Aplicațiile lansate în ultimul an de Ministerul Comunicaților și Tehnologiei
Informației precum plata taxelor pe Internet sau licitațiile guvernamentale electronice au atras atenția
societății asupra conceptului de guvernare electronică. Pe de altă, parte razboiul din Irak a demonstrat
capacitatea de folosire în scopuri democratice a Internetului pentru informare alternativă, colaborare și lobby.
Ce sunt, așadar, Democrația și Guvernarea Electronică?
Democrația electronică reprezintă folosirea de către
cetățean a mijloacelor electronice pentru a putea comunica mai bine cu alți cetățeni, pentru a dezbate probleme și
a prezenta nemulțumiri și propuneri. Democrația electronică este organizată, așadar, de către cetățeni și captează
prin intermediul unor canale electronice nemulțumirile oamenilor, propuneri de îmbunătățire a procesului de
guvernare și, de multe ori, dezbateri ale unor acțiuni guvernamentale. Toate acestea se desfășoară pe Internet,
prin intermediul site-urilor de opinii personale, a forumurilor, a chat-urilor și a listelor de discuții.
Democrația electronică se manifestă, deci, de jos în sus, de la cetățean către guvern.
Spre deosebire de
eDemocrație, guvernarea electronică are loc de sus în jos (de la stat la cetățean). Ea constă în interacțiunea
inițiată de guvern, parlament și alte instituții publice cu cetățenii prin intermediul mijloacelor electronice.
Informarea asupra proiectelor de lege aflate în discuție și consultările publice, plata taxelor, participarea
firmelor la licitații guvernamentale, toate prin intermediul Internetului reprezintă mijloace mai eficiente puse
la dispoziție de către stat pentru exercitarea drepturilor și obligațiilor fundamentale ale cetățenilor.
Definiția pe care eDemocratie.ro o dă guvernării electronice este următoarea: 'Guvernarea electronică
reprezintă procesul de reinvenție a sectorului public prin digitalizare și noi tehnici de management al
informației, proces al cărui scop final este creșterea gradului de participare politică a cetățenilor și
eficientizarea aparatului administrativ.'
Această definiție reunește cele 3 trăsături de bază ale guvernării
electronice:
- Paradigma tehnică: Folosirea noilor tehnologii electronice în comunicare (email, chat, site-uri
Internet etc.)
- Paradigma managerială: Aplicarea unor noi metode de management al informației
- Paradigma
funcțională: Creșterea gradului de participare politică a cetățenilor și a eficienței aparatului
administrativ
În procesul de guvernare sunt implicați, în general vorbind, 3 mari clase de participanți:
-
Participanții publici, guvernul sau statul, atât organizațiile de la nivel local, cât și cele de la nivel central
(G)
- Cetățenii țării respective (C)
- Companiile, care organizează activități comerciale, luând în
considerare profitul și activând într-un context concurențial de piață. (B)
Din interacțiunile acestora,
rezultă principalele forme de Democrație și Guvernare Electronică:
- G2G: Government to Government sau Guvern '“
Guvern, cu o sub-categorie: G2E (Government to Employee sau Guvern '“ Angajați guvernamentali)
- G2C: Government
to Citizens sau Guvern '“ Cetățeni
- G2B: Government to Business sau Guvern '“ Companii
Sebastian Ailioaie
este unul din fondatorii eDemocratie.ro. ce coordonează realizarea newsletter-ului săptămânal. El a realizat Harta
Internet, a contribuit la crearea Centrului de Resurse și este autor al Ghidului de eDemocratie și Guvernare
Electronică. A absolvit facultatea de Relații Economice Internaționale (ASE) și are de asemenea diplome de Master
în Științe Politice - eGovernment (CEU, Ungaria) și Comerț Electronic (University of San Diego, SUA). Îi puteți
scrie la sebastian@edemocratie.ro.