.

Serviciile de mesagerie multimedia (MMS - Multimedia Messaging Service) vor aduce o gamă mai largă și mai diversă de aplicații decât SMS-urile. Diferența principală este că MMS se va adresa mai multor segmente de piață diferite - cu aplicații diverse - și va crea o piață mai complexă pe măsură ce se va dezvolta. Serviciile MMS sunt, în același timp, versiunea comercială și, de reținut, preplătită a mai vechii noțiuni de mesagerie unificată. Aceasta tinde să devină o soluție standard în marile companii. Deși soluțiile tehnice și produsele sunt disponibile pe piață, problemele de securitate și compatibilitatea cu diversele parafocuri ale companiilor încetinesc implementarea UM. În aceste condiții, serviciile MMS vor avea nevoie de strategii diferite pe piața companiilor și cea de larg consum.
Într-un raport al Forumului UMTS din 26 februarie 2002, de exemplu, apare concluzia surprinzătoare că, după atacurile din 11 septembrie 2001, lumea folosește telefoanele celulare mai mult și călătorește mai rar. Declinul în călătoriile de afaceri cu avionul face ca cererea de servicii mobile, ca cele de videoconferință și descărcare de date de pe intraneturile de companie, să se accelereze. Astfel, deși atacurile au determinat o scădere a investițiilor operatorilor americani în 3G, pe termen lung ele au conturat 2 factori de dezvoltare a serviciilor 3G: cererea publicului larg pentru mesagerie multimedia și cererea din partea companiilor pentru servicii de intranet și extranet pe celulare care să le asigure un birou mobil. Serviciile MMS au constituit, de altfel, și tema centrală a congresului industriei de telefonie mobilă 3GSM de la Cannes, din februarie 2002. Participanții au anticipat o nouă eră a mesajelor multimedia și a aplicațiilor MMS. Principala întrebare este cât de repede se vor concretiza și ce aplicații vor apărea întâi.
Problema tarifării conținutului este un factor cheie în dezvoltarea de noi aplicații multimedia. Ericsson a prezentat în deschiderea târgului de la Hanovra, CeBIT 2002, o nouă tehnologie PrePaid Systems, ce permite operatorilor să factureze serviciile de mesagerie multimedia (MMS) în timp real, prin intermediul Open Charging Interface. Sistemul implică un risc minim din partea operatorului și a partenerilor săi de afaceri, oferind în același timp utilizatorului o putere maximă pentru banii plătiți.
Operatorii nu sunt dornici să subvenționeze terminalele MMS
Introducerea terminalelor MMS va aduce o schimbare majoră în strategiile operatorilor, îndepărtându-i de ideea de a subvenționa terminalele și redirecționându-le atenția către clienți pregătiți să plătească în plus pentru acestea. 'Preconizăm o cerere uriașă de servicii și terminale MMS nesubvenționate, această piață având un potențial uriaș. În același timp, serviciul MMS va reprezenta un promotor cheie în procesul de adoptare a serviciilor GPRS. Estimăm că vânzările vor exploda în jurul Crăciunului și se vor lansa în stil mare anul viitor', afirmă un reprezentant al operatorului britanic mmO2, citat de revista 3G Mobile.
Între timp, operatorul rival Vodafone colaborează cu o serie de producători, anunțând că va lansa primele dispozitive MMS în trimestrul 2 din acest an.
David Lawson, director de mesagerie multimedia la Logica Mobile Networks, afirmă că subvențiile pentru terminale sunt un mare semn de întrebare în legătură cu serviciul MMS: 'Eu nu cred că operatorii le vor subvenționa', spune el, adăugând că competiția firească dintre producătorii de terminale va menține scăzute prețurile. Lawson prevede că deși primele dispozitive de acest gen vor apărea începând cu trimestrul 3 al acestui an, 'abia la Crăciunul anului viitor se vor face progrese importante în vânzările de terminale MMS.'
Nokia afirmă că 50% din terminalele sale produse în acest an vor fi compatibile MMS, primul fiind Nokia 7650, ce urmează a fi lansat în trimestrul 2 anul acesta.
Operatorul mmO2, pe de altă parte, nu se așteaptă la o creștere notabilă a vânzărilor pentru aceste dispozitive înainte de trimestrul 3 și declară că se află în negocieri cu Panasonic și alți producători asiatici pentru livrarea de terminale MMS.
Există 2 obstacole în calea adoptării în masă a serviciilor MMS. 'Operatorii nu au o viziune clară a direcțiilor de dezvoltare ale acestor servicii. Operatorii au făcut investiții mari în WAP și acum sunt precauți cu investițiile în MMS', remarcă Lawson de la Logica.
În al doilea rând, modelul de veniturilor din MMS nu este încă definit. 'žTatonăm un drum prin întuneric, folosind din mers modelele existente', remarcă Patrick Lopez, MMS product manager la Logica.
Termenele prevăzute pentru lansare și intrare pe profit sunt un aspect important pentru operatori și nu numai pentru ei. 'žDacă vrei să educi consumatorii și analiștii financiari, trebuie să dai niște indicii în privința termenelor!, comentează Stuart Jeffrey, analist pe echipamente telecom europene la firma Lehman Brothers. El speră că vom asista la lansări MMS vara aceasta, la o aglomerare de cumpărători în preajma Crăciun și la circa 20% penetrare de piață pe la mijlocul anului viitor. Dacă MMS eșuează sau îi ia 3 ani să se lanseze, cum va mai fi în stare industria mobilă să vândă ceva nou? Operatorii sunt presați din două părți: dinspre consumatori - să lanseze servicii viabile și atractive - și dinspre analiști - să lanseze 'žurmătoarea bombă de piață'. Dacă serviciul va fi amânat până în a doua jumătate a lui 2003, dezamăgirea de pe piețele financiare se va acumula periculos.
Vodafone nu se lasă impresionat și lansează MMS vara aceasta
Vodafone D2 GmbH, filiala germană (fosta Mannesmann Mobilfunk) a celui mai mare operator mobil din lume, a declarat pe 12 martie la CeBIT că intenționează să lanseze servicii de mesagerie multimedia MMS înainte de jumătatea acestui an, în încercarea de a exploata succesul actualelor servicii de mesagerie scurtă SMS. MMS va adăuga, practic, noi opțiuni la SMS, de felul fotografiilor și al altor tipuri de imagini.
Vara aceasta sunt posibile lansări MMS de către Vodafone și în alte țări în care operatorul este prezent. Aplicațiile software vor fi furnizate de Ericsson, iar terminalele de către Nokia, dar acestea nu reprezintă anunțuri definitive.
Michael Paetsch, director de marketing la Vodafone D2, nu pare impresionat de sugestiile pesimiste ale celor de la Logica, conform cărora MMS nu va prinde pe piață înainte de sfârșitul lui 2003. Alți producători, ca Siemens și Ericsson, consideră că vom asista la un start încă de anul acesta.
Vodafone a decis să sară peste etapa mesageriei îmbunătățite (cunoscută sub numele de Enhanced Messaging Services - EMS), considerând că diferența dintre SMS și MMS este mult prea mică. Unele voci din industrie au criticat această alegere, dat fiind că EMS le permite operatorilor să adauge valoare pe sistemele existente, creând venituri suplimentare imediate, ci nu peste câteva luni. În plus, nu este clar care va fi cererea pentru serviciile mai colorate, dar și mai scumpe, MMS. Juergen von Kuczkowski, șeful Vodafone D2, consideră că MMS se va dezvolta treptat, fără convulsii revoluționare. El speră că MMS va mări veniturile din servicii de date, care acum reprezintă 15% din total, la 20% pe termen mediu și la 25% pe termen lung. Compania a reconfirmat la CeBIT decizia de a implementa, până la toamnă, servicii mobile de a treia generație în zone urbane întinse din Germania și a anunțat că oferă deja roaming GPRS în Germania, Marea Britanie, Spania, Irlanda, Portugalia și Elveția. Italia, Belgia, Olanda, Franța și Suedia vor urma la începutul verii. Alte anunțuri ale Vodafone D2 la CeBIT au privit servicii SMS cu valoare adăugată, un nou 'žTarif-Euro' de până la 3,25 euro la abonamentul lunar și noi tarife GPRS pentru utilizatorii din afaceri.