.

 

Producătorii vestici încă îi întrec pe producătorii chinezi la capitolele tehnologie și la relațiile cu clienții, dar se pare că nu pentru multă vreme, arată tot mai multe analize occidentale din industrie. Producătorii de echipamente din China lansează un mesaj clar corespondenților din Europa: 'suntem cu ochii pe afacerea voastră'. Producătorii vestici nu ar trebui să intre în panică, susțin analiștii, pentru că occidentalii încă dețin conducerea în privința cunoașterii tehnice și a abilităților privind procesele afacerii.

Când compania chineză TCL Communication Technology Holdings a cumpărat 55% din acțiunile diviziei de terminale Alcatel, TLC a obținut acces nu numai la proprietatea intelectuală în terminale a unui producător european major, ci și la brandul Alcatel în Europa. Ultimul raport Economist Intelligence Unit (EIU) arată că 'žgiganții' Nokia și Motorola au avut scăderi drastice ale vânzărilor în China în 2003. Acum, contracte de transfer de operațiuni ca cel al Alcatel ar putea ajuta furnizorii chinezi să își extindă la nivel global provocarea.

Exporturile celui mai mare producător chinez, Huawei, au totalizat 1,05 mld. USD în 2003, de la 552 mil. USD în 2002. Aceasta plasează compania pe locul 2 pe piața sistemelor de agregare DSL, după Alcatel, pe care chiar îl devansează pe piața în formare a multiplexoarelor de acces DSL bazate pe IP (IP DSLAM) ca venituri globale și cotă de piață la numărul de porturi, conform rapoartelor Infonetics Research. Huawei a repurtat recent un mare succes în vânzările de DSLAM-uri și echipamente de transmisii prin fibră optică către operatorii europeni, inclusiv către operatorul alternativ francez Neuf Telecom. În septembrie 2004, Orange France a încheiat contracte preliminare de achiziție de videotelefoane mobile de la Huawei, în timp ce rapoarte de presă susțin că și compania mamă France Telecom a semnat contracte preliminare pentru achiziționarea  de terminale fixe de videotelefonie de la același producător.

Între timp, ZTE, principalul rival chinez al Huawei, și-a cvadruplat vânzările internaționale între vara lui 2003 și vara lui 2004, ajungând la 250 mil. USD.
Cel mai important semnal este că analiștii susțin că producătorii chinezi nu mai câștigă contracte de export numai pentru că pot lăsa la preț. Analiști telecom chinezi citați de Total Telecom, subliniază că Huawei poate încheia afaceri globale chiar foarte substanțiale deoarece se înscrie în același ciclu tehnologic ca și companiile vestice, în unele cazuri întrecându-le chiar, ca în cazul IP DSLAM.

Martin Sanne, șeful de management al portofoliului de produse de la Siemens Mobile Networks Products, citat de aceeași sursă, recunoaște că, dacă în trecut era vorba mai mult de un transfer tehnologic, acum companiile chineze au construit o expertiză masivă și sunt în poziția de a lucra pe cont propriu. Christian Gregoire, CTO la Alcatel Asia Pacific, declară că operațiunile chineze au ajutat compania sa propage noi idei în afara granițelor Chinei, mai ales în privința tehnologiilor de rețea metropolitane. 'žAș ezita să spun că esistă vreun domeniu în care producătorii de echipamente telecom chinezi sunt slabi. Și-au contruit o capacitate ce devine tot mai mult de nivel de clasă mondială', susține executivul. Alcatel are centre de cercetare cu 2.000 de angajați în China prin subsidiara sa mixt deținută - Alcatel Shanghai Bell. Companii IT ca Sun și Microsoft au înființat și ele laboratoare de cercetare în colaborare, în China.

Pentru moment, producătorii străini de echipamente încă au un avantaj important asupra celor chinezi. Raportul EIU arată că cheltuielile primilor în dezvoltarea de tehnologie sunt încă mult mai mari, iar serviciile post-vânzare și acoperirea de brand sunt superioare. Două rapoarte recente de la CCID Consulting și Sino Market Research susțin că furnizorii globali, începând cu Samsung și Sony Ericsson, au câștigat din nou cotă de piață în China în prima jumătate a acestui an.

Probleme reminiscente de imagine
Mai mult, există încă multe probleme de imagine pentru producătorii chinezi. Reputația proastă a Chinei în ceea ce privește respectarea drepturilor de proprietate intelectuală este o barieră potențială în calea shimbului de idei - un element important al cercetării și dezvoltării. Astfel, în iulie 2004, Huawei a promis să își schimbe o linie întreagă de produse pentru a pune capăt unui proces de încălcare de patent intentat de Cisco în Statele Unite acum aproape 2 ani, care pretindea că Huawei a folosit tehnologie Cisco pentru a-și dezvolta propriile routere și switch-uri.
Christian Gregoire de la Alcatel susține că balanța proprietății intelectuale se schimbă, iar companiile chineze caută ele însele acum protecție pentru drepturile lor de proprietate intelectuală.

Un raport recent de la Deloitte Research, intitulat 'žChina în schimbare', susține că un efect copleșitor al creșterii tehnologiilor de sorginte chineză ar fi să i se ofere Chinei un rol mai mare în standardizare. Rezultatul va fi că tot mai multe companii vestice vor plăti pentru utilizarea patentelor chineze. China domină dezvoltarea tehnologiilor inventate acasă la ea. Un exemplu este standardul mobil TD-SCDMA pentru rețele 3G, susținut de guvernul chinez și ratificat de ITU ca standard. Încă nu este clar dacă TD-SCDMA, dezvoltat împreună cu Siemens, va fi larg implementat de operatorii chinezi, care cântăresc încă între acesta și W-CDMA și CDMA2000. Cu toate acestea, procesul de ratificare a unui standard 3G a fost un proces de învățare crucial, remarcă analiștii Deloitte, în sensul că asemenea provocări i-au ajutat pe chinezi să proiecteze și să fie la zi cu produse care pot fi vândute acum în toată lumea.

Economia chineză înregistrează în prezent o creștere explozivă, autoritățile făcând eforturi pentru a menține creșterea sub control. Aceste eforturi totuși nu vor afecta volumul pieței telecom chineze, care va rămâne în următorii ani la nivelul actual de 27,17 mld. USD, conform estimărilor lui Mats Olsson, șeful Ericsson China.