.

Vânzările globale de telefoane mobile au depășit cele mai optimiste așteptări în 2003, cu peste 510 milioane de unități vândute către consumatori, în creștere față de 429 milioane vândute în 2002 și depășind vechiul record de 435 milioane din 2000. Anul trecut a fost și primul an, din 2000 încoace, în care cererea de terminale mobile a depășit o creștere de 10%. Anii 90 au fost caracterizați de creșteri de cca. 40% anual. Majoritatea producătorilor de terminale mizau pe o piață de numai 460 milioane de unități în 2003, în timp ce analiștii se așteptau la 500 milioane.
Creșterea va continua în ritm accelerat și anul acesta. Pe baza cifrelor preliminare publicate de companii, Gartner, IDC și Strategy Analytics estimează vânzări de 560 milioane de telefoane mobile în 2004, în condițiile unei cereri puternice pentru modele cu ecran color și cameră de luat vederi pe piețele mature din Europa, Japonia și SUA, din partea clienților existenți care își înlocuiesc telefoanele, ca și pe cele aflate în plină ascensiune din China, Brazilia, Rusia și India, unde se vând mai mult telefoane ieftine către utilizatori aflați la primul telefon.
Japonia conduce această tendință: la 2 ani de la lansarea primelor rețele mobile de a treia generație din lume în Japonia, consumatorii adoptă acum servicii ca video-conferița pe modele cu camere de luat vederi încorporate și ecrane mari color. În America de Nord și în Europa de Vest, consumatorii renunță la modelele lor vechi monocrome în favoarea celor cu ecran color și cameră, dar folosesc servicii de date mai puțin avansate, cum ar fi mesageria foto, deoarece rețelele nu au fost upgradate. Telefoanele inteligente, care includ calendar, email, poze, muzică și alte servicii într-un singur dispozitiv, au fost una din categoriile cu cea mai mare creștere, conform IDC: livrările globale de telefoane inteligente au crescut în 2003 cu 182% în 2003, la 9,6 milioane de dispozitive.
Subestimarea valorii totale a pieței face ca numărul telefoanelor vândute să fie mai mare decât în realitate. Nokia a declarat că a vândut 55,3 milioane de telefoane în ultimul trimestru din 2003, Motorola 22,4 milioane, Samsung 15,5 milioane, Siemens 15,2 milioane, LG 9 milioane, iar Sony Ericsson 8 milioane. Estimările Gartner se referă la livrările către consumatori, reflectând cererea reală, în timp ce producătorii raportează vânzările către distribuitorii lor. Gartner nu deținea încă statisticile cu vânzările către consumatori pentru fiecare producător de terminale și nu a putut spune care a câștigat sau pierdut cotă de piață în rândul utilizatorilor finali.
Strategy Analytics are cele mai optimiste predicții pentru 2004, 585 milioane de unități livrate către distribuitori în 2004 (13% creștere), dar mare parte a veniturilor din livrări record vor fi măturate de presiunea puternică a prețurilor. Primii 6 producători de terminale ai lumii încă domină 80% din piața globală, dar agresivii rivali asiatici, majoritatea provenind din China, pun presiuni asupra prețurilor și câștigă în cotă de piață, arată Strategy Analytics. Cei afectați sunt liderul de piață, Nokia din Finlanda, și numărul 2 global, Motorola din SUA. Nokia a pierdut 0,3% din piață în 2003, ajungând la 34,8%. Nokia a livrat aproape 180 milioane de terminale în 2003, față de 150,6 milioane în 2002. Cota de piață a Motorola a scăzut la 14,5% de la 16,3%, deși vânzările sale au crescut la 75 mil. de unități în 2003 de la 70 milioane.
Samsung din Coreea de Sud a câștigat un procent, ajungând la o cotă de 10,8% (55 milioane de telefoane vândute în 2003, față de cca. 42 milioane în 2002).
Siemens din Germania a încheiat anul cu 8,4% din piață, în creștere de la 8,2%, datorită unui trimestru 4 strălucitor. Produsele relativ ieftine ale companiei s-au vândut bine mai ales în Europa, ceea ce a erodat poziția Nokia, a cărei dominație globală se bazează pe poziția sa din Europa. Nokia a compensat presiunea din partea Siemens printr-o nouă linie de terminale CDMA ieftine, folosite în Asia și America Latină și de Sud. LG din Coreea de Sud și societatea mixtă suedezo-japoneză Sony Ericsson s-au luptat pentru locul 5, ambii încheind 2003 cu 5,3% din piață. LG a avut, însă, cea mai rapidă creștere din top 6, plecând de la 3,7%, în timp ce Sony Ericsson abia a reușit să își păstreze cota din 2003. În 2004, producătorii de telefonie mobilă vor căuta să se extindă în Europa de Est, America Centrală și Latină și în Asia, mai susține Strategy Analytics.