.

Intrăm, ca ţară, în proiectul Pieţei Unice Digitale europene cu nişte mari restanţe, evident… În România, doar 48% dintre cetăţeni folosesc internetul (comparativ cu o medie europeană de 75%) și doar 17% dintre aceştia cumpără bunuri și servicii online (față de 63%, media europeană). În același timp, 23% dintre concetăţenii noştri (faţă de 19%, media UE) își manifestă interesul de a vizualiza conținut online din alte țări, iar 35% dintre ei (faţă de 27%, media UE) ar dori să poată urmări conținutul disponibil online în propria țară și când călătoresc în interiorul Uniunii Europene, conform fişei informative despre România a Comisiei Europene.

De ce sunt interesaţi românii
Românii sunt în principal preocupați de securitatea plăților online (36%), preferă tranzacțiile în persoană (35%) și au temeri privind utilizarea datelor proprii de către terți (28%). Aceste preocupări sunt pe primele locuri și pentru europeni , însă clasate diferit, pe primul loc fiind temerile privind posibila utilizare a datelor personale de terțe părți (43%), urmate de preocupările privind securitatea plăților online (42%) și de preferința de a face tranzacțiile în persoană (26%). Însă, românii sunt mult sub media europeană în privinţa competențelor digitale de bază (20 față de 59%), utilizarea platformelor de e-guvernare (5,7 față de 33%) sau a formularelor online pre-completate (6,6 față de 45%). Ce dovedeşte asta? O lipsă de comunicare evidentă, pornită de la una de educare europeană, de transparenţă, de respectul pentru comunitate, faţă de autorităţi, un autism social cu rădăcini evidente în cei peste 50 de ani de inginerii sociale socialiste.


Ce face UE pentru a reduce decalajele şi din România
Pentru a răspunde acestor temeri și preocupări, precum și pentru a oferi oportunități digitale tuturor consumatorilor și firmelor comunitare, Comisia Europeană (CE) a adoptat pe 6 mai o strategie privind piața unică digitală. Acest document fundamental pentru viitorul digital al UE cuprinde 16 acțiuni specifice, grupate în 3 piloni, care urmează să fie realizate până la sfârșitul anului 2016. Cei trei piloni de bază sunt:

(1) un acces mai bun al consumatorilor și al firmelor la bunuri și servicii digitale în întreaga Europă;
(2) crearea condițiilor adecvate și de concurență echitabile pentru dezvoltarea rețelelor digitale și a serviciilor inovatoare;
(3) valorificarea la maximum a potențialului de creștere al economiei digitale.

Măsurile pentru fiecare dintre cei 3 piloni
pilonul 1 – norme de facilitare a comerțului transfrontalier, precum și de protecție a consumatorilor; servicii de coletărie mai eficiente și accesibile ca preț; eliminarea geoblocării nejustificate; investigație antitrust în domeniul comerțului electronic; modernizarea legislației privind drepturile de autor; revizuirea directivei privind transmisiile prin satelit și cablu, precum și a normelor privind regimurile de TVA;

pilonul 2 – revizuirea normelor europene din domeniul telecomunicațiilor și a cadrului mediatic audiovizual; analizarea rolului de piață al platformelor online și a modalităților de combatere a conținutului ilegal;  noi norme privind protecția datelor cu caracter personal; parteneriat cu sectorul industrial privind securitatea cibernetică;

pilonul 3 – propunerea unei inițiative europene privind libera circulație a datelor; definirea de priorități pentru standarde și interoperabilitate; sprijin pentru dezvoltarea competențelor digitale și un plan de acțiune privind e-guvernarea.

Care este următorul pas
Echipa proiectului pieței unice digitale va pune în practică aceste acțiuni până la sfârșitul anului 2016. Cu susținerea Parlamentului European și a Consiliului, piața unică digitală ar trebui finalizată cât mai rapid cu putință. Piața unică digitală se va afla pe ordinea de zi a reuniunii Consiliului European din 25-­26 iunie.

Documentare utilă
01. Comunicatul de presă, integral
02. Fișa informativă despre România
03. Înregistrarea conferinței de presă susținute de vicepreședintele Comisiei Europene Andrus Ansip, responsabil
      pentru piața unică digitală

04. Înregistrarea conferinței de presă susținute de comisarul european Günther OETTINGER, responsabil pentru
      economia și societatea digitale

05. Înregistrarea sesiunii de întrebări și răspunsuri
06. Comunicare - O strategie privind piața unică digitală pentru Europa
07. Document de lucru al serviciilor Comisiei - o strategie privind piața unică digitală - Analize și dovezi
08. Întrebări și răspunsuri referitoare la Strategia privind piața unică digitală (MEMO)
09. Motivele pentru care avem nevoie de o piață unică digitală
10. Pagina de internet privind piața unică digitală (#DigitalSingleMarket)
11. Strategia privind piața unică digitală: Comisia Europeană convine asupra domeniilor de acțiune (25 martie 2015)
12. Cât de avansată este țara dumneavoastră în domeniul digital? Noile cifre arată că trebuie realizate progrese
       pentru a se atinge obiectivul unei Europe digitale (24 feb. 2015)

13. Pagina de internet a Vicepreședintelui pentru piața unică digitală Andrus Ansip(@Ansip_EU)
14. Pagina de internet a comisarului pentru economie digitală și societate digitală, Günther H. Oettinger
      (@GOettingerEU)
15.
Orientările politice ale președintelui Juncker
16. Programul de lucru al Comisiei pentru anul 2015

Sursa: Ion VACIU