.

 

 

La un an după ce SUA şi China au ajuns la un acord bilateral în domeniul comerţului cu produse IT, domeniul cel mai relevant astăzi ca valoare în comerţul mondial, acest acord este pe cale sa devina unul multilateral, anunţându-se, astfel, o premieră mondială. China ajunge să legifereze global, alături de SUA, din rolul de super-putere economică mondială. Taxele vamale urmează să fie eliminate pentru 201 produse de înaltă tehnologie în următorii 4 ani. Taxele vor fi eliminate în termen de 3 ani de la data punerii în aplicare a acordului, prevăzută pentru 1 iulie 2016. Pentru unele produse, extinderea perioadei necesare eliminării taxelor va fi negociată pentru a oferi industriei suficient timp să se adapteze la noile condiții de piață.

Accelerarea tranzacţiilor din IT&C
Acesta este principalul rezultat al negocierilor de extindere a Acordului pentru Tehnologia Informațională (ITA), la care au participat Uniunea Europeană (UE), Statele Unite ale Americii, China și marea majoritate a membrilor Organizației Mondiale a Comerțului (OMC). Acordul, inițiat și intermediat de către UE, va aduce beneficii consumatorilor și companilor prin eliminarea taxelor menționate la o gamă largă de produse, inclusiv echipamente medicale, jocuri și console video, sisteme casnice de înaltă fidelitate, căști audio, aparate de redare de tip blue-ray/ DVR, semiconductori și dispozitive GPS. Acesta va avea în vedere schimburi comerciale în valoare de 1,3 miliarde de euro, ce acoperă circa 90% din tranzacțiile cu produsele pe care se axează. Taxele vor fi eliminate în termen de 3 ani de la data punerii în aplicare a acordului, prevăzută pentru 1 iulie 2016. Pentru unele produse, extinderea perioadei necesare eliminării taxelor va fi negociată pentru a oferi industriei suficient timp să se adapteze la noile condiții de piață.

Care e rolul Uniunii Europene
Propunerea inițială de revizuire și extindere a ITA aparține Uniunii Europene și datează din 2008. Alți membri OMC au preluat-o, în 2012, când au fost inițiate negocierile încheiate recent. Încă de la început, UE a propus liberalizarea unei game largi de produse, inclusiv a unor bunuri de larg consum cu taxe relativ mari (până la 14%) printre care decodoare TV,  camere video și monitoare cu tub catodic. UE a jucat apoi un rol-cheie în medierea unui set de compromisuri pe durata negocierilor și a prezidat ultimele trei runde de negociere. Extinderea ITA vizează lărgirea scopului acordului inițial dintre membrii OMC, intrat în vigoare în 1997. Un număr total de 54 membri au negociat această extindere.

Semnificaţiile ITA2: o premieră mult aşteptată
Se poate vorbi chiar despre o premieră: China a ajuns să legifereze, alături de SUA, de pe poziţia de super-putere economică mondială, apreciază experții de la casa de avocatură PeliFilip. Dovada clară în acest sens este faptul că acordul bilateral la care au ajuns cele două puteri în noiembrie 2014 a fost transpus (aparent fidel) în proiectul unui acord privind produsele IT anunţat în această săptămână de către Organizaţia Mondială a Comerţului (OMC). Acordul este menționat constant drept ITA 2, întrucât construieşte pe bazele Acordului privind Tehnologia Informaţiei intrat în vigoare în 1997 şi urmează să extindă lista iniţială a produselor IT exceptate de la tarifare vamală.

Acest acord mai are nevoie de o formulare finală, de câteva aprobări, precum şi de planuri de implementare până la intrarea sa în vigoare. După care, aplicarea planurilor de implementare este aşteptată să dureze până la 3 ani, cu excepţia unor perioade de tranziţie mai lungi, special negociate de unele state. Ceea ce se spune limpede despre ITA2 este că va aduce la zero tariful vamal la un număr de aproximativ 200 de produse IT. Şi că reprezintă o actualizare necesară şi îndelung aşteptată, având în vedere că lista iniţială a produselor IT exceptate de la tarifare a fost convenită în urmă cu 18 ani şi de atunci a rămas neschimbată, în ciuda revoluţiei tehnologice din respectiva perioadă de timp. Acordul anunţat ar urma să fie aplicat în toate ţările semnatare, 54 la număr, care împreună reprezintă mai mult de 90% din comerţul internaţional cu produse IT, în măsura în care aceste ţări nu au uzat de exceptări sau regimuri tranzitorii.

Cine profită de ITA2 și cine nu
De acest acord ar putea profita toți membrii OMC, chiar şi ţările nesemnatare. Ca urmare, după intrarea în vigoare, acordul ar putea avea un impact pozitiv major asupra comerţului mondial prin simplificarea formalităţilor şi evitarea plăţii unor tarife şi taxe vamale directe evaluate, în funcţie de sursă, între câteva sute de miliarde până la o mie de miliarde de dolari. Consumatorul produselor IT de ultimă generaţie pare, de asemenea, să fie plasat în câştig direct după ce acest acord va fi implementat. ITA 2 prevede și scutirea de taxe şi tarife vamale, însă nu se referă la barierele non-tarifare, care pot fi în continuare stabilite şi aplicate chiar şi de ţările semnatare. Chiar mai interesant, ITA2 nu include câteva produse IT uzuale şi care au o cerere mare la nivel mondial. Un exemplu care a pus acordul în pericol îl constituie ecranele cu cristale lichide (LCD), produs intens solicitat de către Coreea de Sud, dar la care China s-a opus vehement. Sau unele echipamente automatizate, intens solicitate în special de Taiwan, care însă nu a prevalat în cererea sa.

Cine s-a opus pe față negocierilor
Este important de semnalat şi faptul că unele dintre ţările BRICS, dintre care India s-a manifestat cel mai pregnant, nu au susţinut negocierile ITA2 şi pare că au jucat un rol în întârzierea luării unei decizii la precedentele întâlniri de lucru pe acest subiect. Aceste ţări emergente consideră că un astfel de acord este exclusiv în beneficiul acelor ţări care au deja o capacitate mare de producţie avansată în domeniul IT şi care pot astfel concura (şi automat vinde) cu succes atât pe piaţa proprie, cât şi pe alte pieţe. Mai poate fi observat şi faptul că impactul pozitiv al acordului anunţat a fost redus prin selectivitate şi combinaţia dintre excluderi şi opţiuni şi definiţii speciale, din care pot rezulta inclusiv dificultăţi de aplicare, în special la categoria produselor complexe.

Rolul României în acest acord global
În timp ce evaluările de impact par să varieze substanţial până la proba aplicării în realitate, ITA2 marchează faptul că SUA şi China au împărţit paşnic şi explicit legiferarea în domeniul comerţului cu produse IT, aflat în topul de valoare în comerţul internaţional. Unde se plasează România în acest echilibru de forţe? Formal, România şi celelalte state membre ale Uniunii Europene au formulat o poziţie comună, aliniată poziţiei SUA, în susţinerea acordului. Pe conţinut, întrucât ITA2 se concentrează pe produsele IT (hardware), nu este de aşteptat ca acesta să aducă avantaje directe României, care se exprimă în domeniul dezvoltării de software. În privința potenţialelor avantaje indirecte, mereu supuse nuanţării, importurile şi consumul de astfel de produse, deja în creştere în România, vor fi stimulate de acest acord, în mod evident.

Documentație utilă
1. Comunicatul CE privind ITA
2. Definiția ITA de către WTO
3. Comunicatul WTO (World Trade Organization)

 

 
     
 

 

Sursa: Ion VACIU