.

Industria se pregătește să lanseze cantități masive de conținut pe undele mobile. În ce măsură va fi formatul lui influențat de mass-media existente?

Studiourile de filme, casele de discuri și companiile de Internet au idei complet diferite despre viitorul conținutului distribuit pe telefoanele mobile, dar toate admit că telefonul mobil este următorul mediu major de difuzare a conținutului lor. Ce formă va avea, însă, acest conținut - dacă ar trebui să fie livrat după modelul actualelor emisiuni TV, jocuri etc. sau dacă, dimpotrivă, ar trebui să ia o formă nouă de sine stătătoare - este obiect de controversă între actorii industriei de divertisment și ai celei mobile, reuniți în decembrie la Los Angeles la conferința anuală Demxpo, relatează publicația Telephony din SUA.
Deși ambele industrii se așteaptă ca până la urmă conținutul mobil să evolueze spre stadiul de mediu unic cu conținut unic, până atunci fiecare își pune problema controlului asupra acestui conținut și asupra veniturilor asociate. În această etapă de început, ambele încearcă să popularizeze ideea de telefon ca dispozitiv multimedia, dar cum? Ar fi mai bine să recreeze experiența din fața televizorului, a ecranului de computer sau a consolei de jocuri pe un ecran de 5-cm-pe-5-cm sau mai degrabă să adopte acest mijloc ca pe un format complet nou, cu capacități și limitări unice?
Un prim argument este că multimedia mobile - muzică, jocuri sau video - nu pot fi alcătuite pur și simplu din conținutul formatelor tradiționale, identic sau cu scopul schimbat. Televiziunea mobilă trebuie produsă ținând cont de formatul ecranului mic și de limite de timp mai stringente. Jocurile trebuie dezvoltate nu numai ținând cont de capacitățile grafice și de procesare inferioare ale telefonului, ci și astfel încât să creeze o trăire mai intensă a jocului într-un interval de timp mult mai scurt.
Conținutul TV mobil ar trebui să fie simultan și original, și familiar, spun posturile TV. Disney/ABC Television Group oferă un mobisod, 'Lost', ce pornește de la scenariul unui serial TV popular pe ABC, dar constă din producții noi, ce susțin scenariul fără a-l schimba.
În 'Lost', un avion se prăbușește pe o insulă nelocuită unde supraviețuitorii se luptă între ei și cu forțe misterioase pentru a supraviețui. În loc de a crea o replică în oglindă a serialului TV, mobisodul spune povestea personajelor minore din serial, din care multe au murit în accidentul de avion. Nu toate programele TV mobile ale ABC sunt neapărat originale: formate ca emisiunile de știri și sport suportă evident refolosirea conținutului pentru transmisiile mobile, în timp ce nu toate producțiile dramatice sau de comedie generează neapărat mobisoade originale, selecțiile fiind o alternativă comercială mai viabilă în unele cazuri.
Contra-argumentul la o strategie de conținut original este că, deși mobisoadele bazate pe emisiuni TV foarte populare își au rostul în modele bazate pe conținut la prețuri speciale, ele s-ar putea să devină o excepție de la regulă dacă televiziunea mobilă devine un serviciu de masă. În SUA, rețeaua MediaFLO dezvoltată de Qualcomm va transmite zeci de posturi în timp real, unele 24 de ore din 24. Sub nici o formă nu va putea industria de divertisment sau cea mobilă să producă atâtea emisiuni originale sau măcar să optimizeze conținutul retransmis cât să umple atâta timp de emisie, prevede Qualcomm. Deși conținutul video unic își va croi până la urmă propriul drum în rețea, ei anticipează că prima generație de telespectatori mobili va vedea exact ceea ce văd și pe televizoarele lor de acasă. 'Când vor televiza Campionatul Mondial, nimeni nu va sta să producă o transmisie separată pentru telefoane mobile, cel puțin nu la această oră. Furnizorii de conținut vor crea conținut dedicat pentru mediul mobil acolo unde aceasta are potențialul de a fi o afacere. Va exista o perioadă de tranziție', crede vicepreședintele tehnic al MediaFLO, Rob Chandhok, citat de Telephony.
Furnizorul american de conținut MobiTV a construit o afacere de succes exact pe modelul de masă descris de Qualcomm. Operând prin rețelele mobile de date ale operatorilor din SUA și Europa, MobiTV a atras o masă uriașă de abonați difuzând în timp real programele unor posturi TV renumite, cu reclame cu tot. MobiTV spune că deși utilizatorii sunt atrași în primul rând de marile branduri TV, mulți dintre ei sfârșesc prin a se uita la conținutul original produs pentru mobile de pe propriul post, Comedy Time. Chiar și MobiTV face ceva muncă post-producție pe programe, cum ar fi să facă lizibile titlurile pe formatul mic al ecranului de telefon mobil.
Competitorul MobiTV, GoTV, merge un pas mai departe, făcând muncă de editare și post-producție pe aproape tot ce difuzează în rețeaua sa de conținut. De fapt, GoTV a creat ceea ce s-ar putea numi primul studio dedicat conținutului mobil din întreaga industire. GoTV precizează că munca de post-producție pentru optimizarea conținutului pentru ecranul mobil nu e câtuși de puțin un proces greoi, cum se înțelege uneori, producătorii GoTV editând și reformatând conținutul pentru posturile de știri partenere aproape în timp real. Un flux de știri poate fi captat, editat și pus pe telefonul mobil în cca. 5 minute.
În Europa, Vodafone nu pare să aibă în vedere nici o tranziție spre conținutul original vizionat în masă. Pe timpul desfășurării competiției de fotbal UEFA Champions League, al cărei sponsor și 'rețea mobilă oficială' va fi timp de 3 ani începând cu 1 iulie 2006, în baza unui contract semnat în decembrie, Vodafone va oferi conținut constând în selecții video și alerte de goluri de la toate meciurile UEFA pe portalul mobil Vodafone live! prin 3G, portal disponibil din vara aceasta și în România.

Competiția standardelor de transmisie
Producătorul american de chip-uri de telefoane mobile Qualcomm a dezvoltat o tehnologie FLO (forward link only) de transmisie video ce operează pe frecvențe independente de cele folosite de rețelele mobile și a construit o rețea, MediaFLO, pe care o pune la dispoziția operatorilor și furnizorilor de conținut mobil. Verizon Wireless va fi primul operator mobil american care a anunțat că va lansa servicii TV comerciale prin rețeaua MediaFLO a Qualcomm. Sprint Nextel preconizează și el să opteze pentru FLO, conform Financial Times.
Operatorii mobili din Australia, Finlanda, Franța, Germania, Italia, Marea Britanie și chiar câțiva din SUA testează, însă, o altă tehnologie de difuziune TV pe mobile, DVB-H (Digital Video Broadcasting-Handheld), bazată pe standarde deschise și susținută de producători de echipamente mobile ca Nokia, Intel, Motorola și Texas Instruments. Aceștia au format în ianuarie o alianță dedicată DVB-H, numită 'Mobile DTV Alliance', ce reprezintă o amenințare serioasă la adresa Qualcomm și a tehnologiei sale FLO, în condițiile în care operatorul de turnuri celulare Crown Castle International construiește acum în SUA o rețea DVB-H, care va concura cu MediaFLO, relatează Financial Times și Total Telecom.
În Europa, operatorul britanic O2 a fost primul care a început testele DVB-H în octombrie trecut, cu 16 posturi TV și cca. 400 de clienți folosind terminale Nokia.
Tehnologiile DVB-H și FLO vor permite operatorilor să distribuie conținut video abonaților fără a-și supra-aglomera rețelele 3G, prin rețele construite separat, dar serviciile comerciale de masă prin cele două noi tehnologii au nevoie de frecvențele folosite acum de transmisiile TV analogice, care în SUA vor fi eliberate în 2008, pe când în Europa abia în 2012, cu unele excepții în zone urbane limitate. Aceasta oferă un avantaj uriaș Qualcomm, care în plus deține licența pentru o porțiune din spectrul necesar în SUA. FLO numără printre susținători producători ca Huawei, Kyocera, LG Electronics, Sanyo și ZTE, membri ai Forumului FLO creat în iulie 2005.
Alte standarde de televiziune mobilă sunt Digital Audio Broadcast (DAB) - folosit de Virgin Mobile și BT în Marea Britanie și unde DAB acoperă deja 85% din populație, concurând cu DVB-H -, Digital Multimedia Broadcast (DMB) - bazat pe DAB și folosit de operatorii mobili din Coreea de Sud - și actualele tehnologii de broadcast incluse nativ în rețelele 3G. Tocmai datorită incertitudinilor legate de spectrul DVB-H, Nokia, principalul promotor standardului, a anunțat în ianuarie că va susține și o tehnologie concurentă de transmisie video prin 3G, numită MBMS (Multimedia Broadcast/Multicast Standard), pe care o vede drept complementară la DVB-H.
Juniper Research estimează că numărul abonamentelor la servicii de TV mobil va atinge 65 milioane la nivel global până în 2010. Veniturile din aceste abonamente vor urca de la un total estimat de 136 mil. USD în 2005 la 7,6 mld. USD în 2010. Serviciile TV oferite ca fluxuri video prin rețelele mobile vor da majoritatea clienților (56%) și a veniturilor (51%) în 2010, dar până atunci și serviciile bazate pe tehnologii 'broadcast' ca DVB-H și FLO vor fi prezente pe 21 de piețe, din care cei mai mulți utilizatori vor fi în Japonia (8,68 mil.) și SUA (7,97 mil.), estimează Juniper Research. Serviciile broadcast vor depăși ca număr de utilizatori și venituri serviciile de tip flux video în jurul anului 2012. DVB-H va deveni cea mai populară tehnologie, cu o cotă de 35% din totalul utilizatorilor globali în 2010. Juniper Research mai susține că în SUA, unde costurile cumulate ale Qualcomm și Crown Castle cu instalarea rețelelor lor sunt estimate la 1,8 mld. USD, veniturile totale din abonamentele TV mobil nu vor trece pragul de 1 mld. USD, înainte de 4 ani de servicii comerciale.