.

Tehnologiile noi care pătrund în lumea auto vor face într-o zi uitată parcarea laterală, atât de delicată pentru unii. Marii producători de autovehicule lucrează în prezent la implementarea unor tehnologii cu ajutorul cărora nu doar că mașina se va conduce singură, dar foarte important, își va găsi și locul potrivit de parcare. Volvo, Mercedes, BMW, Google sau producători de componente pentru industria auto au diferite proiecte de cercetare care vizează deplasarea autovehiculului fără implicarea șoferului, găsirea locurilor de parcare și desigur parcarea automată, scrie AFP, citata de Agerpres. De altfel parcarea autonomă a automobilului se regăsește deja pe autovehicule de serie ale Mercedes, Ford, Volvo, VW și la alți jucători din industrie.

Volvo lucrează în prezent la un proiect în care mașina își găsește un loc de parcare și după ce lasă pietonii din apropiere să treacă, intră în parcarea amenajată și parchează pe un loc convenabil. Fiind deocamdată în faza de prototip, sistemul ar putea fi introdus în producția de serie din 2020.

Unele modele beneficiază în acest moment de sisteme complexe, bazate pe o serie de senzori conectați la computerul central al mașinii, prin care preiau controlul asupra mașinii fie pentru evitarea unui obstacol, în cazul frânării de urgență, fie atunci când șoferul dă semne de oboseală sau chiar când șoferul le indică să parcheze singure. Atât Mercedes, cât și Volvo sau Ford, au implementat de multă vreme aceste sisteme pe mașinile de serie pentru sporirea măsurilor de siguranță activă care vizează preîntâmpinarea accidentelor.

"Foarte multe soluții există în prezent în domeniul automatizării și am ajuns într-un moment de cotitură", a declarat pentru AFP, Guillaume Devauchelle, director în cadrul companiei de componente auto Valeo. Numeroasele progrese tehnologice privind senzorii de detecție și camerele video montate pe autoturisme permit autoturismului să vadă practic ce se întâmplă în mediul de deplasare și în caz de nevoie să oprească sau să transmită informațiile șoferului fie pe un display integrat în parbriz fie pe ecranul sistemului de navigație.

Producătorii auto promit să introducă până în 2020 modele de serie care să se conducă singure, iar până în 2030 automobile care să circule fără pasageri la bord.

Obiectivul principal al acestor proiecte tehnologice este reducerea numărului accidentelor, mai ales că 90% din accidentele auto se produc din cauza erorilor umane, conform lui Franck Cazenave, director de marketing și inovare în cadrul companiei Bosch, implicată în producerea componentelor auto la nivel mondial. Un alt obiectiv este posibilitatea ca autovehiculele să poată comunica între ele pentru o mai bună fluidizare a traficului și, desigur, pentru reducerea consumului de carburant. Succesul unui astfel de proiect vizează deopotrivă confortul pasagerilor aceștia putând să se dedice altor activități: să citească sau să navigheze liniștiți pe internet.

Compania americană Google testează, de peste cinci ani de zile, un concept de mașină autonomă care se conduce singură, însă costurile producerii în serie ale unor astfel de autoturisme sunt uriașe. Un singur radar performant pentru Google Car costă 60.000 de euro.

Există însă obstacole serioase în prezent pentru realizarea automobilului autonom total, și unele dintre acestea sunt 'calitatea senzorilor și inteligența artificială', apreciază un expert din cadrul companiei Ford.

În timp ce unii șoferi apreciază deja că mașinile personale parchează singure evitând astfel zgârieturi sau daune mai ample ale caroseriei, alți împătimiți ai volanului nu vor să lase în seama unei inteligențe artificiale plăcerea condusului. Înainte de apariția la nivel mondial a automobilelor fără șofer, statele lumii trebuie să înăsprească legislația în vigoare privind securitatea rutieră, mai amintește AFP.