise României de către Comisia Europeană în luna mai 2015.

Cum se poate eficientiza administrația fiscală
Oficialii CE doresc să identifice și să dezbată modalități eficiente pentru îmbunătățirea conformării fiscale în România și să promoveze o astfel de cultură la nivel național, pe baza celor mai bune practici europene și internaționale. În deschiderea dezbaterii, analistul economic al Reprezentanței Comisiei Europene, Carmen Mărcuș, susține: 
"În contextul unei stabilități macroeconomice solide dobândite în urma a trei programe de asistență financiară începând din 2009, conformarea fiscală și creșterea veniturilor fiscale reprezintă elemente importante pentru deblocarea reformelor structurale, creșterea finanțării publice în domenii cheie, cum ar fi educația, sănătatea, infrastructura de transport și cercetarea, precum și pentru asigurarea unui mediu concurențial echitabil prin reducerea evaziunii. Comisia Europeană salută eforturile autorităților române de a asigura un nivel ridicat al conformării fiscale prin intermediul unor măsuri de eficientizare a administrației fiscale."

Recomandările fiscal-bugetare ale CE către România
În luna mai 2015, în cadrul Semestrului european, instrumentul de coordonare a politicilor economice ale statelor membre, CE a transmis României o serie de recomandări fiscal-bugetare: limitarea abaterii de la obiectivul bugetar pe termen mediu (MTO) la maximum 0,25% din PIB în 2015; revenirea, în 2016, la valoarea de 1% din PIB pentru acest indicator; implementarea unei strategii în favoarea respectării obligațiilor fiscale; consolidarea sistemelor de control pentru combaterea muncii nedeclarate.

România se confruntă cu dezechilibre macroeconomice care necesită măsuri de politică și monitorizare. În cursul celor trei programe consecutive UE-FMI, dezechilibrele interne și externe au fost reduse în mod semnificativ. Cu toate acestea, o atenție deosebită trebuie acordată riscurilor care decurg din poziția investițională internațională netă negativă relativ importantă și o capacitate de export redusă pe termen mediu. În plus, stabilitatea sectorului financiar a fost menținută până în prezent, însă persistă vulnerabilitățile interne și externe din sectorul bancar, se precizează în comunicarea CE către Parlamentul european, Consiliu, Banca Centrală Europeană și Eurogroup din 26 februarie 2015. Documentul vizează Semestrul european 2015: evaluarea provocărilor în materie de creștere, prevenire și corectare a dezechilibrelor macroeconomice și rezultatele bilanțurilor aprofundate în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1176/2011.

Documentație utilă
1. Pagina de internet a evenimentului
2. Recomandările specifice de țară (mai 2015)
3. Semestrul european

Sursa: Ion VACIU