.

A început ce-a de-a patra lună a comunicațiilor românești sub imperiul liberalizării și iată că abia dacă s-au dezmorțit intențiile de afaceri ale actorilor de la noi. Câteva companii mici și mijlocii fac declarații belicoase la adresa RomTelecom despre cum îi vor mai tăia acesteia câteva felii din tortul cu frișcă, niște ISP-uri mai agită spiritele vânturând numele și conturile doldora ale unor investitori străini, iar firmele din CATV reușesc regruparea sub umbrelele unor manageri mai vizionari. Companiile de networking, mai serioase, tac și fac, ba uneori mai și desfac înțelegeri vechi. Cam asta ar fi descrierea, pe scurt, a situației de facto de la noi.

Orange preia rolul de lider strategic al mobilității
Am lăsat la urmă situația industriei comunicațiilor mobile, care deja și-a 'consolidat' în ultimii 6 ani piața și abordarea. Cu o singură excepție notabilă: Orange '“ care mută centrul decizional al strategiei de vânzări de la companie către clienți. În noua viziune, clientul devine principalul beneficiar al politicilor și eforturilor companiei, iar noi trebuie să remarcăm primul comportament capitalist, cu adevărat, de pe piața mobilității autohtone. Prin punerea la dispoziția clientului a celei mai profitabile soluții de comunicare, în conformitate cu opțiunea personalizată a fiecărui utilizator, Orange ajunge să facă diferența pe piața românească. O mutare fundamentală în managementul strategic al începutului de secol, care lipsește, din păcate, celui de-al doilea competitor MobiFon și serviciului său Connex. Obișnuit cu poziția de premiant în clasamentele Camerei de Comerț a României, MobiFon și-a mai domolit elanul și printr-o politică infatuată a reușit să piardă poziția de lider strategic în telecomul mobil românesc. Este evident că și greutățile financiare ale acționarului principal TIW atârnă greu în mobilizarea fostului lider, turnându-i plumb în oase și limitându-i mișcările vioaie, până mai alaltăieri. Mai multe amănunte despre această mutare strategică făcută de Orange, puteți găsi în dosarele și materialele din această ediție.
Trecând la ceilalți doi operatori din planul secund, Telemobil cu serviciul Zapp și RomTelecom cu serviciul CosmoRom, nu putem decât să admirăm eforturile și intențiile lăudabile de a nu dispărea din atenția opiniei publice. Zapp anunță, cu autosuficient optimist, că a atins cifra 'critică' de 100.000 de abonați, iar CosmoRom că nu va dispărea, chiar dacă RomTelecom va mai investi câteva milioane bune de dolari în ea. Se pare că specialiștii celor două companii nu au aflat că una dintre regulile telecomului mobil occidental presupune existența a doi mari operatori strategici, ce dețin circa 80% din piață, celelalte 20% fiind împărțite de o puzderie de companii mici sau mijlocii, care aproape nu mai contează în marele joc al pieței.
Regula lui Pareto face victime și în telecom, regula 80 -20 fiind actuală și la noi.

Cu imaginea, 'o anumită parte' a
telecomului românesc stă prost
În rest, revenim la strategiile de Relații Publice și Marketing ale fiecărei companii de telefonie mobilă, în parte. Dacă începem cu RomTelecom (responsabilă de soarta CosmoRom), putem 'admira' lipsa de preocupare a RomTelecom pentru orice fel de informații sau imagini atât despre CosmoRom, dar chiar și despre RomTelecom însăși. Toți executivii de până acum nu au pus nici un preț pe politicile transparente de mediatizare a mesajelor companiei, bugetele de publicitate pentru campanii făcându-se în trecut, ca și azi, pe rațiuni care scapă oricărei logici pragmatice profitabile. Gurile rele pun aceste afaceri pe seama 'oamenilor de bine' din jurul foștilor decidenți RomTelecom. Am avut speranța, odată cu primirea comunicatului instalării noului director general James Stuart Hubley, că vă vom prezenta portretul și CV-ul noului decident. Din păcate, după mai mult de o săptămână de solicitări și telefoane, căutări pe Internet, am renunțat să vă facem această bucurie, din lipsa oricărei informații sau fotografii. Ne cerem scuze pentru RomTelecom și pentru Mr. Hubley.

Liderii Orange și Connex se bat în parte pe clienți și pe imaginea în media. Orange alocă bugete semnificative cu eficiență maximă, conform strategiei multinaționalei Orange. Aici trebuie remarcată susținerea presei de specialitate și promptitudinea reacțiilor Orange la solicitările jurnaliștilor. Cu Connex, lucrurile stau taman pe dos. Bugetele 'Viitorului sună bine' sunt programate de către companie în media populară, încât ne așteptăm să găsim reclama Connex și pe șervețelele de la spectacolele folclorice de la Sala Palatului cu barzii naționali. La așa strategie, așa clienți aș putea spune, însă îmi aduc aminte că și noi suntem abonați Connex și nu mai adaug nimic.

A mai rămas Telemobilul, ce ne amenința la începutul acestui an prin vocea Președintelui său că va aloca un buget similar celui din 2002. Nu am văzut, până azi, decât un început de campanie la Internet banking, cu accent pe media electronică și în câteva reviste preferențiale. Nici la capitolul PR '“ Zapp nu stă mai bine, informațiile dinspre companie fiind rare și destul de rezervate.

Mai multe nu vă putem spune, pentru că suntem anunțați oficial că situația telecomului românesc e 'bună'. Așa ne anunță ministrul MCTI, care deține și cifrele afacerii pe 2003, ba chiar și pe 2004. Formulele secrete de calcul vor fi dezvăluite, probabil, în 2004, imediat după alegeri. Asta numai și numai dacă vor fi câștigate de aceiași acționari ai 'capitalismului de cumetrie'. Ion Iliescu dixit.