.

Cisco a anunțat pe 12 iulie unul din cele mai mari contracte ale sale de telefonie Internet: Boeing a ales Cisco drept principal furnizor de echipamente de telefonie IP. Producătorul aviatic intenționează să migreze de pe o rețea tradițională de telefonie. Întreg proiectul va dura între 5 și 7 ani. Boeing este unul din cei mai mari producători mondiali de avioane comerciale, nave militare și echipament pentru programele spațiale ale SUA și are peste 150.000 de angajați în 48 de state americane și 70 de țări. Boeing a testat tehnologia Cisco VoIP în rețeaua sa începând din 2001. În aprilie 2004 compania a început primele implementări oficiale.

Trecerea Boeing la o rețea bazată pe IP e motivată de economiile de costuri, informează ZDNet. Compania speră să economisească milioane din costurile de mentenanță și management prin integrarea rețelelor sale de voce și de date pe o singură rețea IP. Deoarece telefoanele IP pot fi mutate ușor în rețea, compania se mai așteaptă să economisească semnificativ din costul de adăugare, mutare și schimbare a telefoanelor din rețea.
Nici Cisco și nici Boeing nu au dat publicității valoarea contractului. Boeing nu a dezvăluit nici ce alți producători au mai participat la licitație. Rețeaua tradițională a Boeing a fost construită dintr-o combinație de echipamente de la mai multe companii, inclusiv Avaya, Lucent Technologies și Nortel Networks. Avaya și Nortel oferă și ele produse VoIP, dar alegerea Cisco de către Boeing nu este o surpriză, dat fiind că Cisco furnizează routere și switchuri pentru rețeaua Boeing încă din 1998. Astăzi, Boeing are una din cele mai extinse rețele de date private din lume, construită predominant pe produse Cisco.

Competiția se strânge în jurul Cisco
Contractul cu Boeing vine într-un moment de reluare a avântului afacerilor cu telefonie IP ale Cisco. În aprilie 2004, livrările sale au atins pragul de 3 milioane telefoane IP. Compania declară că înlocuiește peste 6.000 de telefoane tradiționale de business în fiecare zi.
Dar Cisco a avut și eșecuri. Deși e cea care a creat piața VoIP, mulți clienți iau în calcul alternative de la competitorii săi. Anul trecut, Merrill Lynch a început să își înlocuiască echipamentele de telefonie IP de la Cisco cu echipamente noi de la Avaya. Reprezentanții Cisco declară că Merrill Lynch a rămas unul din marii clienți de date ai companiei, dar că Boeing este un client mult mai mare și cu o acoperire globală mai extinsă decât a Merrill.
Anul 2003 a fost martorul mai multor câștiguri ale competitorilor Cisco, demonstrând potențialul inovativ al pieței. Principalul motiv al renunțării acelor clienți la Cisco au fost 'bug-urile' de rețea, pe care Cisco avea dificultăți în a le elimina.
Clienții corporate au în prezent o paletă largă de opțiuni între producători pentru migrarea sistemelor tradiționale de voce la rețele mai flexibile și mai ieftine. Apariția noilor standarde VoIP a ajutat rivalii să ofere facilități identice cu ale Cisco, unii pretinzând chiar o performanță mai bună și prețuri mai mici.

Competitorii Cisco nu sunt, deocamdată, companiile ce oferă sisteme de voce 'pure', bazate numai pe protocolul Internet, care ocolesc total rețeaua telefonică tradițională, cum sunt Shoreline Communications și Veraz Networks. Principalii competitori ai Cisco sunt marii furnizori de sisteme de voce de întreprindere - Nortel Networks, Avaya, Alcatel și Siemens - ce răspund amenințării VoIP cu sisteme hibride ce încorporează elemente de telefonie tradițională și IP. Cisco oferă și el sisteme hibride, dar cu reticențe.

Unii din foștii clienți Cisco spun că gigantul rețelelor s-ar putea să sufere, în parte, de o imagine de testator beta, fiind unul din primii jucători majori de pe piață, cu toate neajunsurile asociate. Multe din contractele VoIP ale Cisco încheiate acum 2-3 ani trebuie reînnoite, compania fiind vulnerabilă în fața insatisfacțiilor inevitabile acumulate de clienți la prima experiență. Conform CNET, Cisco a început să recunoască problema plecării clienților și să angajeze resurse în rezolvarea problemelor cu echipamentele sale și pentru a-și păstra marii clienți. Deși a pierdut Merrill Lynch, a reușit să păstreze Lehman Brothers, dar numai după implicarea unui volum extraordinar de resurse, care s-ar putea să nu fie disponibil în cazul unor clienți mai mici. Astfel, 20 de ingineri Cisco și-au petrecut luni întregi la Lehman Brothers pentru a elimina problemele din echipamentele Cisco.

În ciuda pierderii unor clienți, Cisco rămâne furnizorul numărul 1 de echipamente de telefonie IP, cu 1 din fiecare 2 telefoane IP vândute aparținându-i. Dar orice încetinire semnificativă a vânzărilor VoIP afectează câștigurile Cisco. VoIP este una din cele 6 categorii majore de afaceri identificate de conducerea Cisco drept cruciale în viitorul companiei, deși la sfârșitul lui 2003 deținea numai 2% din piața globală de voce (sursă: Yankee Group).
După ce și-a construit afacerea în miezul rețelei, prin vâzarea de routere (90% din piață) și switch-uri (70% din piață) ce alcătuiesc rețele de date ca Internetul (71% din echipamentele Internet sunt produse de Cisco) și intraneturile corporațiilor - Cisco se orientează acum tot mai mult către servicii high-end.